Lukket for ansøgninger

Innoexplorer

Tilskud til ansatte på offentlige forsknings- og uddannelsesinstitutioner og hospitaler, der har forskningsresultater med kommercielt eller samfundsmæssigt potentiale, som kræver afklaring eller modning.

Hvem?

Ansatte der bedriver forskning på danske forsknings- og uddannelsesinstitutioner eller hospitaler. Du må ikke have etableret virksomhed baseret på viden i relation til projektet.

Hvad?

Medfinansiering af udgifter til ansattes løn, honorar til eksterne, projektspecifikke materialer og overhead til institutionen.

Hvor meget?

Vi investerer i projekter fra 500.000 kr. til 1,5 mio. Projektet kan vare op til 12 måneder.

Der er udpeget en kontaktperson på hver institution, som du skal kontakte med henblik på inddragelse af institutionen så tidligt som muligt i ansøgningsprocessen. 

Liste over kontaktpersoner og underskriftsansvarlige.

Læs mere om Innoexplorer.

Vigtige datoer
24. marts 2021
Åbner for ansøgninger
21. april
Ansøgningsfrist
17. - 21. maj 2021
Panelmøder
8. - 12. juni 2021
Svar på ansøgning
Programmet
Hvem kan søge?
Åben sektion, Hvem kan søge?

Innoexplorer er for ansatte på offentlige forsknings- og uddannelsesinstitutioner og hospitaler, der har opnået forskningsresultater med et kommercielt potentiale og har et mål om at etablere en virksomhed baseret på resultaterne.

Resultaterne kan have baggrund i et hvilket som helst fagområde, og der behøver ikke være mulighed for patent eller anden specifik idé-beskyttelse. Dog er det vigtigt, at idéen er innovativ på en måde, der skaber nye løsninger i form af ny adfærd og/eller nye produkter, services, processer eller teknologier, og at den forventede løsning, når denne markedsføres, vil kunne adskille sig fra andre løsninger, som adresserer samme behov.

Som hovedansøger skal du bedrive forskning i forbindelse med din ansættelse. Det er en forudsætning, at du eller medlemmer i et eventuelt team, har haft en central rolle i at frembringe den viden og de resultater som projektet baseres på.

Det er som udgangspunkt en forudsætning, at din institution er inddraget i ansøgningsprocessen og har foretaget en kvalitetssikring af iværksætteridéen. Således sikres det, at den viden eller de resultater, der arbejdes med, har en høj kvalitet, et betydeligt kommercielt potentiale og i øvrigt er i overensstemmelse med Innoexplorer-programmets formål. 

Hvad kan jeg søge investering til?
Åben sektion, Hvad kan jeg søge investering til?

Gennem programmet investeres der i tidlige iværksætteridéer, så potentialet kan afdækkes og modnes til et stadie, hvor idéen er klar til markedet eller kan hente yderligere offentlig eller privat investering.

At iværksætteridéen befinder sig i en tidlig fase betyder, at den fortsat befinder sig i en præ-kommerciel fase, men at den baserer sig på videns- og forskningsresultater, som er vurderet lovende af den institution, som ansøger er ansat på, og som er tilstrækkeligt moden til at påbegynde en proces frem imod kommercialisering.

Et Innoexplorer-projekt kan således hverken finansiere yderligere grundlæggende forskning eller selve kommercialiseringen som fx salgs- eller markedsføringsaktiviteter. 

Hvor mange penge kan jeg søge?
Åben sektion, Hvor mange penge kan jeg søge?

Du kan søge mellem 500.000 kr. – 1.500.000 kr. (inkl. overhead)

 

Hvad kan pengene finansiere?
Åben sektion, Hvad kan pengene finansiere?

Investeringen kan dække:

  • Lønudgifter
  • Honorarer til eksterne og services
  • Øvrige udgifter til fx materialer og udstyr

 

Hvor lang tid må projektet tage?
Åben sektion, Hvor lang tid må projektet tage?

Et Innoexplorer-projekt kan have en varighed, fra start til slut, på op til 12 måneder.

Ansøgning
Hvordan ansøger jeg?
Åben sektion, Hvordan ansøger jeg?

Din ansøgning skal oprettes og indsendes via det elektroniske ansøgningssystem: www.e-grant.dk.

Du skal registrere dig som bruger af systemet med enten brugernavn og kodeord eller med NemID, før du kan oprette en ansøgning.

Du opretter en ny ansøgning ved at finde det korrekte opslag under ”Søgemuligheder” og trykke ”Start din ansøgning”.

Bemærk, at listen over søgemuligheder er sorteret alfabetisk, og at navnene på alle opslag fra Innovationsfonden starter med ”IF”.

Du må skrive din ansøgning på enten dansk eller engelsk.

