Startup løber med en mio. i ”Løvens hule”

Et begejstret investorpanel kastede 500.000 kr. i startupppet Statum og skamroste deres pitch - senere blev investeringen fordoblet, da kameraerne slukkede.

15. marts 2018

– Birgit, du står og skal ansætte en medarbejder. Og der er rigtig, rigtig, rigtig mange mennesker, der gerne vil arbejde for dig, så du kommer nemt hen og modtager godt 160 ansøgninger bare på ét lille opslag – tænk, hvis det kunne have været tre kandidater.

En direkte appel til en af ”løverne”, nystrøgede skjorter og mundtøjet i orden – en skarpere produktpræsentation skal man lede længe efter i de otte sæsoner, DR-programmet ”Løvens hule” har rullet over skærmen.

Bagmændene er startuppen Statum, som Innovationsfonden har investeret i. Statum er en onlineplatform, der vil revolutionere ansættelsesprocessen: virksomheder gennemfører en DNA-test, som kortlægger deres kultur og arbejdsmiljø, og Statum gør det let for dem at finde kandidater, hvis personlighed matcher virksomhedens DNA-profil.

Et forum med muligheder
”Løvens hule” er et tv-program, men det fik ikke Statum til at tage det mindre seriøst.  Som co-founder og chief marketing officer Alexander V. Kragh fortæller, var det en chance, der skulle gribes med omhu:

– ”Løvens hule” er et seriøst forum, hvor man har mulighed for at komme tæt på og få nogle spændende investorers opmærksomhed, som det ellers ville være svært at få fat på. De virksomheder, der tidligere har været med, er også kommet godt ud på den anden side.

Godt igennem programmet kom Statum i den grad: de fangede både Tommy Ahlers og Birgit Aabys interesse, og efter forhandlinger gik de to hver med til at investere 250.000 kr. i startuppen – og da investeringerne skulle forhandles videre efter programmet, steg beløbet til 500.000 kr. pr. investor.

Det var hele tiden Statums plan, at de ville gå efter at få Tommy og Birgit til at investere. Alexander V. Kragh fortæller, at selvom det kan lyde corny, så var de allerede i deres ansøgning til programmet klar over, hvorfor det netop skulle være de to:

– Tommy er meget businessorienteret og kan skalere IT-virksomheder, imens Birgit går rigtig meget op i teamet og at man har det godt. Det har vi som startup brug for, for det er pissehårdt at starte en virksomhed.

Statum går efter en prominent plads i HR-branchen, og netop det skabte usikkerhed blandt løverne. Det fik Jesper Buch til at springe fra, dog efter en længere kærlighedserklæring til teamet – det var ærgerligt, men bekymringen havde Statum forståelse for:

– Der er bare rigtig mange spillere, både af startups, men også sådan noget som LinkedIn, og Google og Facebook er også på vej ind i rekrutteringsbranchen – vi kæmper bare mod store spillere, siger Alexander V. Kragh.

Fuld skrue på udviklingen
Statum var meget grønne, da ”Løvens hule” blev filmet sidste sommer, og derfor sørgede de for at suge alle de erfaringer, de kunne, til sig i processen:

– Det, at vi virkelig skulle vide alt om vores virksomhed og præsentere den, så vi kunne tiltrække investorer, gjorde, at vi fik et meget mere professionelt mind-set omkring vores virksomhed. Nu tænkte vi for alvor, at der andre menneskers penge involveret, og der er nogen, der tror på projektet.

Den samlede millioninvestering gav Statum mulighed for at udvide teamet og skrue op for tempoet, og siden er de både blevet optaget i Innovationsfondens InnoFounder-program og har vundet Berlingskes idékonkurrence Berlingske Business Boost. Onlineplatformen er forsat i rivende udvikling, og Tommy Ahlers og Birgit Aaby er en integreret del af processen:

– Vi har fået rigtig meget sparring, og så har de åbnet en masse døre for os. Vi har møde med dem ca. en gang om måneden, hvor vi snakker om lige, hvad vi har brug for at snakke om.

Alexander V. Kragh lægger ikke skjul på, at det ”selvfølgelig har været røvirriterende at holde hemmeligt i ni måneder” – men nu ser teamet fremad. På programmet ligger bl.a. acceleratorforløbet SCALEit med Innovationsfonden, som bl.a. fører Statum til Silicon Valley, hvor deres koncept fremlægges for mastodonter i tech-verdenen. Forventningerne til forløbet er høje:

– Vi har planer om at gå ind på det amerikanske marked inden for et par år, så vi håber på at kunne få etableret kontakter derovre allerede nu. Derudover er det verdens bedste startup-økosystem, så vi forventer helt klart at lære noget, som vi kan tage med hjem til Danmark, siger Alexander V. Kragh.

Investering

Læs mere

Succeshistorier efter »Løvens hule«

  • Firtal WEb A/S: ni webbutikker - Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch investerede. Havde en omsætning på 80 mio. kr. i 2017 og udvider til Norge og Sverige og ved opkøb af flere webbutikker. Kilde: Fyens.dk.
  • Cleady: platform for rengøring, havearbejde og handyman - Birgit Aaby investerede. Havde i nov. 2017 2.500 profiler, 3.000 kunder, en vækst på over 20 procent måned for måned og planer om udvidelse til Sverige. Kilde: Erhvervsavisen Sjælland.
  • Indieframe: en uafhængig digital platform, som brugere kan sælge deres billeder til medierne igennem - Christian Stadil investerede. Har 14 medarbejdere og 60.000 brugere fordelt på 70 lande og har efter programmet fået en samlet kapitalrejsning på knap 8 mio. kr. Kilde: Finans.