JABII Roskilde Festival

Roskilde-gæster skal dyste i ’fysisk Esport’

Unges begejstring for digitale spiluniverser behøver ikke være lig med inaktivitet bag skærmen. Det vil de unge iværksættere bag virksomheden og spillet JABII bevise. De har udviklet et spil, som kombinerer fysisk aktivitet med digitale elementer via en app og en slags avanceret teleskop-boksehandske. Til juli skal gæsterne på Roskilde Festival være med til at teste spillet, når JABII inviterer til dyst.

Forestil dig, at du deltager i en boksekamp, hvor du har evnen til at forlænge din arm med cirka en meter, og hvor din boksehandske er i stand til at måle, hvor hårdt og hurtigt dine slag rammer din modstander.

Det scenarie får gæsterne på årets Roskilde Festival mulighed for at opleve på egen krop, når festivalen løber af stablen til juli.

Her vil virksomheden JABiII teste deres nyudviklede spil på festivalgæsterne, som bliver inviteret til en venskabelig tomandsboksekamp i to kamparenaer på festivalens Game-område. 

- Roskilde Festival er den perfekte ramme for os til at teste vores produkt, da vores primære målgruppe er 15-25-årige, siger Kristoffer Greve Nielsen, PR- og kommunikationsansvarlig hos JABII.

- Vi vil observere kampene og spørge direkte til deltagernes brugeroplevelse. For eksempel vil vi undersøge, hvor let folk har ved at forstå, hvordan man spiller spillet, hvor godt de nuværende spilleregler fungerer og hvordan brugerne tager imod forskellige ’game modes’. Den viden skal vi bruge til at færdigudvikle vores produkt, inden vi lancerer det ved udgangen af året, forklarer han.

Vil skabe en ny type fysisk udfoldelse hos unge
JABII er en slags fysisk Esport. Spillet består af avanceret mekanik og elektronik, der bindes sammen i en app.

- Idéen med JABII er at bygge en bro mellem Esport og sport, ved at lave et spilkoncept der giver et smil på læben og sved på panden gennem et aktivt og socialt spilunivers, forklarer Kristoffer Greve Nielsen.

JABII’s interaktive teleskop-boksehandske indeholder et fjedersystem, som absorberer slagets kraft og sammen med en blød, gummifront, sikrer det, at det ikke gør ondt at blive ramt. JABII har desuden indbyggede bevægelsessensorer, som læser hastigheden og kraften af brugerens slag og registrerer, når modstanderen er ramt.

Spillet foregår på den måde, at man opretter en profil på app’en og forbinder app’en med sin JABII. Når man starter en kamp, har man 100 liv. Hver gang man bliver ramt, koster det liv - hvor mange afhænger af, hvor hårdt og hvor hurtigt man slår. Kombination af, hvor mange liv man har tilbage, og hvor mange liv man har taget fra sin modstander i løbet af spillet, afgør hvem der vinder kampen.

 

Fakta
Test på festivalen
  • JABII opstiller to kamparenaer i Gameområdet på Roskilde Festival, hvor der i festivalens tre warm up-dage arrangeres turnering for at teste brugeroplevelse og få input til ’game modes’. 
     
  • JABII sender desuden street teams ud for at opsøge gæster i camping og festivalområdet og lade dem teste JABII, for at finde ud af, hvor let det er at forstå spillet, når man ikke har set andre spille det. 
     
  • JABII indsamler viden via spørgsmål på tablets, dybdegående interviews og observatører.
Living Lab på Roskilde Festival
  • Innovationsfonden og Roskilde Festival har en fælles ambition om at styrke iværksætteri og innovation i Danmark og har derfor indgået et partnerskab med fokus på test og brugerinddragelse som centralt værktøj i udviklingen af nye ideer og løsninger.
     
  • For tredje år i træk gør Innovationsfonden og Roskilde Festival sammen Danmarks midlertidigt fjerdestørste by til et levende laboratorium for udvalgte iværksættere fra Innovationsfondens projektportefølje.
     
  • Målet er at fremme udviklingen af nye bæredygtige og innovative løsninger på nogle af de udfordringer, verden står overfor.
     
  • Når ugen er ovre, har iværksætterne prøvet deres produkt af på en bred vifte af mennesker og står med vigtig viden om, hvordan deres koncept fungerer i praksis, og hvad der skal til for at bryde igennem på markedet.
Kontakt

Kristoffer Greve Nielsen, PR- og kommunikationsansvarlig, JABII
Mail: kristoffergn@jabii.com tlf. 4014 8849

Line Skouboe, kommunikationsrådgiver, Innovationsfonden,
Mail: line.skouboe@innofond.dk, tlf. 61 90 50 39

Jane Thomsen, Program Officer, Innovationsfonden,
Mail: jane.thomsen@innofond.dk, Tlf. 61 90 50 21