Du kan finde en vejledning til e-grant på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside

Andre oplysninger

Ansøgningen skal som udgangspunkt indeholde en støtteerklæring, som er underskrevet af den udpegede Innoexplorer-underskriftsansvarlige og Kontaktpersoner, som kan findes herunder.

Kontaktpersoner og underskriftsansvarlige på institutioner
Åben sektion, Kontaktpersoner og underskriftsansvarlige på institutioner

Universiteter

KU

Underskriftsansvarlig:
Karen Laigaard, kala@adm.ku.dk, +45 3532 7054

Kontaktperson:
Hanne Junker Elmelund, hanne.elmelund@adm.ku.dk, +45 3059 0854 

 

AU

Underskriftsansvarlig:
Anette Poulsen Miltoft, apm@au.dk, +45 8715 3238

Kontaktperson:
Morten Holmager, +45 9350 8718, holmager@au.dk

 

SDU

Underskriftsansvarlig og kontaktperson:
Thomas Schmidt, thos@sdu.dk, +45 6550 7547

 

RUC

Underskriftsansvarlig:
Teamleder Lene Lillebro, lillebro@ruc.dk, +4546742332

Kontaktperson:
Specialkonsulent Robert Pederson, pederson@ruc.dk, +4546743859

 

AAU

Underskriftsansvarlig:
Peter Rasmussen, pra@adm.aau.dk, +45 9940 9335

Kontaktperson:
Jens Frede Rasmussen, jfr@adm.aau.dk, +45 9940 7189

 

DTU

Underskriftsansvarlig:
Jakob Svagin, jsva@dtu.dk, +45 2872 0488

Kontaktperson:
Michael Persson, miper@dtu.dk, +45 6054 4031

 

CBS

Underskriftsansvarlig:
Annedorte Vad, av.research@cbs.dk, +45 3815 2082

Kontaktperson:
Nikolaj Burmeister, nb.research@cbs.dk, +45 3815 2684

 

ITU

Underskriftsansvarlig:
Jens Christian Godskesen, jcg@itu.dk, +45 7218 5276

Kontaktperson:
Lene Dahl Prahm, lepr@itu.dk, +45 7218 5159

 

SSI

Underskriftsansvarlig:
Henrik Ullum: heul@ssi.dk, +45 32 68 37 33

Kontaktperson:
Michael Andersson, mcan@ssi.dk, +45 3268 8399 

 

VIVE

Underskriftsansvarlig:
Afventer afklaring

Kontaktperson:
Afventer afklaring

 

NFA

Underskriftsansvarlig:
Afventer afklaring

Kontaktperson:
Afventer afklaring

Professionshøjskoler

UCSYD

Underskriftsansvarlig:
Lene Mosegaard Søberg, lmso@ucsyd.dk, 7266 5228

Kontaktperson:
Jesper von Seelen, jvse@ucsyd.dk, +45 7266 5257

 

UCN

Underskriftsansvarlig:
David Mayntz, dvm@ucn.dk, +457269 0327

Kontaktperson:
Lone Varn Johannsen, loj@ucn.dk, +45 7269 0794

 

Absalon

Underskriftsansvarlig:
Kathrine Krageskov Eriksen, kke@pha.dk, +45 7248 2646

Kontaktperson:
Signe Bodil Nipper Nielsen, sinn@pha.dk, +45 7248 2633

UCL

Underskriftsansvarlig:
Poul Skov Dahl, psda@ucl.dk

Kontaktperson:
Conny Wang Hansen, cwha@ucl.dk

VIA

Underskriftsansvarlig:
Andreas Rasch-Christensen, ar@via.dk, +45 8755 1712

Kontaktperson:
Erik Løvgren Brejner, elb@via.dk, +45 8755 4411

 

KP

Underskriftsansvarlig:
Tobias Lindeberg, thli@kp.dk, +45 45 5163 2570

Kontaktperson:
Karina Skov Lisberg, kskl@kp.dk, +45 5138 0547

 

Hospitaler

Region Hovedstaden

Underskriftsansvarlig:
Mads Monrad Hansen, mail: mads.monrad.hansen@regionh.dk, telefon: 2762 2195

Kontakperson:
Nina Heede Ulrich, mail: nina.ulrich@regionh.dk, telefon: 2162 2479

Region Sjælland

Underskriftsansvarlig:
Mahad Mussa Huniche, mahu@regionsjaelland.dk, +45 5787 5283

Kontaktperson:
Bo Borg Mikkelsen, bobm@regionsjaelland.dk, +45 9357 7617

Region Syddanmark

Underskriftsansvarlig:
Afdelingsleder

Kontaktperson:
Thomas Schmidt, thos@sdu.dk, +45 6550 7547

Region Midtjylland

Kontaktperson:
Jesper Bredmose Simonsen, jessio@rm.dk, +45 4012 1194

Underskriftansvarlig:
Jørgen Schøler Kristensen, joerkris@rm.dk, +45 2016 3201

Region Nordjylland

Kontaktperson:
Gitte Wimmer, gw@rn.dk, 24 52 09 13

Underskriftansvarlig:
Jane Bjerregaard Rasmussen, jane.bjerregaard@rn.dk, 22 47 41 04

Hvad skal ansøgningen indeholde?
Åben sektion, Hvad skal ansøgningen indeholde?

