To nye investeringer fra Innovationsfonden sparker gang i Vand 4.0

Både vandsektor og forsyningsteknologi har nu nået en modenhed, der gør, at Innovationsfonden satser stort på at bringe den nye teknologi til markedet. To projekter med samlede investeringer på 45 mio. kr. skal bringe Danmark i front på området med en vandsektor 4.0.

Pressemeddelelse den 4. april 2018 kl. 09:45

Med to nye Grand Solutions-investeringer i vandteknologi understreger Innovationsfonden vigtigheden af digitalisering og kunstig intelligens i vandbranchen. Det er projekterne CHAIN og DONUT, hvor vandselskaber, vidensinstitutioner og virksomheder i samarbejde skal bringe Danmark i front inden for effektiv håndtering af drikke-, spilde- og regnvandssystemer og være med til at øge eksportpotentialet af dansk vandteknologi.

- Vand er vores mest dyrebare ressource og en af nutidens helt store udfordringer.  Jeg ser de to vandprojekter som et rigtig godt tegn på, at nye teknologiske løsninger vinder indpas i vandselskaberne. Det vil bidrage til at understrege Danmarks styrkeposition på vandområdet, siger vicedirektør i Innovationsfonden Tore Duvold.

I CHAIN-projektet gælder det udviklingen af en software-robot, der ved hjælp af kunstig intelligens skal sikre optimeret drift af drikkevandssystemet fra boring til hane med Aarhus og Skanderborg som cases for store og små forsyninger.

I DONUT-projektet skal flere hundrede intelligente og omkostningseffektive målere danne et overblik over vandets komplekse samspil med kloakker, vandløb og vandledning. Ved brug af avanceret data-processering og kunstig intelligens omsættes de store datamængder til brugbar beslutningsstøtte for investeringer og håndtering af vand i byer.

Om projekterne

CHAIN

• Fondens investering: 9 mio. kr.
  • Samlet projektbudget: 21 mio. kr.
  • Projektets varighed: 3 år
  • Officiel projekttitel: CHAIN – Smart Water Networks

DONUT

• Fondens investering: 14,6 mio. kr.
  • Samlet projektbudget: 23,6 mio. kr.
  • Projektets varighed: 3 år
  • Officiel projekttitel: DONUT – Distributed ONline monitering of the Urban waTer cycle

Læs om projekterne

CHAIN-projektet: