Ansøgningsfrist: 27. februar 2020 kl. 12:00
Grand Solutions: Typisk varighed er 2-5 år
Budgettet for 2020 er på cirka 110 mio. kr.
Innovationsfonden investerer i ambitiøse og målrettede strategiske forsknings- og innovationsprojekter, der skaber nye løsninger, teknologier og værdifuld ny viden. Innovationsfonden vil gerne dele en risiko med projektets partnere, når vidensniveau, værdiskabelse, projektet effektivitet og implementeringen af resultater er tilsvarende stor.
Formål
Innovationsfondens formål med investeringer inden for ”Bedre Sundhed og Klinisk Forskning” er at investere i projekter, der udvikler videnbaserede og tværfaglige løsninger på konkrete udfordringer i det danske samfund, der – på kortere eller længere sigt – vil skabe vækst og beskæftigelse i Danmark. Vi søger den gode idé med stort potentiale for vækst og omstilling inden for sundhedsområdet, som kan styrke værdiskabende forsknings- og innovationsprojekter.
Investeringsstrategi
Innovationsfonden investerer i projekter på alle trin i forsknings- og innovationsværdikæden. Således investerer Innovationsfonden både i det tidlige strategiske forskningsprojekt, hvor en målrettet indsats og et samarbejde med de mest kompetente internationale og/eller danske partnere fra relevante fagområder er afgørende - og i det gode projekt, der mangler de sidste trin for at kunne være klar til succesrig introduktion til markedet eller ibrugtagelse.
Innovationsfondens investeringer fører ikke nødvendigvis et projekt hele vejen frem mod kommercialisering. Det er derfor helt centralt, at projektets parter selv evner at løfte resultatet ud på markedet eller sikre ibrugtagelse - eller har aftagere, der kan investere i eller overtage projektet efter Innovationsfondens investeringsperiode.
Innovationsfonden er også positiv over for projekter med fokus på bred værdiskabelse for samfundet, herunder gerne give grundlag for bedre og mere præcis regulering. Ud over teknologiske projekter, inviteres fonden også humanistisk og samfundsvidenskabelig projekter, der kan bidrage med værdifuld viden relateret til f.eks. adfærd, incitamenter, regulering og markedsforhold.
Mange lande, bl.a. Danmark, står over for store udfordringer relateret til bl.a. psykiatriske og neurologiske sygdomme som f.eks. demens, kroniske lidelser, forebyggelse med fokus på ulighed i sundhed, antimikrobiel resistens, kræft samt fysisk, psykisk og kemisk arbejdsmiljø, herunder hvordan fysisk og psykisk nedslidning i f.eks. byggebranchen eller landbruget bedst reduceres. Dertil kommer viden om, og forebyggelse af, mistrivsel og dårligt mentalt helbred blandt børn og unge. Udviklingen skaber en stor dansk og international efterspørgsel efter ny viden, uafhængig, patientnær klinisk forskning, metastudier på effekter og bivirkninger, psykofarmaka vs. non-farmakologiske interventioner, teknologi og løsninger til bedre og billigere forebyggelse, diagnostik, behandling og rehabilitering inden for såvel somatikken som psykiatrien samt metoder til risikobaseret overvågning af lægemidler og medicinsk udstyr. Personlig medicin er et særligt lovende område, hvor perspektiverne for patienter, sundhedsvæsenet og industrien er store, ligesom patientrapporterede oplysninger (PRO-data) kan have potentiale i arbejdet med individualisering af behandlingen og mere inddragelse af borgeren.
Af rammen på ca. 110 mio. kr. er der afsat 64 mio. kr. til forskningen, der skal adressere udfordringer på sundhedsområdet og bidrage til at optimere kvaliteten i patientbehandling, sygdomsforebyggelse, sundhedsteknologi og sundhedsvæsenets organisering. Formålene er nærmere beskrevet i FORSK2025-katalogets temaer under Bedre sundhed. Af de 64 mio. kr. er 25 mio. kr. afsat til et center inden for stamcelleforskning, som skal levere betydelig international forskning og medfinansiering fra offentlige og private aktører.
Innovationsprojekterne inden for Bedre sundhed kan blandt andet understøtte FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling nr. 3.: Sundhed og trivsel.
