Shippinglab

Bølger, begroning og besætning: Dansk maritim teknologi skal bane vejen for fremtidens skibsfart

Udvikling af nye værktøjer til at forudsige skibes ydeevne under realistiske forhold. Implementering af metoder til at optimere vedligeholdelse af skibsskrog for at undgå biofouling. Overvågning af motorers tilstand og slid for at sikre pålidelig drift. Introduktion af fjernnavigationssystemer for at forbedre sikkerhed og effektivitet samt udvikling af løsninger til at øge besætningens komfort og sundhed ombord på skibene. Det er blandt de mange aktiviteter i Shippinglabs nye ambitiøse projekt SLGREEN, der med en investering fra Innovationsfonden på godt 31 mio. kr. skal bane vejen for fremtidens grønne skibsfart.

ShippingLab, som er Det Blå Danmarks fælles platform for maritim forskning, udvikling og innovation, samler rederier, teknologivirksomheder, universiteter, GTS-institutter, organisationer og offentlige styrelser i meningsfulde innovationssamarbejder. Lanceringen af SLGREEN markerer starten på et nyt treårigt initiativ i ShippingLab, der skal øge energieffektiviteten, accelerere den grønne omstilling af den maritime sektor og positionere Det Blå Danmark som global frontløber inden for decarbonisering.

- ShippingLab bygger på mange års godt og frugtbart samarbejde på tværs af Det Blå Danmark. Jeg er enormt glad for, at vi med SLGREEN får mulighed for at bygge videre på denne succes med nye, banebrydende initiativer. De mange partnere i projektet er kendetegnet ved høje ambitioner, stort engagement og kompetencer i verdensklasse. Så jeg ved, at SLGREEN kommer til at gøre en reel forskel for den maritime industri, udtaler Morten Vejlgaard-Laursen, formand for ShippingLab.

- Danske maritime virksomheder og dansk maritim teknologi er kendt og anerkendt verden over for innovative kvalitetsløsninger. Det er en position, vi ikke alene skal bevare, men også bygge videre på. Vi skal ikke bare følge udviklingen i den globale grønne omstilling af skibsfarten, vi skal drive den. Det skal SLGREEN bidrage til. Samtidig vil projektet spille en vigtig rolle i forhold til jobskabelse og tiltrækning af nye talenter til vores spændende industri, supplerer Jenny N. Braat, CEO i Danske Maritime.

Også hos Danske Rederier er begejstringen stor:

- De danske rederier har for længst sat kursen mod klimaneutralitet, og vores rederier og udstyrsproducenter viser vejen for den globale skibsfart. Men vi kan ikke hvile på laurbærrene, så derfor er jeg glad for, at ShippingLab nu kan søsætte SLGREEN, som skal være med til at udvikle fremtidens grønne og sikre løsninger i skibsfarten. Det bliver spændende at følge, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

I alt 20 partnere deltager i SLGREEN, og bevillingen fra Innovationsfonden betyder, at projektet – med sin forankring i ShippingLab – vil kunne styrke kompetenceniveauet i Det Blå Danmark, skabe værdi og nye forretningsmuligheder for danske maritime aktører samt øge interessen blandt tekniske studerende for en karriere i den maritime sektor.

Yderligere oplysninger:

SLGREEN er en del af ShippingLab, som er Det Blå Danmarks fælles platform for maritim forskning, udvikling og innovation. I ShippingLab arbejder rederier, teknologivirksomheder, universiteter, GTS-institutter, organisationer og offentlige styrelser sammen om at udvikle danske maritime kompetencer og løsninger, understøtte dansk maritimt iværksætteri og tiltrække tekniske talenter til Det Blå Danmark.

Styregruppen bag ShippingLab består af MAN Energy Solutions, DFDS, TORM, A.P. Møller-Mærsk, Hempel, DTU, FORCE Technology, Danske Maritime, Danske Rederier, Søfartsstyrelsen og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

ShippingLab er støttet af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, DS Norden og Lauritzen Fonden. Herudover bidrager projektets partnere med egenfinansiering.

SLGREEN fokuserer på digitalisering, decarbonisering og sikkerhed. Projektet består af syv arbejdspakker, heraf fem tekniske, der samlet set sigter mod at opfylde følgende mål:

  1. Udvikle værktøjer til forudsigelse af skibes ydeevne for at forbedre navigation i bølger
  2. Udvikle modeller til forudsigelse af biofouling for at styre skrogpræstationer
  3. Tilstandsovervågning og slid-forudsigelsesmodel for marine forbrændingsmotorer
  4. Udvikle et integreret system til digital lodsning, der muliggør fjernnavigation
  5. Udvikle et system til forbedring af besætningens komfort og sundhed om bord

Partnere i SLGREEN:

  • Aerotak
  • A.P. Møller-Mærsk
  • Aprendio
  • DanPilot
  • Danmarks Tekniske Universitet – DTU
  • FORCE Technology
  • Hapag-Lloyd
  • Hempel
  • MAN Energy Solutions
  • MHo-CO
  • NORDEN
  • OSK Design
  • Svendborg International Maritime Academy – SIMAC
  • Torm
  • Københavns Universitet – KU
  • Syddansk Universitet – SDU
  • Vessel Performance Solutions
  • WeatherNews Inc.
  • World Maritime University
  • Aarhus Universitet

Investering:

Innovationsfondens investering: 31,25 mio. kr.

Samlet budget: 56,8 mio. kr.

Varighed: 3 år og 4 måneder

Officiel titel: ShippingLab – Green transition of the Blue Denmark by focusing on digitalization, decarbonization and safety (SLGREEN)