VR

Virtual reality og pulsmåler skal hjælpe patienter af med social angst

Periode
2019-2023
Innovationsfonden
12,4 mio. kr.
Samlet budget
17 mio. kr.

Innovationsfonden har netop investeret 12,4 mio. kr. i nyt projekt, som skal hjælpe danskere fri af social angst ved brug af virtual reality og kropsmålinger.

 

Op mod 350.000 danskere lider af angst.

En sygdom, der gør det svært – og for nogle næsten umuligt - at komme ud ad døren, fordi mødet med andre mennesker vækker voldsom uro og ubehag. En tur i bus, biograf eller indkøb kan virke uoverskueligt, for måske bliver man hånet, latterliggjort eller ignoreret. Denne forestilling føles så sandsynlig, at det kan gøre uddannelse, arbejde og familieliv umuligt.

Og som det er i dag kommer mange angstramte ikke i behandling eller dropper ud af det forløb, de er i gang med. Derfor er der et stort behov for at udvikle nye metoder, som kan hjælpe patienterne fri af deres sociale angst.

VR skal eksponere patienter for lidelsen
Det har en gruppe danske forskere i samarbejde med den danske virksomhed iMotions nu tænkt sig at gøre noget ved. Og metoden er noget så simpel som eksponering.

Den mest virksomme behandling for angst er nemlig eksponering. Det vil sige, at man udsættes for det, man er bange for og over tid erfarer, at angsten er overdreven. Men eksponering kan være svært at gøre på egen hånd, og det kan være dyrt at tage en psykolog med på shoppetur.

Derfor vil det nye projekt gøre brug af virtual reality, som kan gøre det muligt for patienterne at træne enhver situation, som man ville undgå i det virkelige liv.

Således kan man ”eksponere” et sted, hvor man er tryg, og hvor man kan få støtte til at håndtere angsten, inden den bliver for voldsom. Lider man af social angst, kan den nye behandlingsmetode fx indebære at se en virtual reality-film, hvor man er sammen med fremmede mennesker.

Kropsmålinger er afgørende for behandling
Som noget helt nyt vil de danske forskere tilføje kropslige målinger til oplevelserne i den kunstige verden. Patientens puls, sved og øjenbevægelser skal registreres og bruges til at tilpasse ”eksponeringen”.

Over tid lærer systemet dermed patienten at kende og kan på den måde automatisk tilpasse, hvor "svær" VR-filmen skal være. Samtidig støttes patienten i at blive tryg, trække vejret og tale beroligende til sig selv.

- Denne nye teknologi skaber et afgørende bindeled imellem at ”tale om problemet” og at ”handle i det virkelige liv”. Dette bindeled er efterspurgt af både patienter og behandlere, når den typiske psykologbehandling ikke er tilstrækkeligt. Derfor er der et stort potentiale i at behandle social angst med hjælp fra virtual reality og målinger af patientenes fysiske tilstand, siger forskningsleder ved Telepsykiatrisk Center i Region Syddanmark, Mia Beck Lichtenstein, som er leder af det nye projekt.

På sigt kan angstramte patienter få VR-udstyret med hjem og dermed kan behandlingen både gøres mere personlig, fleksibel og billig.

Partnere i projektet:

  • Telepsykiatrisk Center, Psykiatrien i Region Syddanmark
  • Klinisk Institut, Syddansk Universitet
  • Mærsk McKinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet
  • Institut for Psykologi, Syddansk Universitet
  • Center for Innovativ Medicinsk Teknologi, Odense Universitetshospital
  • iMotions

Yderligere oplysninger:

  • Mia Beck Lichtenstein, forskningsleder, lektor, psykolog, Telepsykiatrisk Center, Psykiatrien i Region Syddanmark og Klinisk Institut, Syddansk Universitet
    Tlf: 24 79 79 43, mail: mlichtenstein@health.sdu.dk
     
  • Jens Bomholt, presse- og mediechef, Innovationsfonden
    Tlf: 61 90 50 45, mail: jens.bomholt@innofond.dk