Danmark er i front når det gælder de ”klassiske” IT teknologier, men halter bag efter når det drejer sig om anvendelsen af de nyere, avancerede digitale teknologier, som for eksempel kunstig intelligens, Big Data m.v. [3].
Digitalisering og de nye digitale teknologier er en af de vigtigste katalysatorer for
- vækst og beskæftigelse i erhvervslivet
- udvikling af den offentlige sektor
- løsning af centrale samfundsudfordringer generelt, m.v.
Skal Danmark være et digitalt foregangsland, der formår at udnytte de mange muligheder, som digitaliseringen tilbyder, er der brug for mere viden og opbygning af en betydeligt større ”masse” af talenter inden for området. Der er med andre ord brug for flere eksperter med de kompetencer, der skal til, for både at udvikle og udnytte de avancerede digitale teknologier og løsninger til gavn for Danmark.
Regeringen præsenterede i sin forsknings- og innovationspolitiske strategi fra december 2017 [1] forslag om etablering af et ”Nationalt Center for Forskning i Digitale Teknologier” på tværs af forskningsinstitutionerne i Danmark, der skal udvikle og understøtte det digitale fagområde via forskning i bl.a. kunstig intelligens, Big Data, Internet-of-Things og it-sikkerhed på baggrund af FORSK2025-temaet om ”Danmark som et digitalt foregangsland” [2]. I januar 2018 kom ”Strategi for Danmarks digitale vækst” [3], hvori 38 initiativer beskrives, der skal sikre, at Danmark i fremtiden kan udnytte de mange nye og avancerede digitale teknologier til at skabe vækst, beskæftigelse og øget velstand for alle danskere. Strategien er baseret på anbefalinger fra blandt andet Erhvervsministeriets digitale vækstpanel [4] og input fra regeringens Disruption råd [5, 6], og målet er at gøre Danmark til digital frontløber.
Første skridt i realiseringen af denne strategi blev taget i maj 2018 med etableringen af ”Digital Hub Denmark” [7]. Et offentligt/privat partnerskab med det til formål at 1) fremme adgangen til kompetencer og samarbejde mellem etablerede universiteter, virksomheder og andre aktører 2) styrke virksomhedernes adgang til viden og eksperter inden for kommerciel anvendelse af de digitale teknologier og 3) at markedsføre Danmark som et digitalt foregangsland med henblik på at tiltrække investeringer og digitale kompetencer til Danmark. Sidste mål er 4) etableringen af et center, der har til formål at løse kapacitetsproblemet, ved at opbygge den nødvendige forskningskapacitet i Danmark, via excellent forskning af højeste internationale klasse. I maj 2018 blev ”Digital Hub Denmark” stiftet og i november 2018 indgik samtlige partier i Folketinget aftale om fordeling af forskningsreserven, hvori partierne afsatte 100 mio. kr. til aktiviteter i et ”Nationalt Center for Forskning i Digitale Teknologier”.
Formål
Etableringen af et Nationalt Center for Forskning i Digitale Teknologier, skal have det som hovedformål at op-/udbygge viden- og forskningskapacitet i Danmark. Centeret skal således kunne favne de relevante digitale teknologier, det vil sige kunstig intelligens, anvendelsen af Big Data, Internet-of-Things (IoT), IT-sikkerhed, kvantecomputing, blockchain og interaktionsdesign og opbygningen af centrets aktiviteter skal ske på baggrund af konkrete samfundsmæssige behov, hvor forskning løbende omsættes til værdiskabende løsninger og digital omstilling i erhvervslivet og den offentlige sektor. Forskningen kan i relevante sammenhænge inddrage etiske og moralske aspekter af den nye teknologiske udvikling og brug af kunstig intelligens og Big Data i en dansk kontekst.
Et Nationalt Center for Forskning i Digitale Teknologier skal forankres på ”neutral grund”, så centeret fremstår som en tydeligt markeret og uafhængig enhed for kommende samarbejdspartnere. Der vil i vurderingen af ansøgninger blive lagt vægt på, at der er en plan, og et budget, for at denne forankring sidenhen bliver fast, og således vil eksistere ud over projektets levetid.