I selve ansøgningsskemaet udfyldes et kort resumé af projektet og en række oplysninger fx stamdata på hovedansøger og det eventuelle team samt CVR- og P-nummer på den institution, hvor hovedansøger er ansat.

Ved udfyldelse af ansøgningsskemaet vil du/I blive bedt om at forholde dig/jer til nedenstående spørgsmål, som alle er relateret til Innoexplorers vurderingskriterier:

  • Idéens kvalitet
  • Impact
  • Kvalitet i eksekvering

Ansøgning skal desuden indeholde et budget og, som udgangspunkt, en støtteerklærong fra institutionen.
Det er også muligt at vedhæfte en illustration af iværksætterideen eller en liste med relevante publikationer.

Dokumenter
Bedømmelse
Hvordan foregår bedømmelsesprocessen?
Åben sektion, Hvordan foregår bedømmelsesprocessen?

Hvis ansøgningen overholder de formelle krav, inviteres ansøger til at præsentere projektet til et panelmøde for Paneludvalget for Innoexplorer

Paneludvalgets bedømmelse baseres på de tre vurderingskriterier, og på, hvorvidt ansøgningen falder inden for det, der kan finansieres med programmet.

Panelmøderne afholdes på én af en række fastlagte datoer, som du kan finde her på hjemmesiden for hver ansøgningsrunde. Det forventes, at alle ansøgere får besked om, hvorvidt de er inviteret til at præsentere på et panelmøde og på hvilket tidspunkt senest 14 dage inden mødet. Det er ikke muligt at ændre tidspunkt for panelmødet.

Til præsentationen får du/I mulighed for kort at præsentere iværksætteridéen. Der kan præsenteres enten på dansk eller engelsk. Herefter følger en kort spørgerunde, hvor panelet stiller dig/jer uddybende spørgsmål for at afdække, i hvilket omfang ansøgningen lever op til vurderingskriterierne.

Du/I er velkommen til at invitere kontaktpersonen på institutionen eller andre ressource-personer med til præsentationen.

Hvert projekt vurderes individuelt. På baggrund af paneludvalgets forhåndsvurdering og selve panelmødet, indstiller paneludvalget umiddelbart efter panelmødet ansøgningen til tilsagn eller afslag.

De indstillede projekter sendes til Innovationsfondens sekretariat, som træffer den endelige afgørelse.  

Der gøres opmærksom på, at bedømmelsesprocessen er ens for alle indkomne ansøgninger. Genansøgninger eller sekventielle ansøgninger bliver bedømt som en ny ansøgning.

Hvem bedømmer ansøgningen?
Åben sektion, Hvem bedømmer ansøgningen?

På det konkrete panelmøde nedsættes et panel bestående af en forperson eller en næstforperson for paneludvalget sammen med 3-4 medlemmer. Alle er underlagt fortrolighed og krav vedrørende habilitet.

Liste med navne på Innoexplorer panelets medlemmer.

Hvordan bliver din ansøgning bedømt?
Åben sektion,  Hvordan bliver din ansøgning bedømt?

Ansøgningen vurderes ud fra følgende tre vurderingskriterier:

  • Idéens kvalitet
  • Impact
  • kvalitet i eksekvering

Der foretages en samlet vurdering på baggrund af de tre vurderingskriterier, hvor hvert kriterie vægter det samme. Du kan læse mere om de enkelte vurderingskriterier i Innoexplorer-retningslinjerne.

Hvordan får jeg svar på min ansøgning?
Åben sektion, Hvordan får jeg svar på min ansøgning?

Når alle indkomne ansøgninger er blevet vurderet, og der er truffet en endelig afgørelse, får alle ansøgere skriftligt svar på deres ansøgning via e-grant. Hovedansøgeren vil modtage en besked pr. e-mail, når der er en afgørelse tilgængelig i e-grant.dk.

Ansøgere, som modtager afslag på deres ansøgning, har mulighed for at anmode om en kort feedback-samtale. Her vil det være muligt, at få uddybet paneludvalgets vurdering af ansøgningen af en medarbejder i Innovationsfonden. Du/I er velkommen til at invitere kontaktpersonen på institutionen med til samtalen.

