Det ligner chokolade, smager som chokolade – og driver nu en dansk startup-succes i Tyskland
26. november 2025
Foto:
TV: Christian Bach
TH: Maximillian Bogenmann
Dansk startup-virksomhed har på kort tid skabt et alternativ til chokolade produceret af rester fra ølproduktion, som er blevet så populært, at virksomheden har indledt et eksport-eventyr og nu også findes på de tyske supermarkedshylder
De drømte om at skabe et produkt, der skulle smage af chokolade, men som ikke skulle indeholde kakao og dermed ikke være ægte chokolade. Det skulle ikke være et high-end produkt, men tværtimod chokolade, som kunne bruges som ingrediens i for eksempel cookies, müsli eller som overtræk på en is, og hvor forbrugerne ikke kunne smage forskel.
Bag det lille ord de gemmer sig tre mænd, som har arbejdet sammen på den hedengange restaurant Amass på Refshaleøen, nemlig Maximillian Bogenmann, Matthew Orlando og Christian Bach, og deres mission med at forvandle skrald til mulighed lykkedes.
I 2023 stiftede de virksomheden Endless Food og udviklede på kort tid produktet THIC – This isn’t chocolate – som er baseret på mask, som er et restprodukt fra ølproduktion.
- Vi kommer fra gastronomiens verden, og udgangspunktet for os er, at vi ikke vil gå på kompromis med smagen, samtidig med at vi gerne vil tilbyde et produkt, der både er bæredygtig, og som prismæssigt er langt mere stabilt end chokolade baseret på kakaobønner, siger Christian Bach, som peger på klimaforandringer som en af forklaringerne på, at kiloprisen på chokolade de seneste år er steget eksplosivt.
Cookies og is
Endless Food fik en Innofounder fra Innovationsfonden i august 2023, og investeringen gjorde det muligt at færdigudvikle Thic, som efter kort tid kom til at indgå som ingrediens i cookies, som stadig bliver solgt i 7-eleven over hele landet, og som overtræks-chokolade på Vild Is og Hansen Is.
Siden har Endless Food fået en investering på en million Euro fra Eifo, Nordic Foodtech og Rockstart, produktionen er steget fra hundrede kilo om måneden til to ton om måneden.
Det skyldes blandt andet, at den lille startup-virksomhed har indgået et samarbejde med Tysklands største økologiske müsli-producent, Barnhouse, og Thic er på den måde at finde i mere end sekshundrede butikker fordelt over hele Tyskland. Det tal forventer Endeless Food er steget til to tusinde inden årets udgang.
- Det tyske marked er ekstremt svært at komme ind på, fordi de er meget detaljeorienterede, og Barnhouse er kendt for høj kvalitet og godt håndværk. Derfor er vi selvfølgelig meget stolte over, at de har valgt netop vores produkt, siger Christian Bach.
På grund af den store efterspørgsel er Endless Food flyttet til nye produktionslokaler, og i 2026 forventer de at mangedoble deres produktion, selvom der efterhånden også er andre virksomheder, som har fået øjnene op for, at chokolade kan produceres af andet end kakao-bønner.
Næste skud på stammen
Alle Endless Foods kunder er i dag B2B, og almindelige forbrugere kan derfor ikke få fingrene i den bæredygtige chokolade, med mindre altså at man køber en cookie, en pose müsli, der er coated med Thic, eller en is med overtræk. Thic sælges ganske enkelt ikke i handlen i plade-form, men måske bliver det næste skud på stammen.
- Det er en drøm, vi har, og som bliver ved med at rumstere, men lige nu har vi primært fokus at arbejde med flere mellemstore fødevarevirksomheder, samtidig med at vi bevarer vores position i HoReCa-segmentet, siger Christian Bach, som sammen med sine medejere håber, at Endless Food med tiden vil blive en del af en større virksomhed.
- Det kræver meget store investeringer at have en fødevare-virksomhed, og selvom vi har en stor eksisterende investering, er vi allerede nu i gang med at rejse endnu flere penge. Vores ambition er derfor på sigt at blive opkøbt af en stor virksomhed, som kan se potentialet i vores forretningsidé, fordi det vil give os nogle helt andre muligheder for at både at udvikle nye ideer men også ekspandere, siger Christian Bach.
Fakta
Thic står for ”This isn’t chocolate”.
Thic er lavet af mask fra ølbrygning og et par andre ingredienser, som Endless Food ikke vil afsløre. Ingredienserne gennemgår fermentering, tørring, karamellisering og pulverisenring og blandes herefter med sukker og plantefedt.
Innovationsfonden investerede 760.000 kroner i projektet i 2023 – 2024.
Nyhedsbrev
Tilmeld dig Innovationsfondens nyhedsbrev og få de seneste nyheder, søgemuligheder og arrangementer