196 mio. kr. sætter fart på digitaliseringen af dansk erhvervsliv

Danmark går i offensiven i den globale konkurrence om digitalisering. Investeringen på 196 millioner kroner kommer fra Innovationsfonden, 49 virksomheder, fem universiteter, tre GTS-Institutter og Dansk Industri.

Pressemeddelelse kl. 8:00 den 8. december 2016

Bag projektet står MADE – Manufacturing Academy of Denmark, der har som formål at styrke danske produktionsvirksomheder med ny viden.

Navnet på det nye samarbejde er MADE Digital. Her vil forskere og praktikere fra virksomhederne arbejde tæt sammen om at udvikle og implementere digitale løsninger, der er skræddersyet til danske produktionsvirksomheders særlige behov. Den indsats bakker Innovationsfonden op med en investering på 79 mio. kr.

- Med den nye investering skaber vi noget nær et dansk landshold på digitalisering. Det åbner for en stærk og koordineret dansk digital udvikling, hvor særligt de mindre virksomheder kan hente viden om de nyeste teknologiske muligheder og dermed udvikle deres forretning fra a til z. Vi skal ganske simpelt hente erhvervslivet ind i den digitale tidsalder og skabe ny vækst og arbejdspladser, siger Innovationsfondens direktør Peter Høngaard Andersen.

Fra 2017 til 2019 sætter MADE Digital 30 digitale forskningsprojekter i gang inden for områder, hvor industrien efterspørger nye løsninger. Blandt ambitionerne er, at robotter skal samarbejde direkte med mennesker og at maskiner i nye digitale fabrikker skal tale direkte sammen. Dertil kommer, at Augmented Reality skal træne medarbejdere og bruges til servicering af maskiner, og at digital design skal gøre produktudvikling hurtig og præcis. Samtidig bliver der sat en lang række af perspektivrige innovationsprojekter i gang.

- Målet med projektet er at frembringe ny viden gennem forskning og hjælpe både større og mindre virksomheder med at implementere de digitale løsninger. Særligt de mindre virksomheder har også behov for hjælp til at vurdere, hvor i fabrikken der er størst effekt af at digitalisere. Derfor vil vi tilbyde projekter, som vi særligt målretter de mindre virksomheder. Det skal sikre produktivitet og øge virksomhedernes vækst, siger direktør Nigel Edmondson, MADE.

MADE Digital tager udgangspunkt i en dansk version af Industri 4.0, der som begreb er opfundet i Tyskland. Mens den tyske tilgang i høj grad er baseret på store industrisektorer og en række meget store virksomheder, så skræddersys MADE Digital til danske forhold. Mange virksomheder i Danmark er blandt de bedste i verden inden for deres niche. De styrker bygger MADE Digital på og kombinerer netop forskelligheden. Virksomheder som eksempelvis Danish Crown, Danfoss og Danchell er ikke i konkurrence med hinanden. Derfor kan de i særlig grad dele viden, når de samarbejder med landets bedste forskerhold og robotbyggere som SCAPE, Technicon og CorePath Robotics om at udvikle nye robotløsninger.

Projektdeltagere

Region Hovedstaden
MADE - Manufacturing Academy of Denmark, DI - Confederation of Danish Industry, Technical University of Denmark, Copenhagen Business School, Danish Technological Institute, FORCE Technology, MT Højgaard A/S, Haldor Topsøe A/S, Rockwool International A/S, GEA Process Engineering A/S, Aasted ApS, DMRI - Danish Meat Research Institute, FLSchmidt A/S, 3D Printhuset ApS, IPU, Inmold A/S, QualiWare ApS, SENTIO Simulations ApS, NIL Technology ApS

Region Sjælland
Altan.dk, Danish Crown, Kecon A/S, Arla Foods amba

Region Syddanmark
TRESU A/S, Scape Technologies, Southern University of Denmark, Universal Robots A/S, LEGO System A/S, Danfoss A/S

Region Midtjylland
Alexandra Institute, Bang og Olufsen A/S, Aarhus University, Grundfos A/S, Vestas Manufacturing A/S, GPV International A/S, Linak A/S, Terma A/S, Eltronic A/S, Applicate IT ApS, CIM Electronics A/S, Xcelgo, Hounö A/S

Region Nordjylland
Aalborg University, Sjørring Maskinfabrik A/S, NS System A/S

Tre projektdeltageres visioner for digitalisering

• Innovationsfonden: 79 mio.
  • Samlet budget: 196 mio.
  • Varighed: 3 år med start i 2017
  • Officiel titel: MADE Digital - driving growth and productivity in manufacturing through digitalization

MADE

• MADE – Manufacturing Academy of Denmark er en selvstændig forening, der i 2013 blev etableret af virksomheder, universiteter, GTS (Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter) og private fonde og foreninger, og som i dag har flere end 100 medlemmer.
  • Formålet er at styrke produktionsvirksomhederne i Danmark ved at implementere ny viden.
  • I 2015 fik flere end 800 personer fra 200 virksomheder og organisationer ny viden fra MADE’s igangværende aktiviteter om eksempelvis 3D print, hyperfleksible robotter, ind- og outsourcing, hurtig produktudvikling ved at deltage i MADE’s innovationsaktiviteter.
  • Læs mere på made.dk

MADE, Nigel Edmondson, direktør
Tlf: +45 2143 4678

Innovationsfonden, Patrick Lehto Larsen
Tlf: +45 6190 50 62
Mail. Patrick.Lehto.Larsen@innofond.dk

• Innovationsfonden investerer i år 1,2 milliarder kroner i dansk forskning og innovation. MADE Digital er en investering inden for Innovationsfondens Grand Solutions program.
  • Navnet dækker over hensigten med projekterne – nemlig gennem strategisk forskning og innovation at finde løsninger på de største udfordringer i erhvervslivet og i samfundet generelt.
  • Blandt næsten 500 ansøgninger har Innovationsfonden udvalgt MADE Digital som ét af de projekter, der bliver investeret i.
  • MADE digital er det største økonnomiske samarbejde i
    Innovationsfondens historie.

Læs også

Innotalk

Klar til den næste industrielle revolution?

• Få et unikt indblik I den fjerde industrielle revolution – en verden af cyber-fysiske systemer og data-drevne interaktioner.
  • Arrangementet foregår onsdag 14. december i København. Læs mere