Typisk varighed af Grand Solutions projekter: 2-5 år
Budget for "Cirkulær Plastøkonomi" i 2019: ca. 50 mio. kr.
Innovationsfonden investerer i ambitiøse og målrettede strategiske forsknings- og innovationsprojekter, der skaber nye løsninger, teknologier og værdifuld ny viden. Innovationsfonden vil gerne dele en risiko med projektets partnere, når vidensniveau, værdiskabelse, projektet effektivitet og implementeringen af resultater er tilsvarende stor.
Innovationsfonden ønsker med opslaget ”cirkulær plastøkonomi” at investere i vidensbaserede projekter, som leder til øget genanvendelse af plast, og som samtidig har stort potentiale for værdiskabelse for danske virksomheder og samfund og bidrager til omstillingen til en mere cirkulær økonomi og grøn vækst. Der henvises desuden til FORSK2025, der udgør grundlaget og rettesnoren for Danmarks Innovationsfonds udmøntning.
Det danske samfund og industrier har generelt en stærk grøn profil og er førende inden for mange miljøteknologier på eksportmarkedet såvel som det danske marked.
Plasthåndtering og genanvendelse er anerkendt som en global udfordring. Danmark er endnu ikke i front på dette område.
Udfordringen og mulighederne for grøn vækst er aktualiseret af en række undersøgelser, herunder Innovationsfondens analyser, i regeringens handlingsplan og af nye EU forordninger til genanvendelse af plast, der træder i kraft i 2030.
Formål
Innovationsfonden ønsker at investere i perspektivrige forsknings– og innovationsprojekter, som kan være med til at realisere visionen om en cirkulær plastøkonomi til gavn for Danmark og til gavn for miljøet.
Med dette opslag, ”Cirkulær plastøkonomi”, ønsker Innovationsfonden at styrke Danmarks position som en fremtidig førerende miljøteknologisk nation inden for plastgenanvendelse og håndtering ved for eksempel at skabe løsninger, der giver bæredygtig værdi for virksomheder og samfund og samtidig vil være til gavn for miljø, dyreliv og øvrige natur, foruden at reducere CO2 aftrykket.
Investeringsstrategi
Innovationsfonden investerer inden for alle trin i forsknings- og innovationskæden og i interdiciplinære løsninger, der tager hensyn til hele produktlivscyklus og ikke alene optimering af enkelte elementer.
Innovationsfondens investeringer fører ikke nødvendigvis et projekt hele vejen gennem værdikæden. Det er derfor helt centralt, at innovationsprojektets parter selv evner at løfte resultatet ud på markedet eller sikre ibrugtagelse - eller har aftagere, der kan investere i eller overtage projektet efter Innovationsfondens investeringsperiode.
Investeringsområder
Der investeres i alle den cirkulære plastøkonomis delelementer, såvel samlet som isoleret, med det klare perspektiv, at der ultimativt skal opnås samlede løsninger, der kan fungere i praksis, og som på sigt kan være selvbærerende.
Eksempler på relevante elementer kan være kemiteknologi, enhedsoperationer, sortering, transport og håndtering, design, produktion, incitaments- og forretningsmodeller, forbrugeradfærd og lovgivning.
Med afsæt i Innovationsfondens rapport, ”The New Plastics Economy” (se herunder) har Innovationsfonden valgt at prioritere både plast fra husholdninger, byggeri og industrien.
Overordnede vurderingskriterier:
- Kvalitet af forskning og innovation
- Værdiskabelse i og efter projektperioden
- Effektivitet i projektets udførelse
- Implementering af projektets resultater
I forbindelse med ansøgninger til Grand Solution 2019 ”Cirkulær plastøkonomi” forstås værdiskabelse bredt som målrettede aktiviteter, der leder til øget vækst og beskæftigelse gennem f.eks. udvikling af nye produkter og services, skabelsen af flere og mere intelligente arbejdspladser, øget produktivitet, færre samfundsomkostninger, reduceret ressourceforbrug eller reduceret miljøbelastning samt løsning af væsentlige samfundsproblemer.
Partnerne skal redegøre for den konkrete og gerne kvantitative værdiskabelse i projektet. Værdiskabelse skal ikke kun forstås som monetær værdi, men kan også være f.eks. forøget livskvalitet, renere miljø o.l. Det er ansøgers ansvar at redegøre for de forskellige typer af værdiskabelse.
