

Brødkrumme
Ny interaktiv app kan revolutionere læsning hos børn med læseudfordringer
Nyt forskningsprojekt ScreenReads skal udvikle en læseapp, der kan give helt nye muligheder for børn med læseudfordringer. Appen kan følge barnets øjenbevægelser og stemmeføring, når det læser, og på baggrund heraf fremhæve eller understøtte de dele i teksten, som barnet har svært ved at læse. Appen er unik og forventes af få en stor markedsværdi. Projektet ledes af professor MSO Sofie Beier fra Det kongelige Akademi og medfinansieres af Innovationsfonden med 14 mio kr.
Cirka 8 procent af befolkningen har vanskeligheder med skriftsproget på grund af ordblindhed. Det kan have meget stor betydning for den enkeltes mulighed for at indgå på lige fod med andre i samfundet. Det viser sig for eksempel inden for uddannelse. Blandt unge med ordblindhed på 25–26 år har kun 69 procent gennemført en ungdomsuddannelse mod 81 procent blandt ikke-ordblinde jævnaldrende. Udfordringer med læsning og skrivning vægtes derfor også højt i det danske uddannelsessystem.
Et forskerhold med professor MSO Sofie Beier fra Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering i spidsen, vil i et nyt forskningsprojekt udvikle en app, der vil gøre det at lære at læse meget lettere for børn med læseudfordringer og potentiel ordblindhed. Appen udvikles i et tværfagligt samarbejde mellem Det Kongelige Akademi, firmaerne EyeJustRead og Serious Games Interactive samt Professionshøjskolen Absalon og medfinansieres af Innovationsfonden med 14 mio. kr.
Projektet udvikler et digitalt værktøj der kan støtte barnet mens det læser. Baseret på kunstig intelligens vil en app ud fra analyser af læserens øjenbevægelser og stemmeføring, fremhæve eller indsætte elementer i teksten, der hjælper barnet med dets særlige udfordring. Appen vil ydermere kunne foreslå relevante læseøvelser, baseret på barnets specifikke læseudfordringer.
- Svage læsere har brug for at øve sig rigtigt meget på læsning og ofte med voksenstøtte. Det kan være svært for en skolelærer at være der lige meget for alle elever på en gang. Appen er derfor et rigtigt godt støtteværktøj, der minimerer den inaktive ventetid, når et barn er gået i stå og har brug for voksenstøtte til at komme videre i sin læsning. Vores mål er derfor, at appen kan få en omvæltende betydning for børn og unge med læseudfordringer eller ordblindhed, og samtidig dække et stort behov vi ser ude på skolerne i dag for test, støtte og større selvstændighed hos børnene, siger professor, Sofie Beier.
Med midlerne fra Innovationsfonden kan projektet videreudvikle en teknologi, der er skabt af firmaet EyeJustRead i deres app EyeJustRead 1.0, som allerede har været brugt af 2000 læsere. I sin nuværende form, kan EyeJustRead 1.0 levere målinger af øjenbevægelser, som en læsevejleder efterfølgende kan analysere. Det nye i dette projekt er, at slutproduktet – EyeJustRead 2.0 – kan hjælpe børnene og øge deres læsefærdigheder i realtid.
EyeJustRead 2.0 er først og fremmest møntet på grundskoler fra 0.–3. klasse, perioden hvor udfordringerne i læsning registreres, og hvor det er afgørende at sætte ind. Produktet forudses at få stor værdi i danske skoler – og kan på sigt også skaleres til et internationalt marked. Værktøjet vil blive ejet af EyeJustRead, som allerede arbejder tæt sammen med store forlag og udgivere af undervisningsmateriale.
Fakta:
Officiel titel: ScreenReads
Innovationsfondens investering: 14 mio. kr.
Samlet budget: 20 mio. kr.
Varighed: 4 år
Om partnerne
Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering:
Centre for Visibility Design er en forskningsenhed under Institut for Visuelt Design. De har fokus på forskning i skrifttypers læselighed, typografiens historie, funktionalitet i datavisualisering, samt at bedre den typografiske opsætning og læsning ved brug af eye tracking teknologi. Det interdisciplinære miljø består af forskere med baggrund i design, psykologi og IT.
Professionshøjskolen Absalon:
Center for Skole og Læring er en uddannelses- og forskningsinstitution med en gruppe af forskere, der beskæftiger sig med forskning og udvikling inden for undervisning i læsning og af elever med læsevanskeligheder, herunder ordblindhed. Institutionen uddanner og efteruddanner desuden lærere til grundskolen.
EyeJustRead:
Er en virksomhed, der fokuserer på at udnytte potentialet i digitale teknologi især eye tracking til at styrke læseindsatser gennem en data-drevet tilgang.
Serious Game Interactive:
Er en forskningsbasereret og prisvindende virksomhed, som er blandt Europas førende til at bruge spilelementer og spilteknologi til at styrke engagement og læring.
Foto:
Brugeren læser i en læseapp, mens en eyetracker registrerer øjenbevægelserne (1). Forud for dette har anonymiserede øjenbevægelser og stemmedata fra mange læsere (2) gjort det muligt at træne en ”classifier” (3) til at genkende mønstre i udtale og øjenbevægelser. Mønstrene kan for eksempel være tegn på at læseren går i stå eller har mistet opmærksomheden på tekstens indhold. Classifieren bruger maskinlæring til at udpege mønstre i øjenbevægelser og stemmedata der følger med særlige læsemønstre og udfordringer.
Når det enkelte barn læser med læseapp’en, bliver øjenbevægelserne og oplæsning fra barnet sendt til classifieren, der med kunstig intelligens kan genkende elevens læsemønster. Viden om det enkelte barns læsemønster bliver sendt tilbage til læseapp’en, der så justerer tekstens opsætning til at imødekomme læserens behov.