nima2022

Nima Tisdall: Vi mangler en ærlighed omkring iværksætteri

Foto: Stine Heilmann

Nima Tisdall har en mission om at skabe et mere bæredygtigt fiskeri ved at forbinde fiskeren med forbrugeren. Siden hun stiftede virksomheden Blue Lobster sammen med Christine Hebert i 2018, har de arbejdet røven ud af bukserne, som hun selv siger. Virksomheden er idag klar til at rykke ud over landets grænser. Men at nå dertil har ikke været en dans på roser, og netop den side af iværksætteri er vigtig for Nima Tisdall at være ærlig omkring.

Når man spørger Nima Tisdall, hvad hun laver ved siden af Blue Lobster, bliver der stille. 

Hun bruger nemlig det meste af sin tid på sin virksomhed. En klassisk iværksætter kan man kalde hende, selvom hun blot er 27 år gammel.

- Jeg elsker at være iværksætter, fordi man selv får lov at sætte retningen, og så er det bare at gå i gang, fortæller hun.

Det var netop det, hun og hendes medstifter af Blue Lobster, Christine Hebert, gjorde tilbage i 2018. Og i dag er de et sted med deres forretning, hvor de skal afprøve nye markeder i Berlin og Hamborg. De har bevist, at deres digitale handelsplads for fisk, er bæredygtig i København, og nu er de klar til at brede den ud internationalt.

Glorificering af iværksætteri

Med en plads på både Forbes liste over talenter under 30 år i Europa 2021 og anerkendelse fra den tidligere amerikanske præsident Barack Obama, ser det ud til, at Nima Tisdall bevæger sig på en bølge af succes. Men netop det billede på iværksætter-tilværelsen er ikke den hele sandhed, pointerer hun.

For selvom Nima Tisdall er meget begejstret over livet som iværksætter, understreger hun, at blind entusiasme omkring iværksætteri er problematisk. Og som iværksætter, bevæger hun sig på en fin linje mellem fascination og virkelighed.

- Jeg oplever, at vi er i en tid lige nu, hvor vi i samfundet glorificerer iværksætteri. Jeg vil gerne støtte folk i at komme i gang som iværksætter, men jeg synes, at det er vigtigt, at der er en ærlighed omkring, hvad det egentlig vil sige at være iværksætter.

Ifølge Nima Tisdall er en forherligelse af iværksætteri problematisk, fordi det risikere at overskygge det enorme pres, der er involveret i at starte en virksomhed.

- Vi risikerer at skubbe nogle folk ud over deres egne grænser - for eksempel i forhold til stress. Jeg møder ofte den misforståelse, at det er de mange arbejdstimer, som er det stressende ved iværksætteri. Men det er snarere de mange, mange vigtige beslutninger, man hele tiden skal træffe. Man skal have en høj tolerance for usikkerhed for at kunne trives i at tage beslutninger uden at have den fulde information tilgængelig som beslutningsgrundlag, siger hun.

Vigtigt at være forberedt; iværksætteri er megasvært

Nima Tisdall og  Christine Herbert arbejder meget, og det har de gjort siden de stiftede Blue Lobster. For dem har det ikke været stor anerkendelse udefra, der har båret forretningen frem. Det har i stedet risikovillighed, hårdt arbejde og koldt vand i blodet.

Og netop en erkendelse af, at det er svært, krævende og til tider altoverskyggende, er ifølge iværksætteren vigtig at få med. For selvom hendes begejstring for iværksætteri ikke er til at komme uden om, er hun meget bevidst om, at det ikke er for alle.

- Jeg elsker selv at være iværksætter. Der er noget befriende ved at arbejde for sin egen drøm, og timerne er på en eller anden måde ikke lige så lange, når man virkelig brænder for noget. Jeg kan slet ikke selv forestille mig at være del af noget, hvor jeg ikke kan få lov til at udtænke og skabe nye ting. Der er noget af det mest tilfredsstillende, når en tanke tager form og pludselig ER ude i den virkelige verden. Det rus er svær at vende ryggen, når man først har prøvet det et par gange, siger Nima Tisdall.

Hun understreger dog, at det er vigtigt samtidig at være ærlig omkring, at iværksætteri er svært.

- Det er megafedt at kunne bygge noget ud af ingenting. Det er bare rigtig vigtigt, at vi taler ærligt om, hvordan det også kan være megasvært, så folk, der kaster sig ud i det, ikke bliver taget med bukserne nede og giver op, siger Nima Tisdall.

- Hvis man er forberedt på, hvad der kommer, så er det ikke lige så svært. Man skal mentalt rustes på at have værktøjer klar til de svære tider. 

Læs om Blue Lobster her

nima22

Innowomen
En del af Innowomen
Åben sektion, En del af Innowomen

I december 2018 blev det første møde afholdt i et såkaldt ”gender sounding board” under titlen Innowomen. Otte iværksættere og forskere med tilknytning til fonden blev udpeget til herigennem at komme med input til fondens diversitetspolitik og være synlige rollemodeller for potentielle ansøgere til fondens programmer. Siden da er flere medlemmer kommet til.

Forhåbningen er, at Innowomen-ambassadørerne og deres professionelle erfaringer kan inspirere flere talentfulde kvinder til at gå iværksætter- eller forskervejen - samt ansøge og i sidste ende modtage fondens investeringer.  

Nima Tisdall er en af Innovationsfonden Innowomen.

Nima Tisdalls karriere
Åben sektion, Nima Tisdalls karriere

 

  • Født i 1994
  • 2018 Founder af Blue Lobster
  • 2019 MSc. International Business and Politics fra CBS
  • 2019 European Leader hos Obama Foundation (obama.org)
  • 2021 På Forbes Under 30 liste (forbes.com)