Glycostat

Automatiseret kontinuerlig blodsukkerkontrol på intensivafdelingen

Flowsion A/S har modtaget en bevilling på 5 mio. kr. fra Innovationsfonden til at gennemføre klinisk undersøgelse af sit CE-mærkede Glycostat automatiserede blodsukkerreguleringssystem på intensivafdelingen i et nyt projekt.

For kritisk syge intensivpatienter kan blodsukkerniveauet variere meget. Både højt og lavt blodsukker kan være farligt for disse patienter, og derfor er konstant og præcis måling og behandling med insulin påkrævet. I øjeblikket udføres denne opgave manuelt af ICU-sygeplejersker.

- Flowsion A/S er med sit nyudviklede Glycostat-system på forkant med blodsukkerkontrol på intensivafdelingen. Glycostat sigter mod at automatisere denne proces for at opnå et lukket sløjfesystem og blive det kunstige bugspytkirtelsystem til intensivafdelingen, siger Hans Jørgen Pedersen, administrerende direktør i Flowsion A/S.

Undersøgelser har vist, at grundig blodsukkerkontrol kan reducere sygdom og dødelighed hos intensivpatienter med 30-40 pct. Med den nuværende praksis opvejes de potentielle fordele dog af en højere risiko for lave blodsukkerniveauer. Det CE-mærkede Glycostat-system med automatiseret blodsukkerkontrol til behandling af kritisk syge patienter vil give mulighed for en grundigere glykæmisk kontrol, end det i øjeblikket er muligt, når blodprøvetagning udføres manuelt, hvilket giver en reduktion i dødelighed, morbiditet og varighed af ophold på intensivafdelingen.

Til dato har intet system på markedet, der er egnet til brug på intensivafdelingen, vist sig i stand til kontinuerligt at overvåge blodsukkerniveauer. Med Glycostat-systemet sigter Flowsion A/S på at bringe det første automatiserede glukosemonitoreringssystem i realtid til brug på intensivpatienter på markedet.

Takket være en bevilling på 5 mio. kr. fra Innovationsfonden vil Flowsion nu gennemføre et klinisk studie for at teste effekten af ​​sit Glycostat-system på 75 intensivpatienter. Dette er et afgørende skridt i at bringe Glycostat på markedet.

Det kliniske studie vil finde sted på Rigshospitalet, det mest prestigefyldte forskningshospital i Danmark. PI vil være Dr. Kirsten Møller, professor i neuroanæstesiologi og neurointensiv behandling ved Rigshospitalet og Københavns Universitet, som med succes har styret adskillige kliniske studier tidligere.

Fakta

Projektet har investeringer på 5,0 mio. DKK fra Innovationsfonden, 1,5 mio. DKK fra Flowsion og 0,16 mio. DKK fra Rigshospitalet, og har til hensigt at erobre en del af det 6,5 milliarder euro ICU samlede marked.

Projektet vil skabe væsentlig værdi for samfundet af reduceret dødelighed, omkostningsbesparelser, kortere opholdstid, jobskabelse og markant reduktion af behovet for manuel blodprøvetagning og beslutningstagning om insulininfusion.