Fremtidens kvæg udvælges med DNA-markører og reagensglasbefrugtning

Nu skal det være muligt at udvælge de bedste kalve, længe inden de er født. Det vil reducere metanudslippet fra kvæg, forbedre foderudnyttelsen og sikre bedre mælkeproduktion.

Pressemeddelelse den 31. oktober 2017 kl. 09:00

I årtusinder har bønder udviklet avlsprogrammer, hvor enkelte dyr udvælges til at videreføre deres gener og gode egenskaber til næste generation. Dengang som nu er formålet at fremavle de bedste, sundeste, største eller mest produktive kreaturer.

Det har dog ikke tidligere været muligt at undersøge, hvorvidt den ufødte kalv faktisk vil komme til at besidde de særligt attraktive egenskaber, såsom eksempelvis god energiomsætning eller høj mælkeproduktion.

Nu vil et nyt forskningsprojekt udvikle en teknik, der - ved hjælp af DNA-markører - kan udvælge kalve med de ønskede gener, allerede få dage efter ægget er befrugtet. En af de nye DNA-markører kan udpege de befrugtede æg, som vil resultere i køer, hvis maver producerer mindst metan. Det kommer til at betyde, at metanudslippet fra projektets køer og deres efterkommere kan reduceres med 5 % om året. Hvis dette overføres til den danske malkekvægbestand, vil dette svare til en reduktion på 2,3 % af det samlede metanudslip i Danmark.

Formålet er at sikre køernes sundhed, og at produktionen bliver så effektiv og miljøvenlig som mulig. Køerne vil kræve mindre foder til at producere mælk, og det skønnes, at projektets resultater vil give en samlet økonomisk gevinst hos de danske mælkeproducenter på 160 mio. kr. om året. Teknologien kan efterfølgende eksporteres til resten af verden, og vil få stor betydning for både klimaet og de danske virksomheder.

Det foregår således, at de ubefrugtede æg udvælges fra køer med de bedste gener og befrugtes med kønssorteret sæd fra tyre ligeledes med de bedste gener. Når det befrugtede æg er få dage gammelt, udtages en lille celleprøve fra det. Ved at bestemme tilstedeværelsen af særligt ønskede DNA-markører i celleprøven, vil det være muligt at udvælge de mest optimale æg til avlsprogrammet.

- Med projektet er en gammel drøm gået i opfyldelse, at udnytte mange års grundforskning inden for reproduktionsbiologi til gavn for dansk kvægavl,. Europas første reagensglaskalv blev født i København i 1987 som resultatet af flere års forskning, og nu kan vi endelig omsætte denne viden til gavn for det danske samfund, siger projektleder og professor Poul Hyttel.

Projektet rummer omfattende undersøgelser af de befrugtede æg og de fødte kalve for at sikre deres sundhed og kvalitet i den videre avl. EmbryoTrans Biotech, som er partner i projektet, har blandt andet været med til at forbedre de næringsvæsker, som bruges til reagensglasbefrugtning, der ellers før i tiden var forbundet med kælvningsproblemer.

Projektet er sammensat af virksomheder og forskergrupper fra danske og udenlandske universiteter, som udfylder hver deres opgaver hele vejen fra udsugning af de ubefrugtede æg til vurdering af de fødte kalve.

• Fondens investering: 15 mio. kr.
  • Samlet budget: 23 mio. kr.
  • Varighed: 4 år
  • Officiel titel: EliteOva - In vitro embryo production and genomic selection harnessing Danish elite cattle breeding

Samfundspotentiale

• Sundere kvæg