Ansøgningsfrist
1. november 2024, kl 12:00

Banebrydende hydrogenteknologier – bilaterale projekter mellem Indien og Danmark

Formålet med dette Indien-Danmark opslag er at fremme implementeringen af banebrydende hydrogenteknologier og komme tættere på kommerciel anvendelse. Målet er at øge værdiskabelsen gennem forskning og innovation til udvikling af nye teknologier, løsninger, services og forretningsmodeller relateret til banebrydende hydrogenteknologier, der skaber grønne brændstoffer til transport og industri (Power-to-X osv.).

Hvem?

Enhver juridisk enhed (såsom en virksomhed, en forskningsinstitution eller en offentlig institution) i Danmark, der er direkte involveret i de internationale projektaktiviteter, er berettiget til at deltage og modtage finansiering fra IFD. Grundlæggende F&U-forslag, der kun fører til forskningspublikationer, kan ikke støttes under denne annoncering. Det er obligatorisk at inkludere en kommerciel partner fra både Danmark og Indien i projektet for at kunne søge.

Hvad?

Medfinansiering af udgifter til f.eks. lønninger, udstyr, andre projektrelaterede omkostninger, eksterne tjenester osv. i overensstemmelse med Innovationsfondens internationale guidelines.

Hvor meget?

Innovationsfondens finansieringsbudget er 20 mio. DKK. Den maksimale finansiering for en dansk partner i internationale projekter er 300.000 EUR (2,25 mio. DKK) inkl. overhead. Det samlede maksimum for alle danske partnere, hvis projektet har to eller flere danske partnere, er 500.000 EUR (3,75 mio. DKK) inkl. overhead.

Læs venligst det vedhæftede opslag grundigt, og vær særligt opmærksom på følgende, som uddybes yderligere i opslaget:

Danske og indiske ansøgere skal udvikle en fælles projektplan/projektbeskrivelse, som skal indsendes til både IFD (Danmark) og DST (Indien) via de respektive organisationers ansøgningssystemer. Det skal sikres, at ansøgninger med identisk titel er indsendt fra begge parter.

Projektforslagene skal indeholde en navngiven Principal Investigator (PI) i Indien og en i Danmark. På den indiske side anbefales det at inkludere en med-PI (Co-PI) i forslaget.

Da de fælles projekter finansieres bilateralt, skal mobiliteten mellem de to lande være afbalanceret. Ansøgerne mindes om at inkludere et tilstrækkeligt budget til rejser mellem Indien og Danmark for at sikre et vellykket samarbejde.

Projekter, der fører til udvikling af en enhed/prototype/proces med Technology Readiness Levels (TRL) med potentiale for kommercialisering, TRL-niveau 5 og derover, vil være berettiget til finansiel støtte. Derfor vil grundlæggende R&D-forslag, der kun fører til forskningspublikationer, ikke blive støttet under denne opslag.

Det er obligatorisk at inkludere en industripartner (en virksomhed) fra både Danmark og Indien i projektet for at kunne ansøge under dette opslag.

Ansøgningsskema:

Link til ansøgningsskema i e-grant åbnes hurtigst muligt. Skriv venligst en e-mail til klaus.bruun.gunnestrup@innofond.dk, hvis du ønsker at blive orienteret når ansøgningsskemaet er klar. Vi henviser i mellemtiden til vedhæftede Draft Application Form.

Vigtige datoer
12. august, 2024
Offentliggørelse af opslag for ansøgninger
28. august
Opslag åbner for ansøgninger
1. november, 2024
Frist for indsendelse af ansøgninger

(12.00 dansk tid, 17.30 indisk tid)

November-december 2024
Evaluering og udvælgelse
Maj 2025
Projektstart

Annonceres for DK-partnere kun på Innovationsfondens hjemmeside. Søges via e-grant, når call åbner.

 

Kontaktinformation:

Klaus Bruun Gunnestrup

International Investment Officer

Email: klaus.bruun.gunnestrup@innofond.dk, internationale@innofond.dk; Tel.: +45 61905046

De generelle krav og kriterier gælder for medfinansiering fra Innovationfonden (IFD). Guidelines for international Projects.

Ministry of Science and TechnologyIFD logo

Ansøgning
Hvordan ansøger jeg
Åben sektion, Hvordan ansøger jeg

Ansøgningsplatformen kan være hos et internationalt sekretariat eller hos Innovationsfonden. Det vil fremgå af de enkelte call opslag.

Den væsentligste forskel er, at i EU's Horizon partnerskaber og programmer under Nordisk Ministerråd varetages evalueringen af ​​internationale sekretariater, mens i EUREKA og bilaterale programmer varetages evalueringen af de offentlige fonde i de respektive lande, der deltager i programmet.

Se mere i vores retningslinjer.

Støtte og støttegrad
Åben sektion, Støtte og støttegrad

Calls opslået på Innovationsfondens hjemmeside angiver en maksimal grænse for støttens omfang og for støttegraden. Det maksimale støtteomfang per dansk partner i internationale projekter er 300.000 EUR. Minimum støtte er 50.000 EUR. Det samlede beløb for alle danske partnere, hvis projektet har to eller flere danske partnere, er op til 500.000 EUR med mindre andet er angivet i det enkelte call opslag.

