Kunstig intelligens i kundeservice skal sikre danske virksomheder konkurrencefordel

Kundeservice er i dag blandt de vigtigste konkurrenceparametre, og nu vil nyt forskningssamarbejde give danske virksomheder et forspring i kampen om kunderne. 

Pressemeddelelse den 3. januar 2018 kl. 09:30

De fleste har haft en dårlig oplevelse med kundesupport, hvor de har ventet i lang tid og blevet henvist fra den ene medarbejder til den anden for at gentage sig selv og svare på irrelevante spørgsmål. Dette på trods af at kundesupport vurderes som den vigtigste konkurrenceparameter for 85 % af virksomhederne ifølge Gartner.

Nu vil forskere fra Københavns Universitet i samarbejde med NNIT, Københavns Kommune og SupWiz sikre, at disse dårlige oplevelser skal være fortid.

Danske forskere er med forrest i feltet på algoritmer og kunstig intelligens, og ambitionen er, at denne viden skal omsættes til state-of-the-art kundesupport. Det skal lykkes ved at udvikle intelligente chatbots og værktøjer til at hjælpe supportmedarbejdere på tværs af de mange supportkanaler. Resultatet bliver bedre service uden øgede omkostninger. Det har ligeledes kæmpe eksportpotentiale og kan samtidig give danske virksomheder et forspring i den internationale konkurrence.

- De fleste er enige i, at virksomheder skal anvende machine learning og kunstig intelligens til at forbedre deres kundeoplevelse, men konkrete projekter er få. Vi er derfor stolte af at være med i projektet og danne spydspids for denne udvikling. Udtaler Jens Maagøe, Chief Technology Officer, NNIT.

Han bakkes op af Søren Ahrensberg, centerchef ved Københavns Kommune, som udtaler:

- I Københavns Kommune arbejder vi fokuseret med nye teknologier for at skabe en endnu bedre oplevelse for både borgere og medarbejdere, når de er i kontakt med os. Vi ser et enormt potentiale i dette projekt, som kan forbedre kontakten med borgerne og gøre os mere effektive.

For at komme i mål er der samlet et unikt konsortium anført af internationalt ledende datalogiforskere i algoritmer og maskinforståelse af menneskeligt sprog. NNIT og Københavns Kommune bringer forretningsforståelse og muligheder for at bringe løsningerne i spil. SupWiz er et nyt, dansk selskab stiftet af internationalt ledende BigData eksperter med fokus på at bruge machine learning til at forbedre kundeservice og -support. Dertil kommer en række selskaber med et centralt ønske om at levere endnu bedre kundesupport.

- Der er ingen tvivl om, at dette ultrastærke konsortium sætter os i en unik position til at revolutionere landskabet inden for kundesupport, udtaler Søren Dahlgaard, der er medstifter og Chief AI Officer i SupWiz.

Investering

  • Grand Solutions
  • Fondens investering: 5 mio kr.
  • Samlet projektbudget: 11 mio kr.
  • Varighed af projektet: 2 år
  • Projektets officielle titel: AMAOS

Kontakt 

Københavns Universitet, professor Stephen Alstrup
Mail: s.alstrup@di.ku.dk

SupWiz, Chief AI Officer Søren Dahlgaard
Mail: s.dahlgaard@supwiz.com

NNIT, presseansvarlig Helga Heyn
Mail: hhey@nnit.com

Københavns Kommune Koncernservice, centerchef Søren Ahrensberg
Mail: soren.ahrensberg@ks.kk.dk

MaCom, direktør Martin Holbøll
Mail: LectioSupport@macom.dk

Lix Technologies, produktvicedirektør Tashia Dam
Mail: dam@lix.com

Edulab, direktør Kasper Holst Hansen
Mail: kasper@edulab.dk

Pressekontakt

Kommunikationsmedarbejder, Patrick Lehto Larsen
Mail: patrick.lehto.larsen@innofond.dk
Tlf. 6190 5008