Vurderingskriterier
De overordnede vurderingskriterier er:
- Excellence – Kvaliteten af videnskab, forskning og innovation
- Værdiskabelse i og efter projektperioden
- Effektivitet i projektets udførelse
- Implementering af projektets resultater
I forbindelse med ansøgninger til Grand Solution 2020 Bedre Sundhed og Klinisk Forskning forstås værdiskabelse bredt som målrettede aktiviteter, der leder til øget vækst og beskæftigelse gennem f.eks. udvikling af nye produkter og services, skabelsen af flere og værdiskabende arbejdspladser, øget produktivitet, lavere samfundsomkostninger, reduceret ressourceforbrug eller reduceret miljøbelastning samt løsning af væsentlige samfundsproblemer.
Partnerne skal i ansøgningen redegøre for den konkrete værdiskabelse i projektet. Værdiskabelse skal ikke alene forstås som monetære gevinster, men kan også være i form af sundshedsøkonomiske parametre, som for eksempel forøget livslængde, reduceret sygdoms- og behandlingsbyrde, forbedret livskvalitet, foruden reduceret miljøpåvirkning o.l.
Specifikt vil ansøgningerne blive bedømt på projektets kvaliteter i forhold til forskning og innovation set globalt i forhold til et konkret eller latent behov, state-of-the-art, direkte konkurrerende eller nærliggende videnskabelige eller teknologiske løsninger, skalérbarhed af løsningen, tekniske, regulatorisk og markedsrisici, risikohåndtering i projektets plan og gennemførligheden af projektet. Desuden vil udviklingshastighed, effektiv anvendelse af investerede ressourcer, ledelsesmæssige og faglige kompetencer og den efterfølgende effektive implementering af projektets resultater nationalt og/eller globalt blive nøje vurderet. Værdiskabelsen i projektet vil blive vurderet i forhold til investeringens størrelse.
Ligeledes vil der blive lagt vægt på, at projektets aftagere og kerneinteressenter enten er med til at forme projektet, deltager i projektet eller på anden vis er direkte involveret i projektet, f.eks. via investering.
Ud over disse vurderingskriterier henvises til ”Retningslinjer for Grand Solutions 2020”, samt fordeling af forskningsreserven 2020. Udmøntningen af midlerne sker på grundlag af Finanslov 2020.
Bedømmelsesprocessen
Ansøgninger til Grand Solution skal indsendes via e-grant, der er Innovationsfondens ansøgningsportal. Bedømmelsesprocessen er skitseret nedenfor. Det er en én-faset ansøgning med eventuelt interview:
Innovationsfondens bestyrelse beslutter hvilke ansøgninger, der sendes i peer review og inviteres til interview hos Innovationsfonden. Inden interview sendes de indkomne peer reviews i partshøring hos ansøger i e-grant.
Interviews foregår i maj 2020. Projekter, der ikke inviteres til interview, får besked medio april. Endeligt svar på ansøgning vil være ultimo maj 2020, med projektstart i 3. kvartal af 2020.
Bestyrelsens beslutning om enten afslag eller invitation til forhandlinger om en investeringsaftale meddeles ansøger via e-grant.
- Retningslinjer for Grand Solutions 2020
- Vejledning til eGrant
- Finanslov 2020
- Aftale om fordeling af forskningsreserven samt øvrige forskningsprioriteringer i 2020
- FORSK2025, herunder de oplistede pejlemærker for udmøntningen
- Innovationsfondens strategi på området Sundhed
- Innovationsfondens generelle investeringsstrategi
- FN´s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
Lars Winther
Tlf: 6190 5036
Email: lars.winther@innofond.dk
Peter Aadal Nielsen
Tlf: 6190 5064
Email: peter.aadal.nielsen@innofond.dk
Torben Rene Uhrenholt
Tlf: 6190 5051
Email: torben.rene.uhrenholt@innofond.dk
Enhver juridisk enhed i Danmark eller udlandet kan være projektdeltager og modtage finansiering fra Innovationsfonden, fx:
- Virksomheder
- Forskningsinstitutioner
- Offentlige institutioner
Du kan søge midler til projekter der skaber samfundsmæssig værdi og/eller økonomisk værdi i danske offentlige og private virksomheder og/eller hos aftagere i samfundet fx hos borgere, stat, regioner og kommuner.
En aftager kan være en slutbruger af innovationen, men det kan også være en offentlig eller privat investor, der er villig til at investere i projektet efter fondens engagement er afsluttet.
Det kan være en fordel, hvis aftager(e) af projektets resultater og andre kerneinteressenter indgår som aktiv(e) deltager(e) i udformningen af og gennem projektet.
Grand Solutions projekter vil variere fra 5.000.000 – 40.000.000 kr.