Den maksimale støttegrad varierer mellem 35-90 procent for hver enkelt deltager, inklusiv eventuel overhead. Se tabellerne 1-4 i retningslinjerne.

Se mere i vores retningslinjer.

Obs: Dansk deltagelse i opslagene på vores hjemmeside sker med forbehold for finanslovens vedtagelse i det år, hvor bevillingsbeslutningen træffes.

Fra godkendelse til opstart af projektet
Fra godkendelse til opstart af projektet
Åben sektion, Fra godkendelse til opstart af projektet

Ansøgerne vil få besked fra call-sekretariatet eller fra Innovationsfonden. I den efterfølgende proces vil hver dansk projektdeltager inden for cirka fire uger blive inviteret til at uploade yderligere dokumenter via e-grant, herunder:

  1. Accept af vilkår og betingelser for bevillingen
  2. Et individuelt budgetskema.
  3. Et Gantt-diagram.
  4. En underskrevet konsortieaftale

Ansøgere skal være opmærksomme på, at de rette personer har adgang til sagen i e-grant.

Se mere i vores retningslinjer.

Konsortieaftale
Åben sektion, Konsortieaftale

I internationale projekter bør deltagerne ikke starte projektaktiviteter, før konsortieaftalen er underskrevet af alle partnere og sendt til Innovationsfonden. I særlige tilfælde kan Innovationsfonden tillade en opstart af projektet, før konsortieaftalen er underskrevet og uploadet.

I konsortieaftalen beslutter deltagerne i projektet:

  • hvordan man bruger baggrunds- og forgrundsviden
  • fordeling af projektresultaterne
  • hvem der skal have/få adgang til projektresultaterne
  • regler for publikationer og publicering af projektdata
  • processen for projektdeltageres udtræden af ​​eller indtræden i projektet mv.

Det er ofte tidskrævende at forhandle konsortieaftalen. Vi anbefaler, at projektdeltagerne starter forhandlingerne hurtigst muligt. 

Se mere i vores retningslinjer.

Spørgsmål og svar
Q&A - Introduktion
Åben sektion, Q&A - Introduktion

Vi har prøvet at samle de oftest stillede spørgsmål og svar i nedenstående. Vi håber, at det kan besvare nogle af dine spørgsmål, og ellers er du velkommen til at kontakte de programansvarlige. Se "Kontakt".

    Q&A - Oftest stillede spørgsmål og svar
    Åben sektion, Q&A - Oftest stillede spørgsmål og svar

    Q1: Vi er to danske partnere i projektet, der ansøger om finansiering hos Innovationsfonden. Vi kan modtage et maksimalt finansieringsbeløb på 500.000 EUR. Kan en partner modtage 400.000 EUR, og den anden 100.000 EUR?

    • Svar: Nej, der gælder stadig et maksimalt finansieringsbeløb på 300.000 EUR pr. partner. Det er dog korrekt, at det samlede finansieringsbeløb for danske partnere skal være lig med eller lavere end 500.000 EUR. Dette betyder, at den ene partner kan modtage højst 300.000 EUR, og den anden op til 200.000 EUR. Desuden bemærk, at maksimale finansieringsrater, der gælder for de specifikke typer organisationer, stadig gælder.

    Q2: Er overhead inkluderet i den maksimale finansiering?

    • Svar: Ja, specifik overhead er inkluderet i den maksimale finansiering fra Innovationsfonden, både i den maksimale finansieringsmængde og den maksimale finansieringsrate. Du kan finde specifikke overheadsatser, der gælder for din organisation, i vores retningslinjer. Dog modtager nogle typer organisationer (f.eks. regioner og kommuner) ikke overhead.

    Q3: Hvordan beregner jeg min finansieringsrate?

    • Svar: Finansieringsraten (også kaldet investeringsraten) beregnes ved at dividere det anmodede finansieringsbeløb med de samlede budgetterede omkostninger for en enkelt partner. Dette betyder, at de samlede budgetterede omkostninger for en partner er summen af det anmodede finansieringsbeløb og partnerens eget bidrag til budgettet.

    Q4: Kan jeg anmode om en finansieringsrate på 100%?

    • Svar: Nej. Det forventes, at du delvist bidrager til dine projektaktiviteter. For eksempel, hvis den maksimale finansieringsrate for din organisation er 75%, skal du bidrage med mindst 25% til dit eget budget. Hvis din finansieringsanmodning svarer til en finansieringsrate på 100%, vil din ansøgning blive betragtet som ikke berettiget.
    • Søger du om maksimal støtte på 300.000 EUR og finansieringsraten er 75 % skal din organisation bidrage med 100.000 EUR. Søger du om maksimal støtte på 300.000 EUR og er fra et universitet, hvor finansieringsraten er 90 %, skal universitetet bidrage med minimum 33.333 EUR.

    Q5: Kan min organisation ansøge om flere projekter i samme søgemulighed?

    • Svar: Ja. Men det forventes, at du deltager i alle de projekter, der bliver udvalgt til finansiering. 