Der vil fra Innovationsfondens side blive lagt stor vægt på, at projektet skaber målbar værdi for Danmark. Projektet skal rumme et betydeligt potentiale og resultere i nye løsninger eller produkter, eksempelvis gennem udvikling og anvendelse af nye forretningsmodeller, metoder, smarte reguleringer eller lignende.
Specifikt vil ansøgningerne blive bedømt på projektets kvaliteter i forhold til forskning og innovation set globalt i forhold til et konkret eller latent behov, state-of-the-art, direkte konkurrerende eller nærliggende videnskabelige eller teknologiske løsninger, skalérbarhed af løsningen, tekniske, regulatoriske og markedsrisici, risikohåndtering i projektets plan og gennemførligheden af projektet.
Desuden vil udviklingshastighed, effektiv anvendelse af investerede ressourcer, ledelsesmæssige og faglige kompetencer og den efterfølgende effektive implementering af projektets resultater nationalt og/eller globalt blive nøje vurderet. Værdiskabelsen i projektet vil blive vurderet i forhold til investeringens størrelse.
Ligeledes vil der blive lagt vægt på, at projektets aftagere og kerneinteressenter enten er med til at forme projektet, deltager i projektet eller på anden vis er direkte involveret i projektet, f.eks. via investering.
Foruden disse vurderingskriterier henvises til ”Retningslinjer for Grand Solutions 2019”.
Udmøntningen af midlerne sker på grundlag af Finanslov 2019.
Udvalgte projekter inviteres til interviews i oktober 2019. Projekter, der ikke inviteres til interview, får besked ultimo september. Endeligt svar på ansøgningen vil være ultimo november 2019, med projektstart i 1. kvartal af 2020.
Innovationsfondens rolle
Innovationsfonden investerer i ambitiøse og målrettede strategiske forsknings- og innovationsprojekter, der skaber nye løsninger, teknologier og værdifuld ny viden.
Innovationsfonden vil gerne dele en risiko med projektets partnere, når vidensniveau, værdiskabelse, projektet effektivitet og implementeringen af resultater er tilsvarende stor.
- Retningslinjer for Grand Solutions 2019
- Vejledning til eGrant
- Forsk2025
- ”Advisory Board for cirkulær økonomi Anbefalinger til regeringen", juni 2017
- ”Plastik uden spild – Regeringens plastikhandlingsplan”, december 2018
- ”The new plastics economy”, Innovation Fund Denmark, McKinsey & Company, january 2019
- A European strategy for Plastics in a Circular Economy
Scientific Officer Anitha K. Sharma
Tlf: 6190 5048, mail: Anitha.Sharma@innofond.dk
Scientific Officer Bo Frølund
Tlf: 6190 5043, mail: Bo.Froelund@innofond.dk
Enhver juridisk enhed i Danmark eller udlandet kan være projektdeltager og modtage finansiering fra Innovationsfonden, fx:
- Virksomheder
- Forskningsinstitutioner
- Offentlige institutioner
Du kan søge midler til projekter der skaber samfundsmæssig værdi og/eller økonomisk værdi i danske offentlige og private virksomheder og/eller hos aftagere i samfundet fx hos borgere, stat, regioner og kommuner.
En aftager kan være en slutbruger af innovationen, men det kan også være en offentlig eller privat investor, der er villig til at investere i projektet efter fondens engagement er afsluttet.
Det kan være en fordel, hvis aftager(e) af projektets resultater og andre kerneinteressenter indgår som aktiv(e) deltager(e) i udformningen af og gennem projektet.
Grand Solutions projekter vil variere fra 5.000.000 – 40.000.000 kr.
Pengene kan gå til medfinansiering af udgifter til for eksempel løn, udstyr, øvrige projektomkostninger, eksterne ydelser og lignende.
Budgettet skal omfatte alle direkte projektomkostninger, det vil sige omkostninger, som direkte kan henføres til projektet, uanset om omkostningerne ønskes dækket af Innovationsfonden eller vil blive dækket af projektdeltagerne selv eller fra anden side.
Se retningslinjerne for programmet for mere information.
Projekterne er af 1 til 5 års varighed.
