Erfaringer fra Roskilde Festival 2017

Fem virksomheder fik chancen for at teste deres produkter på Roskilde Festival 2017. Alle har gjort sig vigtige erfaringer, som gør at produkterne kan blive justeret og optimeret til markedet.  

September 17, 2017

Unik oplevelsesapp viser nye sider af Roskilde Festival

Storbyer er fyldt med spontane oplevelser og uformelle events, som ikke kan findes i traditionelle cityguides. Throb er en ny unik, social app, som gør det nemt at opdage og dele de spontane her og nu-oplevelser. Roskilde Festival var første testby.

Erfaringer fra Roskilde Festival
Under festivalen fik Throb mere end 2000 nye brugere og med brugernes aktive brug af app’en fik de bekræftet, at behovet og markedet for et produkt som Throb findes, og at de med prototypen af Throb er på rette vej mod produkt/markedsmatch.

De erfarede dog også, at der var features, der skal styrkes og fik input til mulige nye features. Herudover fik de under Roskilde Festival kontakt til mulige investorer.


 

Bænke på årets Roskilde Festival kan oplade gæsternes telefoner

Solceller gør fremtidens bord- og bænkesæt til et bæredygtigt mødested med lys, lyd og mulighed for at oplade bærbar elektronik. På Roskilde Festival testede virksomheden Out-sider, som står bag bord- og bænkesættet, dets holdbarhed og var i dialog med festivalgæsterne om deres oplevelser med brugen af bordet.

Erfaringer fra Roskilde Festival
- I out-sider opdagede vi allerede under de første dages test på Roskilde Festival 2017 fejl og mangler i teknologien. Blandt andet krævede den intensive brug af musikafspilning via bluetooth en teknisk ændring, men den blev heldigvis rettet med det samme, siger out-siders adm. direktør Ib Mogensen og tilføjer:               
- Vi fik også ny indsigt i brugernes anvendelse af bordet via interviews og observationer, herunder blev brugernes forståelse af bordets funktioner testet - og observationerne og de faktuelle resultater skal nu de næste måneder inkorporeres i det videre arbejde med at udvikle bordets funktioner og brugervenlighed. Alt dette er vitalt for at vi i 2018 kan lancere et meget mere markedstilpasset og fejlfrit produkt.

Unikke skindjakker udfordrer brug og smid væk-kulturen

Foret består af genbrugt plastik, lynlås og knapper er omsmeltet metal, og skindet har hængt på skuldrene af et andet menneske, inden det blev syet om. Virksomheden Better World Fashion laver upcyclede unikajakker, hvor hver jakke har en historie.

Erfaringer fra Roskilde Festival
Better World Fashion fik på Roskilde Festival en mere præcis forståelse af deres målgruppe og en bedre ide om, hvordan deres værditilbud skal målrettes forskellige segmenter. Herudover fik de input til deres brandnavn, og hvilke salgskanaler, de bør anvende.

De fremhæver desuden også de forskellige kontakter, de fik etableret og den gode pressedækning, de fik i forbindelse med festivalen.

Festivalgæster skal teste nye smagsvarianter af vand

Hvordan får man danskerne til at drikke mindre flaskevand og mere vand fra hanen? Festivalgæsterne på årets Roskilde Festival skal som de første smage et nyt produkt, der skal gøre postevand mere spændende.

Erfaringer fra Roskilde Festival
Retap fik et grundigt indblik i deres brugere, hvilket har givet dem mulighed for at segmentere dem og målrette deres markedsføring. Samtidig fik de indblik i brugerenes modtagelse af produktet og input til, hvordan det kan udvikles yderligere.

De fremhæver desuden, at tilstedeværelsen på Roskilde har øget deres netværk.

Kunstnere vækker de frivillige under årets Roskilde Festival

“WakieWakie er det sociale vækkeur, en app, der erstatter din almindelige alarm, og i stedet vækker dig med underholdende, relevante og vedkommende indtalte beskeder (wakies). En wakie kan i længde strække sig fra den helt korte hilsen til en morgen-podcast. WakieWakie er således ikke blot et vækkeur, men også et helt nyt leveringsmedie for indhold.

På Roskilde Festival lavede WakieWakie sammen en lang række af de optrædende kunstnere wakies henvendt til de flere end 32.000 frivillige. Kunstnerne sang, takkede og heppede i appen og flere, bl.a. amerikanske Red Fang som sendte videohilsener.

Erfaringer fra Roskilde Festival
På festivalen fik WakieWakie bekræftet interessent i som fan at blive vækket af sit idol. Interessen var stor, dog kom det i en række kvalitative interviews frem, at funktionaliteten i appen, bedømt som vækkeur, stadig lader noget tilbage at ønske.”

Living Labs på Roskilde

  • Samarbejdet mellem Innovationsfonden og Roskilde Festival giver udvalgte værksættervirksomheder mulighed for at teste deres produkt under festivalen.
  • Som Danmarks midlertidigt fjerde største by vil festivalpladsen fungere som et gigantisk living lab for deres koncepter.
  • Når ugen er ovre, vil iværksætterne stå med vigtig viden om, hvordan deres produktkoncept fungerer i praksis, og større indsigt i hvad der skal til for at bryde igennem på markedet. 
  • Læs mere på innovationsfonden.dk/roskilde

Læs også