    Q6: Jeg har indsendt min ansøgning til call-sekretariatet. Skal jeg sende det til Innovationsfonden?

    • Svar: Ja. Du vil modtage en invitation fra Innovationsfonden med yderligere instruktioner om at uploade din ansøgning til e-grant. Dette sker typisk 2-4 uger efter ansøgningsfristen.

    Q7: Er indsendelsen af en hensigtserklæring det samme som en pre-proposal?

    • Svar: Nej. Søgemuligheder kan være enkelttrins (one-step) eller totrins (two-steps). En two-steps-søgemulighed vil anmode om en pre-proposal og en fuld proposal. En one-step-søgemulighed vil kun anmode om en fuld proposal. Derudover kan en søgemulighed anmode om en hensigtserklæring på et tidligt tidspunkt, men det er ikke det samme som en pre-proposal.

    Q8: Hvornår skal jeg indsende materiale i E-grant efter jeg fået en bevilling?

    • Svar: Du skal snarest muligt indsende opgaverne ”Konsortieaftale” og ”Accept af tilsagn”. Sidstnævnte opgave vil tilrettelægge de andre E-grant opgaver for projektet. Herefter skal fremdriftsrapporter og regnskaber indsendes halvårligt. Det er dog muligt for SMV’er, at anmode om afrapportere regnskaber hvert kvartal. Herudover skal der indsendes en revisionserklæring årligt.

    Q9: Revisorerklæring opgaven i E-grant. Skal det være en uafhængig revisionserklæring?

    • Svar: Organisationer under Rigsrevisionen skal indrapportere ’Bilag 5’, som udfyldes af den økonomiansvarlige. Alle andre organisationer skal indsende en uafhængig revisionserklæring, som er udarbejdet en ekstern statsautoriseret revisor. Årsrapporter eller ledelseserklæringer er ikke tilstrækkelige.
    Kontakt
    Kontakt
    Åben sektion, Kontakt

    Generelle henvendelse til Internationale samarbejder

    Aila Lonka
    Head of International Collaborations
    + 45 61905036
    aila.lonka@innofond.dk

    Daniel G. Marques
    Investment Officer
    +45 6190 5006
    daniel.g.marques@innofond.dk

    Thorbjørn Moth Gilberg
    Investment Officer
    + 45 61905050
    thorbjoern.moth.gilberg@innofond.dk 

    Stine Holm
    Investment Officer
    +45 6190 5074
    stine.holm@innofond.dk 

    Katrine Boeriis
    Investment Officer
    +45 6190 5092
    katrine.boeriis@innofond.dk 

    Klaus Bruun Gunnestrup
    Investment Officer
    +45 61 90 50 46
    klaus.bruun.gunnestrup@innofond.dk

     

    E-grant teknisk support?

    Kontakt e-grant support

    T: +45 33 92 91 90
    E-mail: Support.e-grant@ufm.dk

    Hvis du har indsendt en ansøgning eller har en bevilling fra Innovationsfonden, så kontakt os via din sag i e-grant.

    Dokumenter
    Dokumenter og erklæringer
    Åben sektion, Dokumenter og erklæringer

    Ved ansøgning om støtte til et internationalt projekt hos Innovationsfonden kræves en række yderligere dokumentation.

    Ansøgere vil blive inviteret til at uploade yderligere dokumentation via e-grant, når deres sag er åbnet. Dette sker normalt inden for cirka fire uger efter ansøgningsfristen. Invitationen omfatter de fire punkter beskrevet i 'Fra godkendelse til opstart af projektet' og følgende yderligere dokumenter, hvor det er relevant.

    • No undertaking in difficulty
      Erklæring om, at organisationen ikke har status som kriseramt virksomhed. Dette er et krav for alle ansøgninger fra ikke-offentlige virksomheder og organisationer.
       
    • SME-declaration
      Erklæring om, at den lille eller mellemstore virksomhed (SMV) opfylder kravet til en SMV. Dette er et krav for alle ansøgninger fra en SMV.
       
    • De minimis aid compliance
      Som et alternativ til investeringssatser i henhold til statsstøttereglerne kan danske SMV'er vælge at blive finansieret i henhold til Europa-Kommissionens de minimis-forordning. Hvis dette anvendes, er den maksimale investering for SMV’en i en periode på tre år 300.000 €. Lønnen beregnes ud fra en fast timeløn på DKK 750 (ca. 100 €) pr. time. Dette skema er et krav for ansøgere, der ønsker at ansøge efter de minimis-reglerne. Bemærk: særlige regler gælder for virksomheder indenfor primærproduktion af agri- og akvakultur produkter.
       
    • Ability to co-finance
      Denne formular giver SMV'er mulighed for at beregne og dokumentere deres evne til at finansiere projektudgifterne, der ikke er dækket af Innovationsfonden. Dette er et krav for alle ansøgninger fra SMV'er.
       
    • Guidance for Gantt-diagram
      Der er ingen obligatorisk skabelon til Gantt-diagrammet, men diagrammet skal opfylde kravene beskrevet i vejledningen. Dette er et krav for alle bevilgede projekter.
    Dokumenter