Startup får EU-midler til at skabe milliardbesparelser i containerhavne

Fondsinvesteringen Portchain har fået en gevaldig saltvandsindsprøjtning fra EU´s Horizon 2020-program. De skal videreudvikle et digitalt værktøj, som effektiviserer kommunikationen i containerhavne.

27. juni 2018

Når et gigantisk containerskib skal lægge til kaj, kræver det et kæmpe koordineringsarbejde mellem et væld af aktører i havnen og på skibet. Når skibet nærmer sig, skal lodsen i havnen være klar til at hjælpe skibets besætning med at føre skibet sikkert ind i havnen. Der skal være en ledig kajplads til skibet, og slæbebåde skal bugsere skibet på plads.

Kommunikationen mellem alle disse forskellige aktører foregår i dag manuelt via telefon eller mail. Det gælder også, hvis et skib bliver forsinket, for eksempel på grund af et uvejr. Besætningen på skibet sender en mail eller ringer til havnens lods, som ringer til containerterminalen, hvor skibet har reserveret plads, og alt er sat ind på at få omlastet det gigantiske skib.

Fra venstre: Anders Olivarius (CPO & co-founder), Michael Lindahl (Head of Analytics), Tom Kile Hartshorn (Head of Design), Niels Kristiansen (CEO & co-founder), Nicolas Herment (Head of Engineering), Thor Thorup (CCO & co-founder)

- Med vores digitale værktøj har alle adgang til den nyeste information, og man kan nemt se, hvis der vil opstå problemer – for eksempel hvis skibets forsinkelse bliver mindre end først antaget, og havnepladsen nu er optaget af et andet skib, fortæller CEO i Portchain Niels Kristiansen.

Nu får Portchain nye midler til at videreudvikle konceptet. EU-programmet Horizon 2020 har investeret 10 mio. kr. i startuppen - en ordentlig mundfuld, som bringer Portchain et gigantisk skridt tættere på at løse et problem, der forsinker processen og koster kassen i havne verden over.

– Nu kan vi samle det bedste team af dataanalytikere og softwareudviklere i industrien for at hjælpe rederier og havne med at forbedre den daglige planlægning, siger Anders Olivarius, CPO i Portchain.

6 måneder efter, at iværksætterne skabte Portchain, investerede Innovationsfonden 3 mio. kroner i virksomheden gennem InnoBooster-programmet.

- Det var det helt ideelle tidspunkt, den investering kom. Vi er midt i udviklingsfasen i en branche, hvor det er svært at komme ind på markedet. Investeringen gjorde, at vi kunne fortsætte vores udvikling og speede den op og ansætte flere dygtige folk med særlige tekniske kompetencer. Det har været helt essentielt for, at vi kan være der, hvor vi er i dag, siger Anders Olivarius, CPO i Portchain.

I shippingindustrien har Portchain tydeligt kunnet mærke, at deres løsning har potentiale til at dække et gabende hul i markedet.

- Vi oplever en stor appetit for datadreven innovation i industrien. Ledende shippingvirksomheder er åbne for at teste nye digitale løsninger, der kan skabe reelle operationelle forandringer, siger Anders Olivarius.

Virksomheden har testet deres systemer i en af Europas største havne i Antwerpen, og med løbende feedback fra rederier og terminaler samt store produktforbedringer ugentligt ser Portchain frem til at gentage succesen med at optimere deres platform på verdensplan med rygstødet fra EU.

- Nu har vi fokus på at teste vores løsning og demonstrere værdien i flere havne, både i og uden for Europa, siger Anders Olivarius.

Investering

  • InnoBooster
  • Fondens investering 3,3 mio kr.

Portchain

  • Idéen med Portchain er at skabe et fælles digitalt værktøj, som er nemt at gå til, og hvor alle de aktører, som er involveret, når et containerskib lægger til kaj, kan være koblet på.
  • Det vigtigste er dog i første omgang, at de centrale aktører har fælles adgang til platformen. I første omgang rederier og containerterminaler.
  • Værktøjet er indlejret i en webapplikation, hvor man kan oprette sig på et par minutter.
  • De centrale aktører kan sidde vidt forskellige steder i verden og kommunikere direkte.
  • Med InnoBoosterinvesteringen kunne iværksætterne hyre flere udviklere og dataforskere til at udvikle softwaren i appen.

Læs mere