online banking

Dansk virksomhed har udviklet unik it-løsning til bekæmpelse af hvidvask

Periode
2016-2017
Innovationsfonden
480.000 kroner

Det danske fintech-selskab NewBanking vil bekæmpe hvidvask af penge og forebygge misbrug af persondata ved hjælp af et nyt IT-system, der sikkert og nemt kan validere, opbevare og dele følsomme personoplysninger. Virksomheden har bl.a. solgt systemet til danske advokatfirmaer, kapitalfonde og investeringsforeninger, og de første aftaler med udenlandske kunder er på vej.

 

Mange virksomheder er underlagt EU’s skærpede hvidvaskningslov, som bl.a. indebærer, at de skal indhente, validere og opbevare store mængder data om deres kunder. Samtidig skal virksomhederne leve op til den nye strikse GDPR-lovning om beskyttelse af persondata, og det kan være en stor udfordring for mange.

- Når f.eks. en bank skal håndtere en kunde, skal banken følge strikse retningslinjer for at sikre sig, at kunden ikke vil anvende banken til hvidvask af penge. Det kræver blandt andet, at banken skal identificere kunden ved at indhente persondata som f.eks. adresse, pas, sygesikring og NemID. Disse typer data må man ikke længere blot sende og modtage på en alm. e-mail, ligesom der er en masse krav til den efterfølgende opbevaring og opdatering af data, forklarer Christian Visti Larsen, der er adm. direktør i NewBanking og fortsætter:

- Kravene til disse processer er nu blevet så store, at det skal systemunderstøttes centralt. Det er meget få virksomheder, der kan håndtere det selv.

Med to investeringer fra Innovationsfonden i ryggen har NewBanking udviklet en unik datahåndteringsplatform, NewBanking Identity, der faciliterer den nødvendige dataudveksling mellem virksomheder og klienter.

Ser stort eksportpotentiale

Det unge fintechselskab, der blev oprettet i 2015 og begyndte at udvikle platformen i 2017, har allerede solgt sit produkt til flere danske investeringsforeninger, kapitalfonde og advokater samt en række andre sektorer, der er underlagt hvidvaskregler. De største kunder tæller blandt andre Bech-Bruun, Plesner, Danske Spil og rederiselskabet DFDS.

Adm. direktør, Christian Visti Larsen, øjner desuden et stort eksportpotentiale, og NewBanking håber at kunne byde de første engelske advokathuse velkommen som kunder allerede i 2020.

Danmark er foregangsland

- Det er helt oplagt, at løsningen på de her udfordringer skal komme fra Danmark. Vi er ret digitaliserede og gode til compliance herhjemme. Vi har ganske enkelt den grundlæggende digitale infrastruktur, der er behov for, siger Christian Visti Larsen og uddyber:

- NewBanking Identity anvender både offentlige og private databasekilder til at behandle brugerdata. Det betyder, at datakvaliteten forbedres, fordi det er ikke kun er slutbrugeren selv, der har skrevet data ind. Jo flere datakilder, der er tilgængelige, jo bedre bliver vores system. I Tyskland er man for eksempel ikke nær så digitaliserede. Men vi forventer, at man også i udlandet stille og roligt vil begynde at åbne op for data, og dermed vil vores produkt også blive super attraktivt uden for landets grænser, siger Christian Visti Larsen og påpeger, at der pt. ikke er andre produkter på markedet, der kan det samme.

Afgørende investeringer fra Innovationsfonden

Innovationsfonden har ad to omgange investeret i NewBanking, og det har ifølge Christian Visti Larsen været helt afgørende for, at virksomheden er nået i mål med produktet.

- Vi var helt sikkert ikke kommet dertil, hvor vi er i dag, uden støtte fra Innovationsfonden. Det er ekstremt dyrt at arbejde med datasikkerhed. Det kræver meget stor ekspertise at lave noget, der fungerer godt og samtidigt kan efterleve de absolut højeste sikkerhedskrav og krypteringsteknologi. Det har været afgørende, at vi har kunnet trække på eksterne kompetencer fra f.eks. internationale IT-sikkerhedsfirmaer og revisorer.

NewBanking Identity

Fakta

Sådan fungerer NewBanking Identity:

NewBankings brugeridentitetsplatform giver brugere mulighed for at verificere deres identitet nemt og sikkert på tværs af forskellige virksomheder, samtidig med at brugeren har fuld kontrol over og ejerskab af egne data.

Platformen fungerer på den måde, at brugeren uploader sine data -  eks. billede af pas, kørekort, sundhedskort m.v. - på sin profil og validerer sig evt. med sit NemID. Herefter giver brugeren banken, advokaten eller en anden virksomhed tilladelse til at få adgang til disse informationer.

På den måde kan virksomheden validere sine kunders identitet, når der er behov for det, uden at skulle opbevare disse data. Og kunden behøver kun udføre øvelsen én gang. Det sparer tid og ressourcer og sikrer desuden, at data ikke bliver spredt via e-mail.

NewBanking arbejder i tæt dialog med tilsynsmyndigheder og er involveret direkte i bl.a. Finanstilsynets FinTech Board, DI´s fintech Board, EU kommissionen ekspertgruppe og FATF (Financial Action Task Force on Money Laudering)

Nye krav til kapitalselskaber fra 2020

Nye og væsentlige ændringer i Selskabsloven træder i kraft pr. 10 januar 2020.  I korte træk betyder det, at alle kapitalselskaber skal:

  • Indhente, opbevare og dokumentere identifikationsdata på deres reelle ejere
  • Opdatere oplysningerne mindst en gang årligt
  • Kunne dokumentere alle forsøg på indhentning af identifikation
  • Opbevare oplysningerne i fem år efter, at personer er ophørt med at være aktive i selskabet