Millpart

Dansk SMV lander amerikansk aerospace-ordre til trecifret millionbeløb

Periode
2017-2018
Innovationsfonden
407.550 kroner

Millpart fra Skjern skal de kommende 10 år levere hydrauliske komponenter i aluminium til luftfartsindustrien.

Millpart indgår strategisk aftale med Hannifin, som leverer bevægelses- og kontrolteknologier til en lang række brancher – heriblandt luftfartsindustrien. Parker hannifin omsætter årligt for mere end 14 mia. dollars, så det er en af de helt store spillere, Millpart er kommet på hold med.

- Det er en aftale, vi er meget stolte af. Vi skal levere dele til styreenheden i en flyvinge, siger Millparts administrerende direktør Niels Jørgen Nielsen.

Et helt nyt ben

For at få lov at spille med har Millpart arbejdet målrettet i fem år på at opnå de fornødne certificeringer og kompetencer. Innovationsfonden har støttet arbejdet med at udvikle det første aerospace-emne, som altså netop har sikret virksomheden en aftale på et trecifret millionbeløb.

- Investeringen har haft stor betydning. Den har gjort, at vi har kunnet få den teknologiske sparing, vi havde brug for, siger Niels Jørgen Nielsen.

Millpart blev grundlagt i 2001, og virksomheden er specialiseret i fremstilling af hydraulikblokke. Størstedelen af Millparts omsætning kom for få år siden fra vindmølleindustrien, men virksomheden tog for nogle år tilbage den strategiske beslutning at fokusere på en bredere kundekreds.

- Aftalen har en kæmpe stor betydning for os. Virksomheden har simpelthen fået et ben mere at stå på. Nu har vi ben placeret i flere forskellige brancher, som er uafhængige af hinanden. Det betyder at vi kan sikre vores virksomhed mod udsving, siger Niels Jørgen Nielsen.

Idéen opstod på 20. række

Aftalen med Parker Aerospace strækker sig over 10 år og gælder i alt ni forskellige flykomponenter til at styre flyets rorflader med, og Niels Jørgen Nielsen forventer, at den aftale blive udvidet med yderligere emner.

Faktisk var det lidt et tilfælde, at virksomheden begyndte at undersøge mulighederne inden for luftfart.

- Det lyder måske lidt banalt, men hvis du sidder på tyvende række og bagud i et Boeing 320, har du udsigt til vingerne, og når flyet bremser ved landing, går flapsne helt op, så man kan se lige ind i vingen, så al hydraulikken bliver blotlagt. Det var præcis, hvad jeg oplevede for en del år siden, og så tænkte jeg ”det der, det kan vi også lave”, siger Niels Jørgen Nielsen.