Mindre virksomheder skal skabe vækst gennem InnoBooster

En kvart milliard fra Innovationsfonden skal få landets mindre virksomheder til at investere mere i deres egen udvikling og vækst. Med InnoBooster træder Innovationsfonden til med risikovillige investeringer, hvis innovationsplanen er skarp, ambitiøs og kan skabe arbejdspladser.

Pressemeddelelse mandag 17. august 2015

Det er alle typer af virksomheder, der nu kan få gavn af InnoBooster. Uanset om man er højteknologisk, kreativ eller bare dygtig.

En stærk dansk idé har allerede udviklet sig til en verdensførende fertilitetsbehandling og et succesfuldt firma med 80 ansatte. De unge Iværksættere Comundo har hentet ny millionkapital til en social platform for verdens 50.000 hostels. Dansk perlekædebro blev i foråret opført på én dag og skal nu eksporteres. Det er tre eksempler på idéer, som Innovationsfonden har været med til at gøre til virkelighed i Danmark.

Nu åbner Innovationsfonden for det nye InnoBooster-koncept. InnoBooster giver helt nye muligheder for de ildsjæle, der har idéer, evner og mod til at investere i Danmark.

Få din innovationsplan vurderet på en måned og start så med at udvikle virksomheden frem mod vækst. Det er den direkte opfordring fra Innovationsfonden til landets ambitiøse virksomheder, iværksættere og forskere.

Med InnoBooster kan mindre virksomheder, iværksættere og forskere kvalificere sig til alt fra 50.000 kr. til fem millioner kroner i Innovationsfonden, når de har en skarp idé, og deres egen investering er på plads. Dermed kan de igangsætte udvikling af et produkt eller en service, der har mulighed for at blive den bedste på markedet i dag.

Over de næste år er det ambitionen, at Innovationsfonden fortsætter med nye investeringer gennem InnoBooster. Det vil betyde, at flere hundrede af de mere udviklingsparate virksomheder i Danmark kan skrue op for ambitionerne, når de tager initiativ til at starte ny perspektivrig udvikling. Succeskriteriet er at skabe nye og mere konkurrencedygtige produkter og serviceydelser og flere private arbejdspladser i Danmark i de kommende år. Det skal være attraktivt for mindre virksomheder at investere i udvikling i Danmark.

Uddannelses- og Forskningsminister Esben Lunde Larsen glæder sig over, at virksomheder, iværksættere og forskere med InnoBooster har gode muligheder for at afprøve deres innovative idéer:

- Innovative idéer skaber nye virksomheder, nye job og bedre produkter. Det skaber et dynamisk og konkurrencedygtigt erhvervsliv. Jeg håber, at rigtigt mange virksomheder, iværksættere og forskere i hele Danmark vil benytte sig af mulighederne i InnoBooster, så vi får udnyttet potentialet i de gode forretningsidéer, der opstår rundt omkring i landet.”

Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden, bekræfter, at det netop er de nyskabende idéer, der er i centrum for InnoBooster:

_ Vi skal have mest mulig værdi ud af de bedste forretningsidéer i Danmark. I dag er der et stort uudnyttet potentiale, da for mange virksomheder taber pusten tidligt i deres udvikling. Det kan vi ændre, hvis vi kan få iværksætterne og virksomhederne til at investere mere i deres udvikling. Her kommer InnoBooster ind i billedet ved at fjerne en del af risikoen ved nye investeringer.

For virksomhederne bliver InnoBooster kun mere attraktiv af, at der ikke findes noget, der hedder ansøgningsfrister. Fonden er altid åben for direkte henvendelser fra virksomheder, og Innovationsplanen kan sendes ind 365 dage om året.

Fakta om InnoBooster
Innobooster hjælper mindre virksomheder, iværksættere og forskere med at realisere deres gode idéer.

Der kan søges op til fem mio. kr., hvis den mindre virksomhed, iværksætteren eller forskeren også selv er parat til at investere i projektet. Innovationsforløbet kan vare op til tre år.

Læs mere om InnoBooster her

Fakta om Innovationsfonden
Innovationsfonden har samlet et budget på 1,6 milliarder kroner i 2015 og skal fremme viden, vækst og beskæftigelse i Danmark.
Fonden tager afsæt i samfundets og virksomhedernes konkrete innovationsbehov og har fokus på resultater, som giver værdi til samfundet.

Kontakt:
Thomas Bjerre, presse- og mediechef, Innovationsfonden