Dansk vanddetektiv ser dagens lys

Det er lykkedes et dansk hold at udvikle en drone, der kombinerer helikopterens og flyets egenskaber, så den både letter og flyver hurtigt. Den nye danske hybriddrone skal indsamle viden om bl.a. vandstigninger og vandstrømme.

Pressemeddelelse 21. maj 2015

Dronen kommer fra Støvring-virksomheden Sky-Watch og er udviklet i et samarbejde DTU Space, DTU Miljø og Innovationsfonden.

I projektet med Innovationsfonden er det lykkedes at fusionere to gennemprøvede teknologier og kombinere de bedste egenskaber fra en helikopter og en flyvemaskine. Dronen er i stand til at lette lodret fra jordoverfladen og flyve vandret ved høj hastighed.

Den nye drone får også en langt større rækkevidde end de nuværende typer. Samtidig vil den med en særlig GPS kunne manøvrere med centimeters nøjagtighed, som indtil nu har været umuligt med almindelige droner.

Dronen er udstyret med en unik vandhøjdemåler, og dens hovedformål er at indsamle viden om bl.a. vandstigninger og vandstrømme, og dermed skabe et grundigt overblik over, hvordan vi bedst kan beskytte os mod f.eks. oversvømmelser. Det vil derfor blive muligt at forudsige, hvordan man bedst beskytter boligområder mod pludselige vandstigninger.

Dronen er med dens evne til præcisionsflyvning og rækkevidden også i stand til at hente vandprøver på svært tilgængelige steder.

Sky-Watch Chief Business Development Officer Michael Messerschmidt fortæller:
- Den nye drone har potentialet til at ændre vores forståelse af, hvilke opgaver som droner kan løse siger. Udviklingen af dronen er samtidig et perfekt eksempel på fordelene ved samarbejde på tværs af industrien og universiteterne. Det er absolut nødvendigt, når vi ønsker at accelerere den nyeste teknologi i en branche, der er i konstant vækst.

Peter Høngaard Andersen, der er direktør i Innovationsfonden, siger:
- Vi ser nu et konkret resultat af et af de første droneprojekter, der bliver gennemført i et offentlig-privat samarbejde i Danmark. Forhåbentlig giver det mere blod på tanden til at investere i dansk droneteknologi. Der er store muligheder, og Innovationsfonden vurderer netop nu en række forslag til at starte ny dansk droneudvikling.

Dronen fra Sky-Watch har allerede tiltrukket sig opmærksomhed fra førende globale flyfabrikanter som for eksempel den amerikanske flyproducent Boeing.

Første præsentation af den nye drone sker ved Hans Christian Andersen Airport i Odense den 28. maj kl. 10:15.

Innovationsfonden giver et kort indlæg ved præsentationen af den nye drone.

Innovationsfonden har investeret 7 millioner kroner i det treårige projekt som afsluttes i 2017.

Læs mere om Sky-Watch her: http://sky-watch.dk/

Foto: PR

Thomas Bjerre, presse- og mediechef i Innovationsfonden