Vi modtager løbende ansøgninger frem til d. 18. november 2020 kl. 12.00

Innobooster tillægsbevilling under COVID-19

Tillægsbevilling til virksomheder som er ramt af COVID-19-krisen, og som havde en aktiv Innobooster pr. 1. januar 2020.

Hvem?

Virksomheder, der havde en aktiv Innobooster pr. 1. januar 2020 eller som har ansøgt senere - dog senest den 1. april 2020.

Hvad?

Tillægsbevilling til nye aktiviteter i forlængelse af det oprindelige projekt.

Hvor meget?

Op til 20% af den oprindelige Innobooster-bevilling.

Er din virksomhed ramt af COVID-19-krisen, og har du en eksisterende bevilling hos os, så har du mulighed for at søge om en tillægsbevilling til at gennemføre nye aktiviteter.

 

Situationen omkring COVID-19 har skabt vanskelige vilkår for mange virksomheder – særligt udfordringer ses omkring fortsættelse af udviklingsaktiviteterne i virksomhederne og hos start-ups.

For at medvirke til at afhjælpe de udfordringer, kan virksomheder ansøge om en tillægsbevilling på op til 20% af den oprindelige bevilling til nye aktiviteter i forlængelse af det oprindelige projekt.

Du kan søge, hvis din virksomhed:

  • havde en aktiv Innobooster pr. 1. januar 2020

...eller: 

  • har ansøgt Innobooster senere - dog senest 1. april 2020

Q&A - Tillægsbevilling til aktive Innobooster-projekter

Se også en optagelse af webinar: Udvidet hjælp til startups (afholdt af DI d. 11. maj 2020)

Tillægsbevilling kan ansøges fra torsdag d. 7. maj 2020

Retningslinjer
Hvem kan søge?
Åben sektion, Hvem kan søge?

Du kan søge om at udvide dit Innobooster-projekt, hvis:

  • Dit Innobooster-projekt har en projekt slutdato efter 1. januar 2020 og dit Innobooster-projekt er ansøgt Innovationsfonden senest den 1. april 2020.
     
  • Du kan sandsynliggøre et behov for yderligere finansiering begrundet i situationen omkring COVID-19. Det kan fx handle om, at situationen omkring COVID-19 har påvirket dit udviklingsprojekt eller markedssituation, hvortil kræves ændringer, nyudvikling eller markedsdrejning m.v.
     
  • Der udestår nogle udviklingsaktiviteter, der kan danne grundlag for en udvidelse af Innobooster-projektet, herunder aktiviteter, der kan understøtte, at projektets resultater kommercialiseres. Den generelle Innoboosterordning tillader nu yderligere aktiviteter til underbygning af markedspositionen, hvilket nærværende tillægsbevilling også kan anvendes til. Se de opdaterede retningslinjer på www.innovationsfonden.dk.
     
  • Du ikke modtager anden offentlig støtte til at finansiere tillægsaktiviteterne i Innobooster-projektets timer. Det gælder fx anden finansiering fra Innovationsfonden, herunder Innofounder, eller fra nogle af de offentlige kompensationsordninger, der er igangsat for at afbøde de økonomiske effekter af COVID-19 krisen.
Vilkår for forlængelse
Åben sektion, Vilkår for forlængelse
  • Der kan søges om en tillægsbevilling på 20% af oprindelig bevilling med samme bevillingsprocent og samme regelsæt som oprindelige Innoboosterbevilling. Har du fx modtaget 500.000 kr. i tilskud fra Innobooster, kan du søge om yderligere 20% svarende til et tilskud på 100.000 kr. fra Innovationsfonden. Kravet er, at du samtidig definere et kort tillægsprojekt på brutto kr. 303.000 (de normale tilskudsprocenter op til 33% skal fortsat benyttes).
     
  • Budgettet: Fordelingen på budgetposter skal ikke følge fordelingen i den oprindelige ansøgning, men skal budgetteres i forlængelse af ansøgningens aktivitetsplan efter Innoboosterordningens almindelige retningslinjer og anføres i budgetskema.
     
  • Projektet må maksimalt vare 12 måneder.
     
  • Regnskab, afregningsprincipper og andre forhold er efter de opdaterede retningslinjer for Innobooster af 1. maj 2020. Desuden gælder de almindelige vilkår beskrevet i dit oprindelige tilsagnsbrev.
Download beskrivelse og retningslinjer
Åben sektion, Download beskrivelse og retningslinjer
Tildelingsgrundlag
Etableringsstøtte
Åben sektion, Etableringsstøtte

Etableringsstøtte kan gives til virksomheder, der er etableret inden for de seneste 5 år fastsat ud fra registreringsdato for virksomheden i CVR registret.

Virksomheden må ikke have overtaget en anden virksomheds aktivitet, have udloddet overskud eller indgået i en fusion. Hvis virksomheden indgår i et koncernfællesskab, er det registreringsdato for det ældste selskab i koncernen, der definerer etableringstidspunktet.

Derudover skal virksomheden (eller den koncern, virksomheden eventuelt indgår i) på ansøgningstidspunktet have under 50 ansatte samt 1) en balance på under 10 mio EUR (ca. 75 mio. kr.) eller 2) en omsætning på under 10 mio. EUR (ca. 75 mio. kr.).

