Vigga Svensson

Vigga Svensson: Det mest fantastiske er at få en idé, der kan skabe en forandring i verden

Vigga Svensson har været iværksætter i 20 år og har sammen med sin mand startet tre modevirksomheder med henblik på at skabe en mere bæredygtig modebranche. Continued Fashion er iværksætterparrets seneste virksomhed. Her har de gentænkt forbrugsmodellen og hjælper modebrands med at reducere klimaaftrykket gennem en platform til udlejning og gensalg af modetøj.

Ideen til Continued Fashion udsprang af et tidligere koncept, VIGGA, som er en abonnementsservice til recirkulering af børnetøj, som Vigga Svensson og hendes mand, Peter Svensson, skabte for 7 år siden. Konceptet udviklede de i erkendelsen af, at tøj ikke bliver bæredygtigt alene af at anvende bæredygtige materialer, men at en gentænkning af hele forbrugsmønstret er nødvendig.

-Vi indså, at vi måske ikke helt havde løst opgaven om at være bæredygtige, og fandt ud af, at det var mere interessant at se på, hvordan man forbruger. Vi tænkte, at der var noget naturligt i, at et barn ikke kunne bruge tøjet færdigt rent ressourcemæssigt og følte, der var noget rigtigt i den ide. Det brugte vi til at starte Continued Fashion, hvor vi bruger recirkuleringstankegangen fra vores børnetøjskoncept til voksne, fortæller hun.

Continued Fashion er en digital løsning, som gør det lettere for modebrands at arbejde med cirkulær økonomi og nedbringe deres CO2-aftryk, ved at udleje tøj til forbrugerne. Det imødekommer et behov, der giver forbrugeren mulighed for at skifte garderoben ud, så meget som de vil, men på en ansvarlig måde.

- Det er et bedre alternativ for modevirksomhederne, selvfølgelig i forhold til bæredygtighed, men også i hvad angår profit. Brandet tjener penge på hver udlejning og får mulighed for at øge værdien af hvert produkt, for selvom det er brugt tøj, kan man opretholde den samme lejepris fra første kunde til syvende kunde, forklarer Vigga Svensson.

En naturlig interesse for hensigtsmæssige løsninger

Med en konkurs, et solgt koncept og en nystartet virksomhed har Vigga Svensson som selvstændig været igennem mange op- og nedture, der har givet hende den nødvendige erfaring til at kunne hvile i den usikkerhed, der er uløseligt forbundet med tilværelsen som iværksætter.

- Jeg har sommetider tænkt, at det ville være nemt, hvis jeg bare havde et lønmodtagerjob, men jeg ved jo også godt, at det ikke nødvendigvis er nemmere. Det at drive sin vision fremad overskygger usikkerheden, og jeg tænker mindre på den nu, fordi jeg efterhånden har så meget erfaring som selvstændig, siger Vigga Svensson.

Når Vigga Svensson selv skal vurdere, hvad der kendetegner iværksætterrejsen for hende selv og hendes mand er det, at de har været gode til at se et problem og gribe fat i tendenserne i samfundet. Derudover har en naturlig interesse for at skabe hensigtsmæssige og bæredygtige løsninger, der kan gøre det sjovere at være forbruger, været en motivation, der har ledt til de visionære ideer, der er grundlaget i deres virksomheder.

At skabe en visionær forretning

Som udefrakommende kan det se ud til, at Vigga Svensson og Peter Svensson hele tiden har været et skridt foran, men som Vigga Svensson selv pointerer, så handler det i langt højere grad om at være lydhør over for det, man arbejder med.

- Det, jeg har været enormt god til, er at få en idé og realisere den. At få min ideer til at tjene penge og skabe en forretning, har jeg derimod ikke været så god til. De ideer, jeg får, er ofte meget visionære og med til at drive en udvikling, men ikke altid nemme at tjene penge på, siger Vigga Svensson.

Det skaber en del praktiske vanskeligheder, som hun og hendes mand i samarbejde må løse, da de er afhængige af samme indkomst, men samtidig viser det, at det i høj grad skabertrangen, tilfredsstillelsen ved at se idéen blive til virkelighed og det at gøre en forskel, der driver hende.

-Det mest fantastiske er, at man kan få en ide til noget, der ikke findes i verden, og så skabe det. Noget, der kan skabe en forandring i den verden, vi lever i. Det er meget smukt og enormt tilfredsstillende, fortæller hun begejstret.  

Innowomen
En del af Innowomen

I 2018 lancerede Innovationsfonden et nyt initiativ, som skal fremme en bedre kønsbalance inden for iværksætteri og topforskning. Som led i initiativet har fonden nedsat et advisory board af otte kvindelige iværksættere og forskere med tilknytning til fonden.

Advisory boardet har fået navnet Innowomen, og kvinderne i boardet skal både komme med input til fondens egen diversitetspolitik og agere rollemodeller for potentielle ansøgere.

Vigga Svensson er en del af de nuværende 12 Innowomen.

Vigga Svenssons karriere

Født i 1972.

1994: Udvalgt til DRs Talenthold

1994-2000: TV- og radiovært hos DR

2000-2003: Redaktør og programvært hos TV2 Zulu

2000-2018: Fast speaker hos TV2 Zulu

2003-2013: Co-Founder og CEO i Katvig

2014-2017: Co-Founder og CEO i Vigga.us A/S

2018- Nu: Co-Founder i Continued Fashion