Centret skal tiltrække:
- yderligere finansiering fra private og offentlige aktører,
- yderligere aktører, der ikke har været involveret i selve etableringen
Som led i udviklingen skal centret i relevante sammenhænge sikre maksimal værdiskabelse gennem samarbejde med Digital Hub Denmark [7], for at sikre brobygning mellem videnleverandører på den ene side og erhvervslivet og den offentlige sektor på den anden. Centeret skal endvidere i relevante sammenhænge tilstræbe at få en koordinerende rolle og en nationalt samlende funktion på tværs af relevante miljøer inden for forskning i digitale teknologier.
Krav
Ansøgningen skal indeholde en klar beskrivelse af, hvilke målbare parametre (KPI’er på governance, drift, resultater m.v.) der løbende anvendes i forbindelse med styringen af centrets aktiviteter, for at skabe overblik over centrets status og videre progression. Der skal afsættes midler til løbende at evaluere (eksternt), hvorvidt centeret formår at leve op til de på forhånd fastsatte mål. Det forventes at ansøger kan redegøre for, hvorledes målene bliver nået.
Der lægges vægt på en effektiv og uafhængig styringsmodel (governance):
- Centret skal have en bestyrelse (max 9) bestående af anerkendte profiler med stærke beslutningskompetencer, eksempelvis fra forskningsmiljøet, erhvervslivet og Digital Hub Denmark.
- Bestyrelsen skal kunne træffe strategiske beslutninger for centret og sikre optimal fremdrift samt sikre økonomi, drift og prioritering. Målet er at kunne træffe svære valg og navigere effektivt i samspil med mange interessenter og interesser og i relevant omfang arbejde henimod at få en koordinerende rolle og nationalt samlende funktion på tværs af forskningsmiljøer.
- Konsortiet skal have én centerdirektør samt et sekretariat (ca. 2-3 yderligere ansatte)
- Centerdirektøren refererer til bestyrelsen og skal have en internationalt stærk forskningsbaggrund fra flere relevante fagområder, samt stor ledelsesmæssig erfaring. Yderligere træk kan være
- stærk, visionær, strategisk og initiativrig
- personlige kompetencer til at lede og drive et forskningsfagligt stærkt team
- stærk til at opbygge en effektiv organisation
- inspirerende og overbevisende kommunikator
- Centerdirektør og sekretariatet skal være uafhængige af de deltagende institutioner/aktører, dvs. så vidt muligt ansættes udefra, ligesom sekretariatets fysiske placering så vidt muligt skal placeres på "neutral grund", gerne uden for de deltagende universiteter
- Sekretariatet skal have kompetencer og viden ift. både økonomi, jura, forskningsverden og erhvervsliv
- Der skal være tilknyttet et Advisory Board, der skal råde og vejlede centerdirektør og bestyrelse. Advisory Board skal bestå af internationalt anerkendte forskningsprofiler, R&D-ledere fra relevante virksomheder og succesfulde iværksættere fra ind- og udland.
Kriterier for udvælgelse
Centrets opgave bliver i samarbejde med Digital Hub Denmark og andre relevante interessenter at bygge bro, fremme koordination og sikre at de digitale teknologier kommer i spil på en måde, der skaber maximal værdi for Danmark. Der bliver i vurderingen lagt vægt på beskrivelsen af hvorledes de deltagende parter tilsammen vil tiltrække og imødekomme den øgede efterspørgsel efter kandidater og ph.d.-uddannede, samt hvorledes denne viden/forskningskapacitet planlægges at blive kanaliseret ud i erhvervsliv og den offentlige sektor. Medfinansieringen skal klart fremgå af den samlede finansieringsmodel, og vil være en konkurrenceparameter i vurderingen.
