I forskningsprojektet ROAD2X vil fem samarbejdspartnerne modne en ny, innovativ metode til drift af højtemperatur-elektrolyse, så levetiden af elektrolyse-anlæggene potentielt kan øges til over 10 år. Innovationsfonden har investeret 18 millioner kroner i projektet
Power2X er en betegnelse for brugen af bæredygtig el fra solceller og vindmøller til fremstilling af syntetiske brændstoffer. Power2X forventes derfor at blive central i de kommende års omstilling til et mere bæredygtigt energisystem. En af de lovende muligheder i forbindelse med Power2X er højtemperatur-elektrolyse.
Desværre har højtemperatur elektrolyse-anlæg hidtil lidt under en begrænset levetid, og elektrolyse-enhederne holder sjældent længere end 2 år. Degraderingen skyldes blandt andet urenheder, som ”forgifter” enhederne over tid, samt temperatursvingninger i enhederne under drift.
Samarbejdspartnerne i ROAD2X vil i fællesskab modne en ny metode til drift af elektrolyseenhederne. Metoden hedder AC:DC drift, og kan netop imødegå de nævnte udfordringer med urenheder og temperatursvingninger.
Nye muligheder
Grundlæggeren af firmaet Dynelectro, Søren Højgaard Jensen, har patenteret metoden til AC:DC drift, og udtaler om projektet:
- ROAD2X projektet har stor betydning for at gøre AC:DC drift og højtemperatur-elektrolyse klar til kommercialisering. Når projektet er fuldført, vil det åbne nye muligheder for at lave elektrolyse af CO2 og fremstille for eksempel grøn methanol.
Projektpartnerne inkluderer det nystartede danske elektrolysefirma Dynelectro og det etablerede finsk-estiske elektrolysefirma Elcogen. Ålborg Universitet og Danmarks Tekniske Universitet bidrager som partnere med avanceret test-kapacitet til projektet, mens firmaet European Energy står for en analyse af forretningspotentialet i brugen af højtemperatur-elektrolyse til fremstilling af grøn methanol.
Fakta:
Innovationsfondens Investering:18 mio. kr
Samlet budget: 24 mio. kr
Varighed: 3 år
Officiel titel: ROAD2X – Robust And Dynamic Electrolysis for Power-to-X