En ansøgningsproces til Grand Solutions-programmet består af to faser.
I fase 1 indsender samtlige interesserede ansøgere en kort interessetilkendegivelse (letter of interest), der skitserer projektet. På baggrund heraf modtager ansøgerne enten en invitation til fase 2 eller et afslag.
I fase 2 indsender de inviterede ansøgere en endelig ansøgning, som beskriver projektet i detaljer. Når Innovationsfonden har vurderet samtlige ansøgninger, træffer fonden beslutning om, hvilke projekter der vil blive indbudt til kontraktforhandling om en investering.
Ansøgningsmateriale til begge faser skal oprettes og indsendes via det elektroniske ansøgningssystem: www.e-grant.dk. Du skal registrere dig som bruger af systemet med enten brugernavn og kodeord eller med MitID, før du kan oprette en ansøgning.
Du opretter en ny ansøgning i e-grant ved at finde det korrekte opslag under ”Søgemuligheder” og trykke ”Start din ansøgning”. Bemærk, at listen over søgemuligheder er sorteret alfabetisk, og at navnene på alle opslag fra Innovationsfonden starter med ”IF”.
Ansøgningsmaterialet til begge faser skal skrives på engelsk.
Du kan finde en vejledning til e-grant på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
I begge faser består ansøgningsmaterialet af en elektronisk ansøgningsblanket udformet i det elektroniske ansøgningssystem e-grant (www.e-grant.dk), som du skal udfylde på engelsk.
Din ansøgning skal have en officiel titel (maksimalt 180 tegn inklusive mellemrum), der kort beskriver det projekt, der søges investering til. Du skal endvidere angive et akronym.
Ansøgningsmaterialet til fase 1
I fase 1 er der tale om en interessetilkendegivelse (letter of interest), der skal indeholde:
- Officiel projekttitel og akronym
- Kort resumé af projektet (maksimalt 600 tegn)
- Overblik over projektets forventede budget og varighed
- Det samlede investeringsbeløb, der ansøges om fra Innovationsfonden
- Beskrivelse af baggrunden og idéen bag projektet (maksimalt 1.800 tegn)
- Beskrivelse af kvantitative mål (maksimalt 1.200 tegn)
- Beskrivelse af state of the art og konkurrenter på området (maksimalt 2.400 tegn)
- Beskrivelse af projektets forventede impact (maksimalt 1.200 tegn)
- Beskrivelse af projektets anvendte metoder (maksimalt 1800 tegn)
- Beskrivelse af op til fem hovedprojektdeltageres bidrag til projektet (maksimalt 600 tegn per deltager)
- Beskrivelse af eventuelt øvrige projektdeltagere samt deres bidrag til projektet (maksimalt 500 tegn per deltager).
- Beskrivelse af kompetencer og erfaringer for op til fem nøglepersoner (maksimalt 600 tegn per person)
- Litteraturliste (maksimalt 1200 tegn)
- Budgetoverblik (se vejledningen i ansøgningsblanketten i e-grant for yderligere informationer)
Følgende valgfri bilag kan vedhæftes den elektroniske blanket: Bilag A: Figur (maks. 1 A4 side med maks. 1 figur)
Ansøgningsmaterialet til fase 2
I fase 2 er der tale om en fuld ansøgning. Indholdet i den elektroniske blanket til fase 2 samt de relevante bilag meddeles i invitationen til de ansøgere, der går videre. Du kan finde information om, hvilke justeringer der er tilladt mellem fase 1 og fase 2, i retningslinjerne for programmet.
Du kan også downloade en skitse (preliminary outline) af ansøgningsblanketten for fase 2 nedenfor – vær opmærksom på, at der kun er tale om et udkast til den forventede ansøgningsblanket, og at der tages forbehold for ændringer til den endelige blanket.
Ansøgnings- og bedømmelsesprocessen for Grand Solutions blev opdateret i februar 2024. Vil du vide mere om ændringerne til Grand Solutions, kan du besøge vores Q&A her.

Ansøgningerne bedømmes af udvalg med medlemmer, der træder sammen og kvalificerer bedømmelser på udvalgsmøder. Udvalgene har både vurderings- og beslutningskompetence og er altså de organer, hvori ansøgningerne bedømmes og afgørelser om investering træffes.
