Iværksætter bag miljøvenligt æblelæder vinder guld

InnoBooster-investeringen The Apple Girl løb tidligere på ugen med IVÆKSTprisen i kategorien årets idealist for en ny metode, der forvandler æblerester til læder.

Hannah Michaud, der står bag The Apple Girl, har fået en god idé - hun vil lave læder ud af æblerester, som firmaer i store mængder blot destruerer. Håbet er, at den nye form for læder kan konkurrere mod konventionel læder, som er en af industriens helt store miljø- og klimaskurke. 

Startupppet er i fuld gang med udviklingen af produktet og forventer, at man inden længe vil kunne købe 100 procent bionedbrydeligt tøj og tilbehør lavet på æblerester. 

Hendes handlekraft og tro på at kunne skabe et miljøvenligt alternativ til læder var en af grundende til, at hun vandt til IVÆKSTprisen 2017.

- Jeg er rigtig glad for at vinde prisen som årets idealist, det er en stor ære, fortæller Hannah Michaud.

Investering skal bidrage til videreudvikling 
The Apple Girl søgte tidligere på året en InnoBooster-investering på 500.000 kr., som skal bruges på at videreudvikle læderet på Teknologisk Institut. Både ingredienser og materialer bliver lige nu testet, så de får den helt rigtige formular, inden læderet skal stå sin prøve i modeindustrien.

- Vi håber på at blive klar til at kunne sælge produktet til maj, men er godt klar over, at tidshorisonten hurtigt kan ændre sig. Det er i hvert fald meget vigtigt, at vi snart kan begynde at sælge og tjene penge på produktet, fortæller Hannah Michaud.

Udover de igangværende tests, håber The Apple Girl på at få det første udkast på patentet klar i januar. Derefter skal æblelæderet certificeres, så det kan blive dokumenteret, om det kan bruges i modeindustrien. Det er blandt andet slidstyrken, der skal testes.

- Vi skal undersøge, om det kan konkurre med læder. Derefter skal vi have det i hænderne på folk, få dem til at tale om det og acceptere det som et nyt materiale med nye muligheder, fortæller Hannah Michaud om det miljøvenlige tekstil.

Selvom læderet lugter af æble, er det ikke en forhindring, for det har vist sig, at designerne godt kan lidt lugten. Rigtigt læder lugter jo også, som Hannah Michaud forklarer. 

Æblelæder, iværksætter, InnoBoosterÆblelæderet blev testet som festivalarmbånd på Copenhagen Cider Festival 2016

En del af et fællesskab
The Apple Girl er også en del af InnoFounder-programmet, der, foruden et månedligt beløb i et år, består af mentoring, workshops og sparring mellem udvalgte startups. 

- Jeg føler mig så heldig og taknemmelig over at være med på dette fantastiske program. Det gør det muligt for mig at arbejde fuld tid på projektet, samtidig med at jeg er sammen med andre entreprenører, som jeg kan spejle mig i, fortæller Hannah Michaud. 

The Apple Girl

Æbleresterne i The Apple Girl’s produkter kommer fra Meyers, der årligt smider 600 tons ud.  

Investering 

  • InnoBooster 
  • Fondens investering: 500.000 kr. 
  • InnoFounder 
  • Fondens investering: 200.000 kr. 
  • Theapplegirl.org

Læs mere