Derudover sker udvælgelsen på baggrund af følgende call-specifikke kriterier:
- En klar beskrivelse af styringsmodel og beslutningsprocesser
- En klar plan for/beskrivelse af hvorledes man vil sikre at de digitale teknologier kommer i anvendelse på en måde, der skaber maximal værdi for Danmark
- En klar plan for/beskrivelse af de tiltag, inden for kandidat og ph.d. uddannelserne, der skal sikre at centret opfylder intentionerne om opbygning af viden- og forskningskapacitet
- En klar plan for/beskrivelse af hvorledes de deltagende parter vil tiltrække og imødekomme den øgede efterspørgsel efter kandidater og ph.d. uddannede, samt hvorledes denne viden/forskningskapacitet planlægges at blive kanaliseret ud i erhvervsliv og den offentlige sektor
- En klar plan for/beskrivelse af hvorledes centret vil sikre deltagelse og medfinansiering fra private virksomheder (også på den lange bane)
- En klar plan for/beskrivelse af hvorledes de deltagende universiteter i centret
- selv financierer aktiviteter og uddannelse, og i hvilket omfang, og
- hvorledes de på den lange bane påtænker at opbygge og vedligeholde disse (og fastholde de relevante kompetencer)
Ud over de call-specifikke kriterier, vurderes ansøgninger ligeledes med udgangspunkt i Innovationsfondens øvrige kriterier [8, 9]. Disse inkluderer:
- Excellence - Kvalitet af forskning og innovation
- Projektets værdiskabelse
- Effektivitet i projektet
- Implementering af resultaterne
Kvalitet af forskning og innovation inkluderer blandt andet en klar beskrivelse af State-of-the-Art af henholdsvis den planlagte forskning og innovation, og kvaliteten af såvel det/de spørgsmål centret vil afklare, samt løsninger og valg af metoder. Der vil i vurderingen være fokus på, i hvilken grad de beskrevne aktiviteter i centret vil leve op til ønsket om øget forskningskapacitet, inden for, såvel som udenfor, aktiviteternes levetid.
Værdiskabelse skal forstås bredt som centeraktiviteter, der leder til øget vækst og beskæftigelse, udvikling af den offentlige sektor og/eller løsning af centrale samfundsudfordringer generelt. Der lægges i vurderingen endvidere vægt på at løsningerne er skalerbare og generiske.
Effektivitet og implementering skal ud over fondens generelle beskrivelse forstås som den forventede masse af talent og kompetencer, der forventes at blive tilvejebragt i løbet af centerets bevillingsperiode.
Projektets varighed er sat til 5 år med en investering på max. 100 millioner kr.
I løbet af maj måned er vi klar til at modtage ansøgninger.
[1] ”Danmark – klar til fremtiden”. Uddannelses- og Forskningsministeriet, december 2017
[3] ”Strategi for Danmarks digitale vækst”, Erhvervsministeriet, januar 2018
[4] ”Danmark som digital frontløber”. Erhvervsministeriet, maj 2017
[5] Disruptionrådet
- Gældende Retningslinjer for Grand Solutions
- Vejledning til e-grant
- Finanslov 2019
- Aftale om fordeling af forskningsreserven samt øvrige forskningsprioriteringer i 2019
- FORSK2025, herunder de oplistede pejlemærker for udmøntningen
- Innovationsfondens strategier på områderne IKT og Digitalisering, Energi, Miljø, Bioressourcer, Turisme og Sundhed, Industri 4.0
- Innovationsfondens generelle investeringsstrategi
- FN´s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
Michael Hansen
Tel: 6190 5037, mail: michael.hansen@innofond.dk
Jakob Wedel
Tel: 6190 5031, mail: jakob.wedel@innofond.dk
Børge Lindberg
Tlf.: 6190 50 2, mail: boerge.lindberg@innofond.dk
Enhver juridisk enhed i Danmark eller udlandet kan være projektdeltager og modtage finansiering fra Innovationsfonden, fx:
- Virksomheder
- Forskningsinstitutioner
- Offentlige institutioner
Du kan søge midler til projekter der skaber samfundsmæssig værdi og/eller økonomisk værdi i danske offentlige og private virksomheder og/eller hos aftagere i samfundet fx hos borgere, stat, regioner og kommuner.
En aftager kan være en slutbruger af innovationen, men det kan også være en offentlig eller privat investor, der er villig til at investere i projektet efter fondens engagement er afsluttet.
Det kan være en fordel, hvis aftager(e) af projektets resultater og andre kerneinteressenter indgår som aktiv(e) deltager(e) i udformningen af og gennem projektet.
Grand Solutions projekter vil variere fra 5.000.000 – 40.000.000 kr.
Pengene kan gå til medfinansiering af udgifter til for eksempel løn, udstyr, øvrige projektomkostninger, eksterne ydelser og lignende.
Budgettet skal omfatte alle direkte projektomkostninger, det vil sige omkostninger, som direkte kan henføres til projektet, uanset om omkostningerne ønskes dækket af Innovationsfonden eller vil blive dækket af projektdeltagerne selv eller fra anden side.