Pengene kan gå til medfinansiering af udgifter til for eksempel løn, udstyr, øvrige projektomkostninger, eksterne ydelser og lignende.
Budgettet skal omfatte alle direkte projektomkostninger, det vil sige omkostninger, som direkte kan henføres til projektet, uanset om omkostningerne ønskes dækket af Innovationsfonden eller vil blive dækket af projektdeltagerne selv eller fra anden side.
Se retningslinjerne for programmet for mere information.
Projekterne er af 1 til 5 års varighed.
En ansøgningsproces til Grand Solutions-programmet består af to faser.
I fase 1 indsender samtlige interesserede ansøgere en kort interessetilkendegivelse (letter of interest), der skitserer projektet. På baggrund heraf modtager ansøgerne enten en invitation til fase 2 eller et afslag.
I fase 2 indsender de inviterede ansøgere en endelig ansøgning, som beskriver projektet i detaljer. Når Innovationsfonden har vurderet samtlige ansøgninger, træffer fonden beslutning om, hvilke projekter der vil blive indbudt til kontraktforhandling om en investering.
Ansøgningsmateriale til begge faser skal oprettes og indsendes via det elektroniske ansøgningssystem: www.e-grant.dk. Du skal registrere dig som bruger af systemet med enten brugernavn og kodeord eller med MitID, før du kan oprette en ansøgning.
Du opretter en ny ansøgning i e-grant ved at finde det korrekte opslag under ”Søgemuligheder” og trykke ”Start din ansøgning”. Bemærk, at listen over søgemuligheder er sorteret alfabetisk, og at navnene på alle opslag fra Innovationsfonden starter med ”IF”.
Ansøgningsmaterialet til begge faser skal skrives på engelsk.
Du kan finde en vejledning til e-grant på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
I begge faser består ansøgningsmaterialet af en elektronisk ansøgningsblanket udformet i det elektroniske ansøgningssystem e-grant (www.e-grant.dk), som du skal udfylde på engelsk.
Din ansøgning skal have en officiel titel (maksimalt 180 tegn inklusive mellemrum), der kort beskriver det projekt, der søges investering til. Du skal endvidere angive et akronym.
Ansøgningsmaterialet til fase 1
I fase 1 er der tale om en interessetilkendegivelse (letter of interest), der skal indeholde:
- Officiel projekttitel og akronym
- Kort resumé af projektet (maksimalt 600 tegn)
- Overblik over projektets forventede budget og varighed
- Det samlede investeringsbeløb, der ansøges om fra Innovationsfonden
- Beskrivelse af baggrunden og idéen bag projektet (maksimalt 1.800 tegn)
- Beskrivelse af kvantitative mål (maksimalt 1.200 tegn)
- Beskrivelse af state of the art og konkurrenter på området (maksimalt 2.400 tegn)
- Beskrivelse af projektets forventede impact (maksimalt 1.200 tegn)
- Beskrivelse af projektets anvendte metoder (maksimalt 1800 tegn)
- Beskrivelse af op til fem hovedprojektdeltageres bidrag til projektet (maksimalt 600 tegn per deltager)
- Beskrivelse af eventuelt øvrige projektdeltagere samt deres bidrag til projektet (maksimalt 500 tegn per deltager).
- Beskrivelse af kompetencer og erfaringer for op til fem nøglepersoner (maksimalt 600 tegn per person)
- Litteraturliste (maksimalt 1200 tegn)
- Budgetoverblik (se vejledningen i ansøgningsblanketten i e-grant for yderligere informationer)
Følgende valgfri bilag kan vedhæftes den elektroniske blanket: Bilag A: Figur (maks. 1 A4 side med maks. 1 figur)
Ansøgningsmaterialet til fase 2
I fase 2 er der tale om en fuld ansøgning. Indholdet i den elektroniske blanket til fase 2 samt de relevante bilag meddeles i invitationen til de ansøgere, der går videre. Du kan finde information om, hvilke justeringer der er tilladt mellem fase 1 og fase 2, i retningslinjerne for programmet.
Du kan også downloade en skitse (preliminary outline) af ansøgningsblanketten for fase 2 nedenfor – vær opmærksom på, at der kun er tale om et udkast til den forventede ansøgningsblanket, og at der tages forbehold for ændringer til den endelige blanket.
Ansøgnings- og bedømmelsesprocessen for Grand Solutions blev opdateret i februar 2024. Vil du vide mere om ændringerne til Grand Solutions, kan du besøge vores Q&A her.
