Kunstig intelligens flytter ind på de danske arbejdspladser

McKinsey & Company har netop offentliggjort en en analyse, der viser, at kendt teknologi er i stand til at erstatte 40 procent af danskernes arbejdstimer. Analysen blev afsløret på Innovationsfondens Innotalk om fremtidens arbejdsmarked på Nationalmuseet.

Pressemeddelelse den 27. april 2017 kl. 06:30

Vi får nu et bedre indblik i, hvordan fremtidens danske arbejdsmarked kommer til at se ud, når automatisering sætter de jobfunktioner vi kender i dag under pres. Teknologien vil gøre vores arbejdsliv mere produktivt, samtidig med at vi kan frigive ressourcer til kerneopgaver. Personalet på plejehjemmet kan få mere tid til de ældre og politimanden mere tid til de vigtige politiopgaver, mens rutineopgaver som dokumentation og afrapportering klares automatisk. Omvendt risikerer en større gruppe at få svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

Fra Innovationsfonden fortæller fondens direktør, Peter Høngaard Andersen

- Vi har brug for mest mulig viden om fremtidens arbejdsmarked. Hvad betyder det, at der i dag er flere Airbnb senge i Danmark end hotelværelser? Hvad sker der, når kunstig intelligens begynder at levere svar, som vores læge, revisor eller advokat ikke kan konkurrere med? Det handler om at give politikere, fagforeninger, erhvervsledere og forskere et godt grundlag for at tage de vigtige debatter og finde de rette løsninger.

Innovationsfonden sætter fokus på fremtidens arbejdsmarked, så vi bliver klogere på, hvad der skal til for at den danske arbejdsstyrke bliver i stand til at klare opstillingen, så der kommer nye jobfunktioner til, hvor andre forsvinder. Her bringer analysen fra McKinsey & Company ny vigtig viden.

Fra McKinsey & Company fortæller global partner Bjarne Corydon:

- Automatiseringen kommer til at have en enorm betydning for de danske samfund og danskerne i de næste årtier, og vi skal hilse den velkommen, da den kan skabe vækst, nye industrier og jobs, og bedre velfærd. Men det er vigtigt, at vi allerede nu begynder at forberede os på de store omvæltninger, der ligger forude, herunder hvordan vi sikrer en effektiv omstilling af arbejdsstyrken og tilpasning af uddannelsessystemet. Vores håb er, at vi med denne rapport har skabt det bedst mulige udgangspunkt for den nødvendige debat.

Netop kompetencer og tilpasning af uddannelsessystemet er en vigtig pointe for LO formand Lizette Risgaard:

- Udviklingen vil betyde, at arbejdsopgaver forandres og forsvinder, mens nye opstår. Det kræver rettidig omhu og handling, hvis ny teknologi ikke skal medføre et mere ulige og polariseret samfund. Udover et top-tunet uddannelsessystem, kræver det også et fintmasket sikkerhedsnet. Det er opløftende, at McKinsey konkluderer det samme i deres rapport. Det bør regeringen lytte til.

McKinsey har set på 400 forskellige erhverv på det danske arbejdsmarked og har brudt dem ned i 2000 forskellige opgaver. Hver opgave er så igen fininddelt i 18 tekniske evner, der i varierende grad skal til for at udføre opgaverne.

Innovationsfonden havde inviteret en række prominente talere, der hver gav deres bud på, hvordan vi holder kursen mod et sundt arbejdsmarked, hvor der brug for både hænder og hjerner.

Se Innotalken fra Nationalmuseet

Hent analyse