Udvalgene består af medlemmer fordelt på etablerede internationale forskere og impactspecialister med ekspertise i danske forhold.
Ansøgere, som ikke inviteres til fase 2 eller investeringsforhandlinger efter fase 2, vil modtage et begrundet afslag via e-grant.
Ansøgninger til Grand Solutions-progammet vurderes ud fra tre overordnede vurderingskriterier:
- Idéens kvalitet
- Impact
- Kvalitet i eksekvering
En uddybning af de tre overordnede kriterier og deres subkriterier findes i retningslinjerne for fase 1 og fase 2 af Grand Solutions. Bemærk at subkriterierne for de to faser ikke er identiske.
I fase 1 modtager ansøger enten et afslag på sin interessetilkendegivelse eller en invitation til fase 2, hvor ansøger skal udfærdige en fuld ansøgning. Beslutningen bliver meddelt til dig via e-grant.
I fase 2 modtager de inviterede ansøgere enten et afslag eller et tilbud om investering og dermed en invitation til at forhandle en investeringsaftale. Beslutningen bliver meddelt til dig via e-grant.
Ansøgere til fase 1 af Grand Solutions får svar efter 10 uger.
Ansøgere, der går videre til fase 2, kan forvente 12 ugers svartid i selve denne fase og en samlet tidshorisont på 9 måneder fra interessetilkendegivelsen indsendes i fase 1, til de får endeligt svar i fase 2.
Ansøgnings- og bedømmelsesprocessen for Grand Solutions blev opdateret i februar 2024. Vil du vide mere om ændringerne til Grand Solutions, kan du besøge vores Q&A her.
Innovationsfondens tilbud om investering er betinget af, at projektets parter indgår en investeringsaftale med Innovationsfonden om projektets tilrettelæggelse senest 60 dage efter den skriftlige invitation til indgåelse af investeringsaftale.
Projektet skal være påbegyndt senest 90 dage efter denne investeringsaftale er underskrevet af alle parter.
Innovationsfonden kan kræve dele af investeringen tilbagebetalt, hvis de aftalte forudsætninger ikke overholdes. Læs mere i investeringsaftalen og dokumentet med generelle vilkår for programmet.
Hent de dokumenter, der skal være en del af aftalekomplekset forneden.
Du vælger selv, om du vil udarbejde kontraktmaterialet på dansk eller engelsk.
Projektet kan starte op, så snart der foreligger en godkendt investeringsaftale, og skal starte senest 90 dage efter underskrift.
Udbetalingen sker som udgangspunkt to gange årligt og håndteres i samarbejde med Innovationsfonden og den af projektet udpegede økonomiadministrator.
Innovationsfonden er en aktiv partner i alle Grand Solutions-projekter og indgår således i et samspil med projektet i hele projektets løbetid. Konkret udpeger Innovationsfonden en eller flere investment officers til denne opgave.
Opfølgningen på projektet og kravene til regnskab og afrapportering fremgår af den investeringsaftale, som Innovationsfonden indgår med de enkelte projekter.
Innovationsfonden kan afslutte sin investering før tid, hvis det vurderes, at der er utilstrækkelig fremdrift, projektet viser sig udsigtsløst, eller hvis projektet vurderes ikke at kunne opnå de mål, der ligger til grund for Innovationsfondens investering i projektet.
Der vil være en løbende dialog mellem den udpegede Investment Officer fra Innovationsfonden samt projektets styregruppe om planens progression.
På projektets sidste styregruppemøde gennemgås det afsluttede regnskab og projektets forløb og resultater evalueres.
NB: Siden første offentliggørelse i februar 2024 er der blevet lavet følgende præciseringer i retningslinjerne:
- Overhead for hospitaler og museer er blevet rettet til 3,1%, og udvalgte organisationstyper er blevet specificeret som danske eller udenlandske
- Det er blevet præciseret, at der ikke er nogen begrænsninger på indbyrdes budgetændringer mellem hovedprojektdeltagere
- Det er blevet præciseret, at hovedansøger er ansvarlig for kontakten til Innovationsfonden under hele ansøgningsprocessen
- Tidshorisonten for investeringer omfattet af de minimis-forordningen er blevet uddybet
Her kan du finde og downloade calltekster fra 2025