Fremtidens pacemaker ringer dig op på mobilen

Nyt forskningssamarbejde skal gøre fremtidens pacemakere så intelligente, at de i samspil med patienten og lægen kan forudse forværring og tilpasse behandlingen - via mobilen. Innovationsfonden investerer 15 millioner i projektet, som løber over tre år.

Pressemeddelelse, 10. juni

I Danmark lever godt 150.000 danskere som kroniske hjertepatienter, der har brug for lidt ekstra elektronik i hverdagen for at overleve. Mange af dem har derfor en ICD-enhed indopereret. En ICD-enhed er en avanceret pacemaker, der er i stand til at afgive stød for at genoprette normal hjerterytme og i værste fald redde patienten fra et hjertestop. Men der er potentiale for mere.

– Med den teknologi vi har i dag, kan ICD-enhederne kun ’aflæse’ symptomer, f.eks. en forværring i patientens tilstand. Den kan ikke ’fortælle’ patienten, hvad han/hun skal gøre for at afhjælpe symptomerne og dermed undgå en livstruende situation. Dét vil vi gerne lave om på. Vi vil have gjort ICD›en intelligent og i stand til at kommunikere med såvel patienten som lægen – eksempelvis via mobilen eller et intelligent ur, forklarer Mette-Marie Sonne Harild, Vice President for Medtronic Northern & Eastern Europe, der er en af parterne i projektet.

Det koster samfundet flere hundrede millioner kroner hvert år, at patienterne, fordi de ikke har de nødvendige værktøjer, ikke selv kan reagere på deres symptomer. Ubehandlede symptomer fører til en markant dårligere hverdag, og i sidste ende kan det føre til genindlæggelser, der også har menneskelige omkostninger.

– Mange patienter har svært ved at sætte ord på, hvordan de fysisk har det, og får måske derfor ikke den behandling, de bør have. Vi vil gerne gøre det nemmere for patienterne at få sat ord på deres viden og, ikke mindst, at få de input sat i system. Det kan give lægerne et konkret beslutningsgrundlag, når de skal udarbejde et behandlingsforløb. Men vigtigst af alt, så er de input også med til at gøre pacemakeren klogere på sin patient, hvilket vil forbedre livskvaliteten og håndteringen af simple hverdagsting, forklarer Jonas Moll fra Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

De næste tre år skal en gruppe af forskere, læger og ingeniører forsøge at koble de biomedicinske målinger fra ICD-enhederne med patienternes egen viden om deres tilstand, for til sidst at gøre den samlede viden til intelligente data.

Målet er en pacemaker, som man kan være i kontakt med via eksempelvis en mobiltelefon. Her vil patienten være i ’dialog’ med sin pacemaker og kunne give den input om, hvordan han eller hun har det. Pacemakeren kan i samme ›dialog‹ give patienten instrukser, hvis den opdager eller forudser forværring i hans eller hendes tilstand.

Projektet er det første af sin art, og det er en svær opgave, der ligger forude. Claus Rehfeld, administrerende direktør i Rehfeld, der er eksperter i sundhed og Big Data, forklarer:

– Der er et stort uudnyttet potentiale i at anvende de mange data, som vi opsamler om patienterne, på en intelligent måde. Kunsten ligger i at omsætte de mange data til brugbar information. Målet er at give både patienter og læger et stærkt værktøj til at optimere patientens behandlingsforløb.

Claus Rehfeld, CEO, Rehfeld Partners A/S
Mail: cir@rehfeld.dk
Tel. 2840 6696

Bjarne Shcreiner, Business Manager, Medtronic Danmark
Mail: bjarne.schreiner@medtronic.com
Tel. 2023 0077

Jonas Moll, forsker,Datatalogisk Institut, Københavns Universitet
Mail: moll@di.ku.dk
Tel. 2990 1181

Thomas Bjerre, presse- og mediechef, Innovationsfonden
Mail: Thomas.bjerre@innofond.dk
Tel. 6190 5019

Fondens investering: 15 mio. kr.
Budget: 28 mio. kr.
Varighed: 3 år