Hvornår får jeg svar på min ansøgning?
Åben sektion, Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Innovationsfonden tilstræber hurtigst muligt at give svar på ansøgninger. Mængden af indkomne ansøgninger kan variere fra ansøgningsrunde til ansøgningsrunde, og det er derfor ikke muligt på forhånd at angive en fast tidsramme for den tid, det tager at bedømme din/jeres ansøgning.

Du/I kan læse mere om den forventede bedømmelsestid for den konkrete ansøgningsrunde her på hjemmesiden.

Fra godkendelse til opstart af projekt
Hvad sker der efter min ansøgning bliver godkendt?
Åben sektion, Hvad sker der efter min ansøgning bliver godkendt?

Hvis ansøgningen godkendes til bevilling, vil hovedansøgeren modtage et tilsagnsbrev i e-grant. Dette skal underskrives og accepteres inden for fire uger. Når accepten er godkendt, er hovedansøgeren nu bevillingshaver og vil få adgang til sin Innoexplorer-bevilling via e-grant under Grant/bevillinger. 

Hvornår kan projektet starte op?
Åben sektion, Hvornår kan projektet starte op?

Projektet kan starte umiddelbart efter, at tilsagnet er accepteret elektronisk via e-grant og ikke før. Projektet skal påbegyndes på den i ansøgningen angivne startdato for projektet og senest 4 måneder efter besked om tilsagn.  

Undervejs i projektet
Hvordan bliver investeringen udbetalt?
Åben sektion, Hvordan bliver investeringen udbetalt?

Udbetalingen af investeringen i Innoexplorer-projektet sker til den institution, hvor hovedansøger er ansat. Der foretages én aconto udbetaling af 85 % af det bevilgede beløb ved projektstart.

Ved projektafslutning udbetales de resterende 15 %, når Innovationsfonden har godkendt regnskab og en faglig afrapportering.

Skal jeg aflægge regnskab eller afrapportere undervejs i projektet?
Åben sektion, Skal jeg aflægge regnskab eller afrapportere undervejs i projektet?

Nej, du/I skal først aflægge rengskab og afrapportering ved afslutningen af et Innoexplorer projekt.

Hvad sker der hvis jeg ikke kan overholde planen?
Åben sektion, Hvad sker der hvis jeg ikke kan overholde planen?

Det er ansøger og institutionens pligt at videregive alle væsentlige oplysninger til Innovationsfonden.  

Hvis der sker ændringer i grundlaget for tilsagnet, eller hvis projektet ikke skrider frem som planlagt, skal du/I straks underrette fonden gennem bevillingssagen i e-grant med henblik på godkendelse af det videre forløb. Dette inkluderer væsentlige ændringer i projektperioden eller projektets deltagere, emne, aktiviteter, målsætninger og milepæle mv. samt enhver afbrydelse af projektet.

Der kan efter en konkret vurdering være mulighed for at aftale justeringer i projektet undervejs i forløbet, fx aktiviteter, projektdeltagere, fordelingen af budgettet eller hvis du/I ønsker at stoppe før tid, fx fordi du/I vil starte virksomhed eller har fået en anden bevilling.

Ønsker om justeringer godkendes af Innovationsfonden, før de foretages.

Godkendelse forudsætter, at ændringerne er rimeligt begrundede. Ønsker du/I at foretage ændringer i projektet, der har betydning for budgettet, skal du/I indsende en anmodning om allokering via e-grant. Anmodningen skal indeholde en begrundelse for ændringen og et revideret budget.  Det reviderede budget skal udformes i en Excel skabelon, der kan findes her på hjemmesiden. 

Hvad skal jeg gøre i forbindelse med afslutning af projektet?
Åben sektion, Hvad skal jeg gøre i forbindelse med afslutning af projektet?

Projektet slutter automatisk på den angivne projektperiodes slutdato. Du/I vil få en notifikation fra e-grant om, at det er tid til at indsende det afsluttende materiale.

Ved afslutningen af projektet udfyldes der en evaluering af forløbet, der udarbejdes en kort afslutningsrapport indeholdende en faglig afrapportering, og det afsluttende regnskab indsendes. Disse dokumenter indsendes senest en måned efter udløbet af projektperioden. Innovationsfonden kan desuden vælge at indkalde til et evalueringsmøde for at høre mere om projektet.  

Når det hele er godkendt, udbetales de resterende 15 % af investeringen.

Dokumenter
Kontakt
Kontakt Innovationsfonden
Åben sektion, Kontakt Innovationsfonden

Mail: innoexplorer@innofond.dk

Annemarie Etzerodt, Programrådgiver
Tlf: 6190 5015

Tekniske spørgsmål omkring e-grant