

Brødkrumme
Kunstig intelligens revolutionerer kunstportal
Artboost ansætter den uofficiele verdensmester i neurale netværk. Han skal udvikle systemets kunstige intelligens, så kunderne bliver præsenteret for den kunst, de faktisk har lyst til at købe.
En investering fra Innovationsfonden i 2016 har givet startup-virksomheden Artboost kæmpe succes med deres online kunstplatform. Her kan kunstnere lægge værker til salg, og helt almindelige mennesker kan finde kunst, som passer til deres smag og størrelsen på deres pengepung. Kunst skal ikke være forbeholdt eliten og dem, der kan betale mange tusinde kroner for et værk, mener iværksætterne i Artboost.
- Jeg havde haft denne her idé om at skabe en online platform til kunst i flere år. Så flere kunne få adgang til kunst, som de faktisk har råd til, og kunstnere, som ikke er så etablerede endnu, kunne måske begynde at tjene penge på deres kunst. Det var den første investering fra Innovationsfonden, der gjorde, at vi for alvor kunne komme over rampen med det her, siger Anders Cederholm.
Siden 2016 er udvalget af kunst på hjemmesiden eksploderet. Det er faktisk den store succes, som begyndte at være en bagstopper – for med mere end 2.200 tilknyttede kunstnere fra mere end 85 lande, er udvalget af kunst så stort, at den enkelte kunde farer vild i valgmuligheder.
Computer som tvivler
Den udfordring skal Artboost løse med en ny InnoBooster-investering fra Innovationsfonden. Med den har de hyret en programmør med meget stor ekspertise i kunstig intelligens.
Alexander C. Harrington har for nylig slået verdensrekorden i tekstgenkendelse ved at lære computeren at udtrykke tvivl om sin egen analyse. Hos Artboost skal han bruge sine kompetencer til at udvikle kunstplatformens kunstige intelligens, som skal præsentere kunderne for den kunst, de faktisk bryder sig om.
- Vi har fået så mange kunstnere og kunstværker på vores hjemmeside, at vi er nødt til at få lavet et bedre anbefalingssystem. Så du som kunde ikke bliver præsenteret for en masse kunst, som du slet ikke er interesseret i. Det er teknisk meget svært at løse, fortæller medstifter af Artboost Anders Cederholm.
Med InnoBoosteren vil virksomheden tilføje tre funktioner til deres nuværende system:
- Systemet skal gøres i stand til at finde frem til kunstværker, som minder om den kunst på hjemmesiden, du som kunde har været inde og like eller ligefrem købe. Så du i højere grad præsenteres for kunst, du faktisk er interesseret i og synes er pænt. Det gøres blandt andet ved hjælp af de såkaldte neurale netværk, hvor systemet næsten som en hjerne, lærer at genkende sammenhænge i billeder.
- Systemet skal gøres i stand til at opdage sammenhænge mellem brugere, så det kan præsentere dig for kunst, som brugere, der minder om dig, har liket eller købt.
- Hvis du ser et kunstværk i byrummet, skal du kunne tage et billede af det, uploade det på hjemmesiden, og så vil systemet kunne finde kunst, der minder om det.
Længere ude i fremtiden vil virksomheden gerne videreudvikle deres system, så du vil kunne tage et billede af din stue, uploade det på hjemmesiden og ud fra dine møbler og indretning få anbefalinger af kunst
Topfoto: PR. Anders Cederholm (tv) og Mikkel Steen.
- InnoBooster: 2017
- Fondens investering: 300.000 kr.
Tidligere investering
- InnoBooster: 2016
- Fondens investering: 300.000 kr.
- Denne Investering blev brugt på at omkode hele deres online kunstplatform og oprette en særlig crowdfunding side, hvor kunstnere kan sætte et begrænset antal eksemplarer af et værk til salg.
- artboost.com