Innoexplorer

Er du ansat i en offentlig forsknings- og uddannelsesinstitution eller på et hospital, og har du skabt et forskningsresultat med kommercielt eller samfundsmæssigt potentiale, hvor der er behov for afklaring eller modning, før det kan nå markedet?

Hvad er Innoexplorer?

InnoExplorer er et tilskud til ansatte på offentlige forsknings- og uddannelsesinstitutioner og hospitaler, der har forskningsresultater med kommercielt potentiale, men som befinder sig på et prækommercielt stadie, og derfor kræver en afklaring eller modning for at blive klogere på om det kan videreudvikles med henblik på kommerciel eller samfundsmæssig udnyttelse.

Hvem kan søge?

For at søge Innoexplorer skal du:

  • være ansat på et dansk offentligt hospital eller en offentlig forsknings- og uddannelsesinstitution og bedrive forskning i forbindelse med din ansættelse.
     
  • have frembragt forskningsresultater eller ny viden, der potentielt kan anvendes kommercielt eller i samfundet i øvrigt.

Du kan søge alene eller flere som et team.

Du må ikke allerede have etableret en virksomhed, der baserer sig på den viden eller de resultater, som er udgangspunktet for projektet. Du må heller ikke etablere sådan en virksomhed i projektets varighed.

Hvor meget kan du søge?

Du kan søge mellem 500.000 kr. – 1.500.000 kr. (inkl. overhead)

Projektet kan vare op til 12 måneder.

Innovationsfonden udbetaler pengene til den institution du er ansat ved. Institutionen udbetaler pengene til dig og dit projekt.

Hvad skal pengene bruges til?

I projektet kan bl.a. indgå følgende aktiviteter:

  • Afdækning af potentielle anvendelsesmuligheder.
     
  • Styrkelse af opfindelsens kommercielle potentiale eller samfundsmæssige perspektiver.
     
  • Reducering af specifikke risiko-elementer.
     
  • Test af prototyper.
     
  • Udarbejdelse af business case.
     
  • Etablering af teams og partnerskaber til videre forretningsudvikling.

Investeringen dækker udgifter til de ansattes løn, projekt-relaterede omkostninger samt øvrige udgifter til fx konsulentydelser.

Investeringen udbetales til den institution, hvor du er ansat, og det er derfor en forudsætning for at ansøge, at institutionen er inddraget i ansøgningsprocessen og vurderer, at projektet og den viden eller de resultater, der arbejdes med, har en høj kvalitet og et stort potentiale.

Vær i den forbindelse opmærksom på at din institution kan have interne deadlines og procedurer.

Krav til projektet

Vi vurderer dit projekt efter følgende kriterier.

  • Kvalitet af forskning, udvikling og innovation
    Innovation, udvikling og forskning af høj kvalitet.
     
  • Forretningspotentiale og værdiskabelse
    Ideen vil på sigt resultere i et kommercielt produkt eller komme samfundet til gavn på anden vis.
     
  • Økonomisk effektivitet
    Investeringen i projektet står mål med det forventede potentiale og projektets risici.
     
  • Implementering
    Teamet indeholder de rette kompetencer til succesfuld gennemførsel af projektet, og at der er en klar plan for at få omsat ideen til praksis.
Ansøgning
Sådan søger du

1. Tag kontakt til kontaktpersonen på din institution
Inden du går i gang med din ansøgning, skal du gå i dialog med din kontaktperson. Sammen finder I ud af om du skal gå videre med din ansøgning.
Find din kontaktperson.

Vær opmærksom på at din institution kan have interne deadlines og procedurer.

2. Send en ansøgning
Opret din ansøgning i det elektroniske ansøgningssystem E-grant.

Ansøgningen skal bestå af:

  • Ansøgningsblanket (i E-grant)
  • Præsentation (PowerPoint, max. 15 slides)
  • Abstract/overblik (max. 2000 anslag)
  • Budget (skabelon)
  • Støtteerklæring (skabelon)

Vi bestræber os på, at give dig svar på din ansøgning 6-8 uger efter ansøgningsfristen.

3. Præsentér dit projekt for et panel
Hvis du bliver udvalgt til at præsentere dit projekt for et ekspertpanel, skal du forberede dig på en 10 minutters præsentation og herefter 15 minutter til spørgsmål og dialog med panelet.

Panelet består af personer med erfaring inden for forskning, udvikling, innovation, forretningsudvikling og iværksætteri. Liste med navne på medlemmer af panelet.

Vi bestræber os på, at give dig svar på din ansøgning inden for 14 dage efter din præsentation.

Panelet er underlagt fortrolighed.

Ansøgningsfrister og panelmøder

2019

Ansøgningsfrist: 30. august 2019, kl. 12.00.
Panelmøder: uge 40 (30. september – 4. oktober 2019).

Ansøgningsfrist: 1. november 2019, kl. 12.00.
Panelmøder: uge 49 (2-6. december 2019).

