Nye strømforsyninger skal give billig og effektiv lagring af grøn strøm

Med den voksende anvendelse af grønne energikilder som sol og vind, vil der være et stigende behov for energilagring, da strømmen ikke altid produceres, når der er behov for den. Derfor vil et nyt projekt udvikle strømforsyninger, der kan konvertere vekselstrøm, som transmitteres i el-nettet, til jævnstrøm, der kan lagres.

Pressemeddelelse kl. 8:30 den 11. januar 2017

Projektet vil gennem udvikling af en fælles strømforsyningsplatform, kaldet smart chargers, skabe unikke fordele til eksempelvis batteriladning og elektrolyseforsyning.

Med udviklingen af de nye strømforsyninger er der målsætninger om at reducere tabet på strøm og levere en markant lavere pris på grøn strøm i forhold til de eksisterende strømforsyninger.

DTU Elektro er smart chargers udviklet og testet i laboratoriet, og gennem projektet vil de blive udviklet til prototypeniveau. Herefter vil de blive afprøvet af de virksomheder, der er involveret i projektet. Strømforsyningen vil blandt andet blive testet i anvendelser til ladning af el-biler, og der skal afprøves muligheder for lagring af solcellestrøm ved hjælp af elektrolyse.

Ambitionen er at vise, at brugen af smart chargers i de forskelige anvendelser kan betyde reduktioner i både pris og tab af strøm på helt op til 50 %.

På grund af ulineære elektriske karakteristika har det traditionelt været en stor udfordring at designe en effektiv og kompakt power converter til elektrokemiske enheder såsom Li-ion og elektrolyseceller. Ved at bruge de nye og innovative løsninger fra DTU sammen med avanceret kontrolteknologi forventer vi at opnå langt højere effektivitet og levetid samt lavere pris for de power converters, der udvikles i projektet, forklarer associate professor Zhe Zhang fra DTU Elektro.

Projektet forventes at skabe op mod 100 nye job de første 3-5 år efter projektets afslutning.

Projektets partnere
DTU Elektro har verdensførende forskningskompetencer inden for elektroniske konvertere inklusiv DC-DC, DC-AC og AC-DC-konvertering. Ekspertisen i at løse energieffektiviserende problemer, er det der gør DTU Elektro til en essentiel part i projektet.

Lithium Balance A/S udvikler, producerer og markedsføringer avancerede battery management systemer, der giver kunderne mulighed for sikker og pålidelig drift af deres batteripakker samtidig med, at levetiden optimeres. Gennem dette projekt forventer Lithium Balance at kunne servicere kunderne endnu bedre ved også at kunne tilbyde kosteffektiv ladning af deres batterier.

Danfysik producerer state-of-the-art partikel acceleratorer og avancerede komponenter til disse.

Greenhydrogen leverer elektrolyse systemer til produktion af brint og energi lagring. Firmaet fokuserer på at levere brugervenlige og kost-effektive elektrolyse systemer og på at møde kundernes unikke ønsker med fleksible og modulære systemer.
Greenhydrogen leverer systemer med effektniveauer mellem 5kW og 250 kW.

• Innovationsfond 7 mio.
  • Samlet budget: 10 mio.
  • Varighed: 3 år
  • Officiel titel: Next Generation Power Supplies and their applications in mobility and electrolysis (Smart Chargers)

Samfundspotentiale

• Igennem en årrække har DTU Elektro forsket i nye strømforsyninger, som kan sikre en effektiv udnyttelse af de fremvoksende grønne teknologier. Sådanne strømforsyninger anvendes i stort omfang i dag af forbrugere til f.eks. opladning af mobiltelefoner og computere samt til drift af lysdioder. I industrien anvendes de inden for områder som kemisk produktion og langdistance-transmission af strøm.
  • Senest har DTU forsket i og testet en ny type strømforsyninger – smart chargers - der specielt ved høje spændingsniveauer (>200 V) kan reducere både pris og energi tab ved konvertering mellem veksel- og jævnstrøm.

DTU Electro, 2800, Associate Professor, Zhe Zhang
Tlf. +45 45 25 34 86