Ny fleksibel lasermaskine skal trække arbejdspladser tilbage til Danmark

Ny teknik inden for fremstilling af metalemner vil både gøre det hurtigere, nemmere og billigere at laserskære og bearbejde metal.

Pressemeddelelse den 30. oktober 2017 kl. 09:30

Når metal bearbejdes, skal bearbejdningsprocesser som skæring og svejsning foregå hver for sig. Det kræver meget håndtering og lagerkapacitet, da det ikke foregår i samme hastighed og der er en stor del manuelt arbejde. Denne proces vil et nyt projekt nu forkorte og forbedre ved, at udvikle én ny maskine.

Maskinen kommer ikke kun til at forbedre processen ved fremstilling af emnerne, udvikling af nye produkter vil også blive betydeligt nemmere og billigere. I dag printes prototyper i plast, metal eller ved 3D print, da det er for besværligt og dyrt at gøre det i metal. Den nye teknolig vil gøre det muligt at tage metalpladerne direkte fra designfasen til masseproduktionsfasen.

Det hele er programmeret således, at det er et program i maskinen, der udskiftes, for at få et nyt metaldesign. Teknologien vil minimere håndteringstid, omstillingstid, lagerplads, maskinplads, gennemløbstid, udstyrsinvestering og programmeringstid. Det er faktorer, som vil gøre teknologien konkurrencedygtig inden for produktion af mindre serier, prototyper og kundetilpassede produkter.

Forventningerne til teknologien er høje, og resultaterne kan ifølge Jens Vestergaard Boll, Grundfos A/S, få stor betydning for det danske arbejdsmarked.

- Med denne teknologi vil vi kunne fastholde arbejdspladser i Danmark, og måske endda bringe nogle af dem tilbage. En stor del af håndteringen er rykket til udlandet, og hvis vi springer nogle af de led over, kan vi bringe produktionen tilbage på dansk jord, fortæller han.

Projektleder og lektor på Aalborg Universitet, Morten Kristiansen, ser den eksisterende laserprocesforskning som et solidt grundlag for den videre udvikling af de banebrydende teknikker som kommer til at lette metalarbejdet.

- Med forskningen og partnerne i projektet er der en god sammensætning af kompetencer, der kan tilføre viden og kunnen inden for bl.a. 3D scanning, systemintegration, styring og forretningsskabelse. Desuden har vi også slutbrugere med, som med deres meget forskellige markedspositioner og produkter kan bidrage med meget relevante emner, der skal fremstilles i projektet, fortæller han.

• Fondens investering: 7 mio. kr.
  • Samlet budget: 9 mio. kr.
  • Varighed: 3 år
  • Officiel titel: INTERLASE

Aalborg Universitet, Institut for Materialer og Produktion, lektor Morten Kristiansen
Tlf. 9940 8938