""

Mindre friktion. Mindre benzin. Bedre miljø

Periode
2016 - 2018
Innovationsfonden
10 mio.
Samlet budget
14 mio.

Som de første i verden er forskere fra DTU og Roskilde Universitet sammen med flere store virksomheder og Vejdirektoratet lykkedes med at optimere bilkørslen ved at forbedre vejbelægningen.

En investering fra Innovationsfonden gjorde det muligt at lave en asfaltblanding, hvor stenene er så tilpas små, at man nedbringer rullemodstanden uden, at vejen
bliver så glat, at det går ud over trafiksikkerheden.

Det betyder, at bilerne kører længere på literen, og kan potentielt spare bilisterne for mange tusinde kr. i benzin og klimaet for mange ton CO2.

Vejbelægningen er allerede afprøvet i Stensved på Hovedlandevej 619 mod Kalvehave. Blandingen måtte dog justeres lidt for at sikre bedre holdbarhed.

Derfor har forskerne optimeret asfaltblandingen. Vejdirektoratet skal nu afprøve den nye blanding på 2,5 kilometer motorvej M30 mod Rødby. Målet er en holdbarhed på 15 år på linie med de nuværende belægninger.

Partnere

  • Roskilde Universitet
  • AfterMath
  • Vejdirektoratet
  • DTU
  • IFSTTAR
  • Continental AG
  • Greenwood Engineering A/S
  • NCC Roads A/S