Kunstigt intelligente, dansktalende chatbots skal i fremtiden udruges fra virksomheden BotXO’s digitale chatbotplatform. Virksomheden har allerede aftaler med blandt andre Nordisk Film og E-conomics om at levere chatbots til deres kundeservice.
Klokken er 23. Du var egentlig på vej i seng, men nu har du lige opdaget, at du har glemt at indberette moms for din lille virksomhed. Momsregnskabet skal indsendes i dag. Alle konsulenterne og vejlederne hos din online bogholderihjemmeside e-conomics selvfølgelig gået hjem.
Hvilken blanket er det, du skal udfylde? Og hvor på hjemmesiden ligger den?
I højre hjørne af hjemmesiden dukker en lille taleboks op. Hej jeg er dit bogholderis virtuelle assistent. Er der noget jeg kan hjælpe dig med?
Jeg skal udfylde mit momsregnskab, men hvor finder jeg den rigtige blanket?
Øjeblik :-)
På mindre end to sekunder sender chatbotten dig et link til blanketten, og du kan udfylde dit momsregnskab. Botten kan hjælpe dig med dine forskellige spørgsmål om, hvad der giver fradrag og hvilke ydelser, du ikke skal betale moms af.
Chatbotten sender dig også en invitation til e-conomics næste moms-seminar, som du tilmelder dig.
Sådan kunne en meget nær fremtid sagtens se ud, når dansktalende chatbots kommer til at indtage større dele af kundeservice hos flere og flere virksomheder og organisationer.
- Premissen for vores specialiserede chatbots er, at de skal hjælpe dig som bruger hen til det, du har brug for så hurtigt som muligt, fortæller CEO og stifter af virksomheden BotXO, Henrik Fabrin.
Derudover arbejder BotXO med at sammenkoble kundeservice og marketing i deres chatbots. Så botten kan tilbyde kunden relevante ydelser for eksempel et momsseminar.
Start-up virksomheden har netop modtaget en InnoBooster-investering fra Innovationsfonden. Med den har de ansat en softwareudvikler, som skal videreudvikle den platform, chatbotterne udvikles på. Målet er chatbots, som kan have en gnidningsfri dialog på både dansk, norsk og svensk.
Chat med en bot på messenger
Derudover arbejder BotXO med chatbots, som kan hjælpe dig både via den givne virksomheds hjemmeside, men også de steder, du ellers befinder dig, når du er online – for eksempel messenger eller whatsapp.
Forestil dig for eksempel, at du slet ikke behøver gå ind på dit bogholderis hjemmeside for at få hjælp fra botten. Du kan skrive med den via messenger og få adgang til hjælp til momsregnskab uden at gå ind på hjemmesiden.
BotXO samarbejder tæt med de virksomheder, de udvikler chatbots til, for at få et dybdegående indblik i deres kunde- eller brugergruppe og på den måde designe en chatbot, som matcher brugerne. Brug af smileys vil for eksempel passe fint til kunder, der søger efter biografbilletter hos Nordisk Film, mens en bogholderivirksomhed måske skal have mindre af den slags.
Når en ny virksomhed skal have udviklet en chatbot, starter BotXO med at lære botten svarene på de 50 eller 100 mest stillede spørgsmål. Via kunstig intelligens skal systemet lære chatbotten at svare på nye spørgsmål, som den ikke kender.
Udviklingen af chatbottenes kunstige intelligens skal også realiseres med midlerne fra Innovationsfonden.
-
InnoBooster
-
Fondens investering: 1.4 mio.
- Når en ny virksomhed skal have udviklet en chatbot, starter BotXO med at lære botten svarene på de 50 eller 100 mest stillede spørgsmål.
- Via kunstig intelligens skal systemet lære chatbotten at svare på nye spørgsmål, som den ikke kender.
- Læs mere på https://www.botxo.ai/
