Tøj på stativ

Dansk startup vil gøre modebranchen mere klimavenlig

Periode
December 2019 - Marts 2020
Innovationsfonden
264.000 kroner

Virksomheden Continued Fashion har udviklet en digital platform, som hjælper modebrands med at forbedre deres klimaregnskab gennem udlejning og gensalg af tøj. Continued Fashion oplever en stærk interesse fra modebranchen og er i færd med at skrive kontrakter med flere store modebrands i både Danmark og udlandet. Innovationsfonden har investeret i virksomhedens udvikling.

Tøjindustrien er en af de helt store klimasyndere, og vores forbrug af tøj er stigende. Tøjforbruget i EU steg 40 procent mellem 1996 og 2012, og det forventes at stige med yderligere 63 procent frem til 2030.

Den udfordring har den danske startup-virksomhed Continued Fashion sat sig for at gøre noget ved. Virksomheden har – med støtte fra Innovationsfonden - udviklet en digital løsning, som gør det lettere for modebrands at arbejde med cirkulær økonomi og nedbringe deres CO2-aftryk.

- Modebranchen er karakteriseret ved nogle store problemer. Dels er der den problematik, at tøjproduktion er meget ressourcekrævende. Og dels er der blevet skabt et system, hvor de enkelte brands faktisk devaluerer deres egne produkter ved i dag at sende helt op mod 50 kollektioner på gaden hvert år. Samtidig er selve forbrugsmodellen skruet forkert sammen. Tøj bliver i dag brugt meget få gange, inden det bliver smidt ud, siger Vigga Svensson, der har stiftet Continued Fashion sammen med sin mand, Peter Svensson.

Hun påpeger dog samtidig, at flere forbrugerne faktisk er begyndt at opføre sig på nye måder.

- I gennem sidste 10 år er der opstået en ny forbrugeradfærd i den vestlige verden. Hvis man kigger på second hand-markedet, voksede det sidste år med 49 procent. Dermed er der opstået et parallelt marked, som udgør en trussel for de etablerede modebrands.

Plug-and-play-løsning

Vigga og Peter Svensson forsøger at løse alle tre problemer og samtidig imødekomme de nye forbrugerstrømninger med en plug and play-løsning til modebrands, der gerne vil i gang med at arbejde med cirkulær ressource-økonomi på en nem måde.

Iværksætter-parret har udviklet en platform, der lader brands udleje sit tøj til forbrugerne. Og de to danske brands Ganni og By Malene Birger har været de første til at integrere platformen i deres webshops.

- Hvis et produkt bliver lejet ud to gange, har du allerede reduceret ressourcerne 40 procent i forhold til, hvis det blot på sædvanligvis blev købt én gang, forklarer Vigga Svensson og fortsætter:

- Det er et bedre alternativ for modevirksomhederne – selvfølgelig i forhold til bæredygtighed, men også i hvad angår profit. Brandet tjener penge på hver udlejning og får mulighed for at øge værdien af hvert produkt. Tøjet devalueres ikke. Og selvom det er brugt tøj, så kan man faktisk opretholde den samme lejepris fra første kunde til syvende kunde, forklarer Vigga Svensson.

Ny feature åbner for gensalg

Continued Fashions løsning imødekommer forbrugerne ved at give dem mulighed for at skifte garderoben ud, så meget som de vil, men på en ansvarlig måde. Og den nyeste feature på platformen, som stadig er under udvikling, bygger videre på den idé.

Featuren, som har navnet ’Re-commerce’, giver modebrands mulighed for at gensælge deres tøj. De sælger deres tøj som normalt, men med et tilbud om at købe det tilbage fra kunden, når hun ikke længere har brug for det. Kunden modtager en voucher til et fremtidigt køb og samtidig bliver det indleverede tøj tjekket, renset og gensolgt.

- Brandet har det første lineære salg som sædvanligt. Og i stedet for, at kunden sælger tøjet på en second hand-platform, sælger hun det tilbage til brandet. På den måde øger brandet profitten per produkt, skaber et ny-salg ved hjælp af voucheren og reducerer ressourceforbruget effektivt, forklarer Vigga Svensson.

Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd har 80 procent af det tøj, vi smider ud, stadig 80 procent af levetiden tilbage.

Kæmpestor interesse

Vigga Svensson forventer, at Re-commerce-løsningen, som imiterer second hand-markedet, bliver lanceret engang i foråret 2020.

- Vi har lige lukket to nye kontrakter med henholdsvis Wood Wood og et andet dansk brand. Og vi er taler også lige nu med to meget store internationale brands. Interessen er kæmpestor, og vi kan se, at timingen er perfekt. Der er genklang i branchen, siger hun.

Continued Fashion forventer at kundeporteføljen vil bestå af 15-20 danske og internationale brands ved udgangen af 2020.

 

Continued Fashion - Vigga Svensson

Fakta

Iværksætter-parret bag Continued Fashion

Vigga og Peter Svensson har flere års erfaring som iværksættere i modebranchen. Først grundlagde og drev de det bæredygtige børnetøjsbrand, Katvig, igennem ti år.

I 2014 tog de arbejdet med bæredygtighed et skridt videre, da de grundlagde verdens første cirkulære abonnementsservice for børnetøj, VIGGA.

Ifølge Vigga Svensson, ligger Continued Fashion i naturlig forlængelse af parrets tidligere erfaringer med at udvikle løsninger til branchen.

- For Peter og jeg er den store vision og drivkræft at skabe løsninger, som er utroligt attraktive for forbrugerne, men som samtidig er meget effektivt ressource-optimerende.

 

Innovationsfondens investering

Innovationsfonden har investeret i Continued Fashion ad to omgange via Innobooster-programmet.

  • Januar 2018 - juli 2018: 492.000 kroner
  • December 2019 - marts 2020: 264.000 kroner