Se retningslinjerne for programmet for mere information.
Projekterne er af 1 til 5 års varighed.
En ansøgningsproces til Grand Solutions-programmet består af to faser.
I fase 1 indsender samtlige interesserede ansøgere en kort interessetilkendegivelse (letter of interest), der skitserer projektet. På baggrund heraf modtager ansøgerne enten en invitation til fase 2 eller et afslag.
I fase 2 indsender de inviterede ansøgere en endelig ansøgning, som beskriver projektet i detaljer. Når Innovationsfonden har vurderet samtlige ansøgninger, træffer fonden beslutning om, hvilke projekter der vil blive indbudt til kontraktforhandling om en investering.
Ansøgningsmateriale til begge faser skal oprettes og indsendes via det elektroniske ansøgningssystem: www.e-grant.dk. Du skal registrere dig som bruger af systemet med enten brugernavn og kodeord eller med MitID, før du kan oprette en ansøgning.
Du opretter en ny ansøgning i e-grant ved at finde det korrekte opslag under ”Søgemuligheder” og trykke ”Start din ansøgning”. Bemærk, at listen over søgemuligheder er sorteret alfabetisk, og at navnene på alle opslag fra Innovationsfonden starter med ”IF”.
Ansøgningsmaterialet til begge faser skal skrives på engelsk.
Du kan finde en vejledning til e-grant på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
I begge faser består ansøgningsmaterialet af en elektronisk ansøgningsblanket udformet i det elektroniske ansøgningssystem e-grant (www.e-grant.dk), som du skal udfylde på engelsk.
Din ansøgning skal have en officiel titel (maksimalt 180 tegn inklusive mellemrum), der kort beskriver det projekt, der søges investering til. Du skal endvidere angive et akronym.
Ansøgningsmaterialet til fase 1
I fase 1 er der tale om en interessetilkendegivelse (letter of interest), der skal indeholde:
- Officiel projekttitel og akronym
- Kort resumé af projektet (maksimalt 600 tegn)
- Overblik over projektets forventede budget og varighed
- Det samlede investeringsbeløb, der ansøges om fra Innovationsfonden
- Beskrivelse af baggrunden og idéen bag projektet (maksimalt 1.800 tegn)
- Beskrivelse af kvantitative mål (maksimalt 1.200 tegn)
- Beskrivelse af state of the art og konkurrenter på området (maksimalt 2.400 tegn)
- Beskrivelse af projektets forventede impact (maksimalt 1.200 tegn)
- Beskrivelse af projektets anvendte metoder (maksimalt 1800 tegn)
- Beskrivelse af op til fem hovedprojektdeltageres bidrag til projektet (maksimalt 600 tegn per deltager)
- Beskrivelse af eventuelt øvrige projektdeltagere samt deres bidrag til projektet (maksimalt 500 tegn per deltager).
- Beskrivelse af kompetencer og erfaringer for op til fem nøglepersoner (maksimalt 600 tegn per person)
- Litteraturliste (maksimalt 1200 tegn)
- Budgetoverblik (se vejledningen i ansøgningsblanketten i e-grant for yderligere informationer)
Følgende valgfri bilag kan vedhæftes den elektroniske blanket: Bilag A: Figur (maks. 1 A4 side med maks. 1 figur)
Ansøgningsmaterialet til fase 2
I fase 2 er der tale om en fuld ansøgning. Indholdet i den elektroniske blanket til fase 2 samt de relevante bilag meddeles i invitationen til de ansøgere, der går videre. Du kan finde information om, hvilke justeringer der er tilladt mellem fase 1 og fase 2, i retningslinjerne for programmet.
Du kan også downloade en skitse (preliminary outline) af ansøgningsblanketten for fase 2 nedenfor – vær opmærksom på, at der kun er tale om et udkast til den forventede ansøgningsblanket, og at der tages forbehold for ændringer til den endelige blanket.
Ansøgnings- og bedømmelsesprocessen for Grand Solutions blev opdateret i februar 2024. Vil du vide mere om ændringerne til Grand Solutions, kan du besøge vores Q&A her.
Ansøgningerne bedømmes af udvalg med medlemmer, der træder sammen og kvalificerer bedømmelser på udvalgsmøder. Udvalgene har både vurderings- og beslutningskompetence og er altså de organer, hvori ansøgningerne bedømmes og afgørelser om investering træffes.
