Trafik biler busser

Ny klimavenlig brændselscelle-løsning kan blive guldæg for dansk SMV

Periode
2018-2020
Innovationsfonden
831.548 kroner

Brændselsceller, der ikke udleder CO2, kan blive en erstatning for klimabelastende forbrændingsmotorer i fremtidens biler, busser og lastbiler. Det har virksomheden Rotrex set potentialet i. Med støtte fra Innovationsfonden er virksomheden i færd med at udvikle en luftpumpe designet specifikt til brændselsceller, som øger effektiviteten markant og er den første af sin art på markedet.

Udviklings- og produktionsvirksomheden Rotrex står potentielt med et guldæg i hænderne, når virksomheden inden længe kan sende en helt unik luftpumpe til klimavenlige brændselsceller på markedet.

- De sidste to år er udviklingen inden for brændselscelleindustrien virkelig fløjet afsted. Inden for en relativt kort årrække kommer vi til at se brændselscelledrevne personbiler, busser, lastbiler, gaffeltrucks og andet løfteudstyr i industrien, siger Allan Hansen, der er adm. direktør i Rotrex.

Den brændselscelleluftpumpe, som den 15-mand store virksomhed er ved at færdigudvikle, vil være den første af sin art på markedet.

- Det her kommer til at løfte vores virksomhed til det næste niveau. Vi har tidligere været afskåret fra nogle store volumenmarkeder og de åbner sig for os nu. En af de ledende internationale brændselscelle-producenter, Ballard Power Systems, samt flere store spillere i Kina står og tripper for at få vores løsning, siger Allan Hansen, som vurderer, at Rotrex’ omsætning vil blive næsten tidoblet på den baggrund.

Dedikeret brændselscelle-løsning øger effektivteten

Brændselsceller benytter sig af ”omvendt elektrolyse”, hvor ilt og hydrogen forbindes og skaber strøm. Det betyder også, at brændselscellerne ikke udleder skadelige drivhusgasser – og dermed er et klimavenligt alternativt til forbrændingsmotorer, som vi kender dem i dag.

For at danne tilstrækkeligt med strøm har brændselscellerne brug for en relativ stor mængde, ren, komprimeret luft.

Idet teknologien er relativt ny, og der derfor ikke er et etableret marked af brændelscelle-luftpumper, har Rotrex indtil videre solgt en såkaldt automotiv type luftkompressor til brændselsceller som det bedste alternativ. Men brændselsceller følger et meget anderledes brugsmønster end en forbrændingsmotor, og det betyder, at kompressoren i dag er en af de største akilleshæle i brændselscelle-systemet.

- Den kompressor, vi har kunnet tilbyde indtil nu, er opbygget af standardelementer. Det betyder imidlertid, at der er en masse komponenter, der ikke er optimale i forhold til hinanden. Men det virker og har været det bedste, man kunne få på markedet. I vores nye version af produktet, har vi designet alle elementerne til at matche hinanden, og dermed kan vi opnå en meget markant forbedring i effektiviteten, samt opfylde de krav, som brændselscelle-fabrikanterne foreskriver. I et konkret kundeprojekt er virkningsgraden forøget med over 15 procent fra en i forvejen højeffektiv løsning, forklarer Allan Hansen.

Investering afgørende for at komme først på markedet

Rotrex har gennem en årrække arbejdet med mange brændselscelle-virksomheder og har derfor også løbende arbejdet på modellering og design af en dedikeret brændselscelle-løsning. Og med en investering på 800.000 kroner fra Innovationsfonden i ryggen, er virksomheden nu ved være et være i mål. Rotrex har kørt de første test af prototyperne og skal nu i gang med at producere og udsende den endelige version.

- Det kræver kapital at lave denne type udviklinger, så uden investeringen fra Innovationsfonden ville det være gået meget langsommere, og dermed ville vi også gå glip af den firstmover-fordel, vi har lige nu. Når først den øvrige branche får øjnene op for det, er vi allerede i gang og har forhåbentlig bidt os så grundigt fast i markedet, at vi ikke bliver skiftet ud, siger Allan Hansen.