En lille robot skal lære børn at begå sig i det 21. århundrede

En iværksættervirksomhed fra Odense vil tage kampen op for at sikre, at børn i hele verden lære at programmere og opnå vigtige kompetencer.

Gennem de sidste to år af deres studietid som civilingeniører indenfor Lærings- og Oplevelsesteknologi har de to stiftere bag KUBO Robot arbejdet på at udvikle en lille robot som afhjælper et af Danmarks fremtidige problemer.

Ganske enkelt håndterer den lille robot, KUBO, programmering og teknologi på en helt ny og børnevenlig måde, så børn kan få en grundforståelse for emnet. Programmering anses for at være et overset emne som er vigtigt at få sat fokus på, da det giver børnene en kritisk, kreativ og problemløsende tankegang der er vigtig for det fremtidige arbejdsmarked. Samtidig med at robotten benyttes i en læringskontekst indsamler og sender den data til en app, omkring børnenes fremgang, således at lærere og forældre kan følge med i børnenes fremskridt.

Programmeringssproget der understøtter og er specialudviklet til KUBO robotten kaldes Tagtiles, og det er en revolutionerende teknologi, som i kombination med robotten gør det højkomplekse emne håndgribeligt for børn helt ned i 3 års alderen. Tagtiles er brikkerende, som indikerer hvad der kodes sammen for at få robotten til at udfører en opgave. Sproget vil i første omgang være begrænset til et univers af programmering, men på sigt breder sproget sig ud over andre læringsområder som matematik, sprog, musik m.m.

Mere end bare en god ide
Det læringsmæssige perspektiv og pædagogiske grundlag har været et omdrejningspunkt i udviklingen af KUBO. Robottens læringsmæssige grundlag er baseret på årtiers forskning i it, pædagogik og læring, hvor Seymour Papert’s teorier, der også er grundstenen for robotten LEGO Mindstorm, omkring konstruktionisme har lagt et solidt grundlag:

”Vores system tager udgangspunkt i den læringsteori, der hedder konstruktionisme. Det betyder i praksis at man lærer ved at skabe, og fejl er noget man opsøger, fordi det er her, at man kan udvikle sig. Det er hele grundlaget i KUBO.” siger Tommy Schou Lund Otzen.

Går efter hele verden
Indenfor nær fremtid venter hele verden på at blive indtaget af læringsrobotter fra KUBO, da der om få måneder åbnes for en crowdfunding kampagne, som henvender sig til et globalt marked.

”Inden længe vil vi lancere en crowdfunding kampagne på et af de helt store crowdfunding sites, hvor forældre, skoler, lærere og udviklere kan få fat i første produktion af KUBO robotten. I forbindelse med kampagnen vil vi lancere nogle helt vilde tiltag og annoncere nogle meget spændende nyheder.” siger Tommy Schou Lund Otzen.

Der er endnu ikke sat en dato for, hvornår crowdfunding kampagnen vil blive sat i gang, men med den nye optagelse i Innovationsfondens Iværksætterpilot har sat yderligere skub i tingene. KUBO Robot har sat gang i de indledende manøvre til kampagnen og glæder sig til at hjælpe hele verdens børn til at finde deres fremtidige plads i samfundet.

Kategori

Talent / InnoFounder

Periode

2016 2017

KUBO

  • KUBO Robotten er udviklet af den fynske virksomhed Dansk Teknologisk Læringsdesign som udspringer af Syddansk Universitet
  • KUBO‹s programmeringssprog kaldet Tagtiles, gør det muligt for børn at udforske koncepter indenfor programmering allerede fra 3 års alderen
  • Virksomheden har ialt 3 fastansatte og holder til i Odense Robotics StartUp Hub 
  • Iværksætterpiloten forløber i op til et år og støtter iværksættere mod succes
  • Lær mere om KUBO Robot på: www.kubo-robot.com eller på de sociale medier

Kontakt

  • Jan Jørgensen (Marketing manager), KUBO Robot, Forskerparken 10, 5230 Odense M, 22411636
  • Tommy Otzen (CEO), KUBO Robot, Forskerparken 10, 5230 Odense M, 60 40 81 60