Ansøgningerne bedømmes af udvalg med medlemmer, der træder sammen og kvalificerer bedømmelser på udvalgsmøder. Udvalgene har både vurderings- og beslutningskompetence og er altså de organer, hvori ansøgningerne bedømmes og afgørelser om investering træffes.
Udvalgene består af medlemmer fordelt på etablerede internationale forskere og impactspecialister med ekspertise i danske forhold.
Ansøgere, som ikke inviteres til fase 2 eller investeringsforhandlinger efter fase 2, vil modtage et begrundet afslag via e-grant.
Ansøgninger til Grand Solutions-progammet vurderes ud fra tre overordnede vurderingskriterier:
- Idéens kvalitet
- Impact
- Kvalitet i eksekvering
En uddybning af de tre overordnede kriterier og deres subkriterier findes i retningslinjerne for fase 1 og fase 2 af Grand Solutions. Bemærk at subkriterierne for de to faser ikke er identiske.
I fase 1 modtager ansøger enten et afslag på sin interessetilkendegivelse eller en invitation til fase 2, hvor ansøger skal udfærdige en fuld ansøgning. Beslutningen bliver meddelt til dig via e-grant.
I fase 2 modtager de inviterede ansøgere enten et afslag eller et tilbud om investering og dermed en invitation til at forhandle en investeringsaftale. Beslutningen bliver meddelt til dig via e-grant.
Ansøgere til fase 1 af Grand Solutions får svar efter 7-8 uger.
Ansøgere, der går videre til fase 2, kan forvente 9 ugers svartid i selve denne fase og en samlet tidshorisont på 9 måneder fra interessetilkendegivelsen indsendes i fase 1, til de får endeligt svar i fase 2.
Ansøgnings- og bedømmelsesprocessen for Grand Solutions blev opdateret i februar 2024. Vil du vide mere om ændringerne til Grand Solutions, kan du besøge vores Q&A her.
Innovationsfondens tilbud om investering er betinget af, at projektets parter indgår en investeringsaftale med Innovationsfonden om projektets tilrettelæggelse senest 60 dage efter den skriftlige invitation til indgåelse af investeringsaftale.
Projektet skal være påbegyndt senest 90 dage efter denne investeringsaftale er underskrevet af alle parter.
Innovationsfonden kan kræve dele af investeringen tilbagebetalt, hvis de aftalte forudsætninger ikke overholdes. Læs mere i investeringsaftalen og dokumentet med generelle vilkår for programmet.
Hent de dokumenter, der skal være en del af aftalekomplekset forneden.
Du vælger selv, om du vil udarbejde kontraktmaterialet på dansk eller engelsk.
Projektet kan starte op, så snart der foreligger en godkendt investeringsaftale, og skal starte senest 90 dage efter underskrift.
Udbetalingen sker som udgangspunkt to gange årligt og håndteres i samarbejde med Innovationsfonden og den af projektet udpegede økonomiadministrator.
Innovationsfonden er en aktiv partner i alle Grand Solutions-projekter og indgår således i et samspil med projektet i hele projektets løbetid. Konkret udpeger Innovationsfonden en eller flere investment officers til denne opgave.
Opfølgningen på projektet og kravene til regnskab og afrapportering fremgår af den investeringsaftale, som Innovationsfonden indgår med de enkelte projekter.
Innovationsfonden kan afslutte sin investering før tid, hvis det vurderes, at der er utilstrækkelig fremdrift, projektet viser sig udsigtsløst, eller hvis projektet vurderes ikke at kunne opnå de mål, der ligger til grund for Innovationsfondens investering i projektet.
Der vil være en løbende dialog mellem den udpegede Investment Officer fra Innovationsfonden samt projektets styregruppe om planens progression.
På projektets sidste styregruppemøde gennemgås det afsluttede regnskab og projektets forløb og resultater evalueres.
NB: Siden første offentliggørelse i februar 2024 er der blevet lavet følgende præciseringer i retningslinjerne:
- Overhead for hospitaler og museer er blevet rettet til 3,1%, og udvalgte organisationstyper er blevet specificeret som danske eller udenlandske
- Det er blevet præciseret, at der ikke er nogen begrænsninger på indbyrdes budgetændringer mellem hovedprojektdeltagere
- Det er blevet præciseret, at hovedansøger er ansvarlig for kontakten til Innovationsfonden under hele ansøgningsprocessen
- Tidshorisonten for investeringer omfattet af de minimis-forordningen er blevet uddybet
Her kan du finde og downloade calltekster fra 2025