2020

Ansøgningsfrist: 5. februar 2020, kl. 12.00.
Panelmøder: uge 12

Ansøgningsfrist: 22. april, kl. 12.00.
Panelmøder: uge 22

Ansøgningsfrist: 26. august, kl. 12.00.
Panelmøder: uge 39

Ansøgningsfrist: 28. oktober, 2020, kl. 12.00
Panelmøder: uge 49

Kontakt
Kontaktpersoner og underskriftsansvarlige på institutioner

Universiteter

KU

Underskriftsansvarlig:
Karen Laigaard, kala@adm.ku.dk, +45 3532 7054

Kontaktperson:
Hanne Junker Elmelund, hanne.elmelund@adm.ku.dk, +45 3059 0854 

 

AU

Underskriftsansvarlig:
Anette Poulsen Miltoft, apm@au.dk, +45 8715 3238

Kontaktperson:
Nis Kjær Weibel, nikwe@au.dk, +45 9352 1159

 

SDU

Underskriftsansvarlig and Kontaktperson:
Thomas Schmidt, thos@sdu.dk, +45 6550 7547

 

RUC

Underskriftsansvarlig and Kontaktperson:
Jens Kofod, jensk@ruc.dk, +45 6195 1199

 

AAU

Underskriftsansvarlig:
Peter Rasmussen, pra@adm.aau.dk, +45 9940 9335

Kontaktperson:
Jens Frede Rasmussen, jfr@adm.aau.dk, +45 9940 7189

 

DTU

Underskriftsansvarlig:
Peter Sylvest Nielsen, psyl@dtu.dk, +45 6172 8995

Kontaktperson:
Michael Persson, miper@dtu.dk, +45 6054 4031

 

CBS

Underskriftsansvarlig:
Annedorte Vad, av.research@cbs.dk, +45 3815 2082

Kontaktperson:
Nikolaj Burmeister, nb.research@cbs.dk, +45 3815 2684

 

ITU

Underskriftsansvarlig:
Jens Christian Godskesen, jcg@itu.dk, +45 7218 5276

Kontaktperson:
Lene Dahl Prahm, lepr@itu.dk, +45 7218 5159

 

SSI

Underskriftsansvarlig:
Mads Melbye, mme@ssi.dk Tlf. 32683163

Kontaktperson:
Mikkel Lyndrup, mily@ssi.dk, tlf.  3268 3304

 

VIVE

Underskriftsansvarlig:
Afventer afklaring

Kontaktperson:
Afventer afklaring

 

NFA

Underskriftsansvarlig:
Afventer afklaring

Kontaktperson:
Afventer afklaring

Professionshøjskoler

UCSYD

Underskriftsansvarlig:
Lene Mosegaard Søberg, lmso@ucsyd.dk, 7266 5228

Kontaktperson:
Jesper von Seelen, jvse@ucsyd.dk, +45 7266 5257

 

UCN

Underskriftsansvarlig:
David Mayntz, dvm@ucn.dk, +457269 0327

Kontaktperson:
Lone Varn Johannsen, loj@ucn.dk, +45 7269 0794

 

Absalon

Underskriftsansvarlig:
Kathrine Krageskov Eriksen, kke@pha.dk, +45 7248 2646

Kontaktperson:
Signe Bodil Nipper Nielsen, sinn@pha.dk, +45 7248 2633

UCL

Underskriftsansvarlig:
Søren Pedersen, sope@ucl.dk, +45 2993 6710

Kontaktperson:
Kristian Mondrup, krmo2@ucl.dk, +45 4020 7444

VIA

Underskriftsansvarlig:
Andreas Rasch-Christensen, ar@via.dk, +45 8755 1712

Kontaktperson:
Erik Løvgren Brejner, elb@via.dk, +45 8755 4411

 

KP

Underskriftsansvarlig:
Tobias Lindeberg, thli@kp.dk, +45 45 5163 2570

Kontaktperson:
Karina Skov Lisberg, kskl@kp.dk, +45 5138 0547

 

Hospitaler

Region Hovedstaden

Underskriftsansvarlig:
Diana Arsovic, +45 4143 0076

Kontaktperson:
Karin Kindt-Larsen, karin.kindt-larsen@regionh.dk, +45 2714 1444 

Region Sjælland

Underskriftsansvarlig:
Afdelingsleder

Kontaktperson:
Afventer afklaring

Region Syddanmark

Underskriftsansvarlig:
Afdelingsleder

Kontaktperson:
Afventer afklaring

Region Midtjylland

Underskriftsansvarlig:
Afdelingsleder

Kontaktperson:
Afventer afklaring

Region Nordjylland

Underskriftsansvarlig:
Eskild Holm Nielsen, eskild.nielsen@rn.dk, +45 9766 6301

 

Kontakt Innovationsfonden

Marlene Fredborg, Scientific Officer
Tlf. 61 90 50 52, E-mail marlene.fredborg@innofond.dk

Annemarie Etzerodt, Programme Officer
Tlf. 61 90 50 15 E-mail: annemarie.etzerodt@innofond.dk