Bænke på årets Roskilde Festival kan oplade gæsternes telefoner

Solceller gør fremtidens bord- og bænkesæt til et bæredygtigt mødested med lys, lyd og mulighed for at oplade bærbar elektronik

Pressemeddelelse den 23. maj 2017 kl. 08:00

Under et fyraftensmøde i parken med en ven løber mobiltelefonen tør for strøm. Løsningen findes i det bord- og bænkesæt, I sidder ved. Fra et plateau i midten af bordet kan mobiltelefonen få strøm fra solceller. Plateauet kan samtidig skabe stemning ved hjælp af lys og lyd.

På Roskilde Festival vil virksomheden Out-sider, som står bag bord- og bænkesættet, teste dets holdbarhed og gå i dialog med festivalgæsterne om deres oplevelser med brugen af bordet. Innovationsfonden bidrager med en økonomisk løftestang.

- Bord- og bænkesættene, designet af Holscher Design, vil på Roskilde Festival være placeret på steder, som kan give nytte for de besøgende, men hvor de også kan give knowhow til os og til festivalen. Vi har fodret bordene med sensorer og med dataloggere, så vi kan analysere dataene, når festivalen er overstået, siger Ib Mogensen, administrerende direktør i Out-sider.

Plateauet på midten af bordet er det centrale element i bord- og bænkesættet. Derfor har bord- og bænkesættet da også fået navnet Plateau. På toppen er det udstyret med solceller, og det har stik, som passer til USB-opladning af mobiltelefon, og stikkontakt til PC. Plateauet sikrer også, at gæsten bliver hilst velkommen af et blødt LED-lys, når han eller hun nærmer sig bordet, og ved hjælp af Bluetooth kan gæsten høre sin musik gennem højtalere i bordpladen.

Out-sider vil ved hjælp af indsamlet data i bordene eksempelvis kunne se, hvor mange der har opladt deres mobiltelefon, hvor mange timer det enkelte bord har lyst og dermed været besøgt, hvor meget energi solcellerne har opladet, og hvor meget af denne energi der er blevet brugt.

Under Roskilde Festival vil indsamlingen af data blive tilført yderligere værdi takket være studerende fra Danmarks Tekniske Universitet. Disse vil interviewe brugerne om deres oplevelser med det sigte at udvikle produktet yderligere til brug i bymiljøet.

Out-sider

• Antal ansatte: 7
  • Stiftet: 2007
  • Hjemmehørende i: København
  • Kontakt: Ib Mogensen, administrerende direktør
  • Mail: info@out-sider.com
  • Tlf.: 2261 7420
  • Out-sider.dk

Living Labs

I et nyt samarbejde mellem Innovationsfonden og Roskilde Festival får fem iværksættervirksomheder mulighed for at prøve kræfter på årets festival.

Som Danmarks midlertidigt fjerde største by vil festivalpladsen fungere som et gigantisk living lab for de fem nye koncepter. Når ugen er ovre, vil iværksætterne have prøvet deres produkt af og stå med vigtig viden om, hvordan deres koncept fungerer i praksis, og hvad der skal til for at bryde igennem på markedet.

Læs om samarbejdet her.

Læs også