Udvalgene består af medlemmer fordelt på etablerede internationale forskere og impactspecialister med ekspertise i danske forhold.
Ansøgere, som ikke inviteres til fase 2 eller investeringsforhandlinger efter fase 2, vil modtage et begrundet afslag via e-grant.
Ansøgninger til Grand Solutions-progammet vurderes ud fra tre overordnede vurderingskriterier:
- Idéens kvalitet
- Impact
- Kvalitet i eksekvering
En uddybning af de tre overordnede kriterier og deres subkriterier findes i retningslinjerne for fase 1 og fase 2 af Grand Solutions. Bemærk at subkriterierne for de to faser ikke er identiske.
I fase 1 modtager ansøger enten et afslag på sin interessetilkendegivelse eller en invitation til fase 2, hvor ansøger skal udfærdige en fuld ansøgning. Beslutningen bliver meddelt til dig via e-grant.
I fase 2 modtager de inviterede ansøgere enten et afslag eller et tilbud om investering og dermed en invitation til at forhandle en investeringsaftale. Beslutningen bliver meddelt til dig via e-grant.
Ansøgere til fase 1 af Grand Solutions får svar efter 7-8 uger.
Ansøgere, der går videre til fase 2, kan forvente 9 ugers svartid i selve denne fase og en samlet tidshorisont på 9 måneder fra interessetilkendegivelsen indsendes i fase 1, til de får endeligt svar i fase 2.
Ansøgnings- og bedømmelsesprocessen for Grand Solutions blev opdateret i februar 2024. Vil du vide mere om ændringerne til Grand Solutions, kan du besøge vores Q&A her.
Innovationsfondens tilbud om investering er betinget af, at projektets parter indgår en investeringsaftale med Innovationsfonden om projektets tilrettelæggelse senest 60 dage efter den skriftlige invitation til indgåelse af investeringsaftale.
Projektet skal være påbegyndt senest 90 dage efter denne investeringsaftale er underskrevet af alle parter.
Innovationsfonden kan kræve dele af investeringen tilbagebetalt, hvis de aftalte forudsætninger ikke overholdes. Læs mere i investeringsaftalen og dokumentet med generelle vilkår for programmet.
Hent de dokumenter, der skal være en del af aftalekomplekset forneden.
Du vælger selv, om du vil udarbejde kontraktmaterialet på dansk eller engelsk.
Projektet kan starte op, så snart der foreligger en godkendt investeringsaftale, og skal starte senest 90 dage efter underskrift.
Udbetalingen sker som udgangspunkt to gange årligt og håndteres i samarbejde med Innovationsfonden og den af projektet udpegede økonomiadministrator.
Innovationsfonden er en aktiv partner i alle Grand Solutions-projekter og indgår således i et samspil med projektet i hele projektets løbetid. Konkret udpeger Innovationsfonden en eller flere investment officers til denne opgave.
Opfølgningen på projektet og kravene til regnskab og afrapportering fremgår af den investeringsaftale, som Innovationsfonden indgår med de enkelte projekter.
Innovationsfonden kan afslutte sin investering før tid, hvis det vurderes, at der er utilstrækkelig fremdrift, projektet viser sig udsigtsløst, eller hvis projektet vurderes ikke at kunne opnå de mål, der ligger til grund for Innovationsfondens investering i projektet.
Der vil være en løbende dialog mellem den udpegede Investment Officer fra Innovationsfonden samt projektets styregruppe om planens progression.
På projektets sidste styregruppemøde gennemgås det afsluttede regnskab og projektets forløb og resultater evalueres.
NB: Siden første offentliggørelse i februar 2024 er der blevet lavet følgende præciseringer i retningslinjerne:
- Overhead for hospitaler og museer er blevet rettet til 3,1%, og udvalgte organisationstyper er blevet specificeret som danske eller udenlandske
- Det er blevet præciseret, at der ikke er nogen begrænsninger på indbyrdes budgetændringer mellem hovedprojektdeltagere
- Det er blevet præciseret, at hovedansøger er ansvarlig for kontakten til Innovationsfonden under hele ansøgningsprocessen
- Tidshorisonten for investeringer omfattet af de minimis-forordningen er blevet uddybet
Her kan du finde og downloade calltekster fra 2025