Budgettering af aktiviteterne i dette projekt sker som udgangspunkt med en timesats på 750 kr./timen samt eventuelle direkte omkostninger til videnleverandør og/eller materialer og udstyr.

Benyttelsen af Etableringsstøttemuligheden er uafhængig af om den tidligere Innobooster er givet efter de minimis-reglerne eller gruppefritagelsesforordningen for statsstøtte – industriel forskning eller eksperimentel udvikling.

Bevillingen gives som tilskud efter artikel 22 om etableringsstøtte i EU‐Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte (Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014, om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108).

Hvis du ikke kan benytte etableringsstøtteordningen, fordi du ikke opfylder kriterierne, kan du muligvis benytte de minimisforordningen.

De minimisforordningen
Åben sektion, De minimisforordningen

De minimisforordningen: Har din virksomhed samlet set ikke modtaget de minimis-støtte på sammenlagt 200.000 EUR (ca. 1,500,000 kr.) i indeværende regnskabsår samt de to tidligere regnskabsår, kan du ansøge under de minimis-forordningen. (Se Innobooster retningslinjer for yderligere forhold omkring de minimisforordningen.)

Du kan under de minimis-forordningen bruge de samme budgetprincipper, som ved din tidligere Innobooster, herunder en timesats på 750 kr./timen samt eventuelle direkte omkostninger til videnleverandør og/eller materialer og udstyr.

Benyttelsen af de minimis-forordningen er uafhængig af om den tidligere Innobooster er givet under de minimis eller gruppefritagelse – industriel forskning eller eksperimentel udvikling.

Det vigtige er, at der er ”luft” op til din samlede loft på de minimis inklusiv det budget, der søges til i dette projekt. Er din virksomhed en del af en koncern, gælder de minimis-loftet på maksimalt 200.000 EUR (ca.1,500,000 kr.) for den samlede koncern.

De minimis støttes gives efter følgende forordning: Bevillingen gives efter EU‐Kommissionens forordning (EU) nr. 1407/2013 af 18. december 2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde på de minimis støtte (Den generelle de minimis forordning), som offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende den 24. december 2013.

Kan du ikke benytte etableringsstøtte eller De minimisforordningen, kan du muligvis benytte gruppefritagelse.

Gruppefritagelse – Eksperimentel udvikling eller industriel forskning
Åben sektion, Gruppefritagelse – Eksperimentel udvikling eller industriel forskning

Hvis du ikke kan benytte ovenstående muligheder, har du en mulighed ved at benytte Gruppefritagelsesordningen – Eksperimentel udvikling eller industriel forskning. 

Her er budgetreglerne anderledes: Du skal budgettere med direkte omkostninger til løn m.v. samt eventuelle direkte omkostninger til videnleverandør og/eller materialer og udstyr.

Aktiviteterne skal ske inden for definitionerne af industriel forskning og eksperimentel udvikling.

Du skal samtidig være opmærksom på, at du under denne forordning skal kunne erklærer virksomheden som ”ikke-kriseramt” jvnf EU forordningens definition af kriseramte virksomheder i artikel 2, nr. 18 i kommissionens forordning (EU) Nr 651/2014 af 17. juni 2014.

Bevillingen gives som tilskud til forsknings- og udviklingsprojekter efter artikel 25 om etableringsstøtte i EU‐Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte (Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014, om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108).

Se desuden uddybende bemærkninger i retningslinjerne for Innobooster.

Ansøgning
Hvordan søger du?
Åben sektion, Hvordan søger du?

Ansøgningen sker i e-grant som en ansøgning om ændringsanmodning på dit oprindelige bevillingsnummer fx (9071-00xxxB)

Log ind i e-grant.

Ansøgning og behandling sker løbende og ordningen er åben frem til 15. november. Ordningen kan lukke før den 15. november 2020, hvis det afsatte beløb til ordningen opbruges før tid.

Dokumenter
Puljer og datointervaller for 2025
Puljer og datointervaller for 2025
Åben sektion, Puljer og datointervaller for 2025

2025 er åben for ansøgninger fra 4. marts.Der lukkes for ansøgninger 12. august og forventes genåbning kort efter, muligvis med justerede retningslinjer.

Der kan søges løbende, så længe programmet er åbent. For at sikre, at Innobooster ikke løber tør for midler sidst på året, er budgettet fordelt over året. Det betyder, at din ansøgningsdato afgør, hvilken pulje af midler din ansøgning er i konkurrence om.

Billede af puljer og datointervaller for Innobooster 2025

Hvis der er midler til overs fra en periode, overføres de til den næste periode. De afsatte puljer kan også øges, hvis der tilføres ubrugte midler fra fx annullerede projekter.

Beløbet i hver pulje er for første del af 2025 fordelt på tre temaer. Som udgangspunkt i følgende forhold: 24 % ”Grøn teknologi og innovation”, 37 % til ”Life science, sundhed og velfærdsteknologi” samt 39 % til ”Kritiske og digitale teknologier”. Bemærk at fordelingen kan forskyde sig som følge af tilførsel af midler på et eller flere temaer.

Perioder, den tilhørende fordeling af midler, samt forventet svardato er tilrettelagt ud fra en forventet mængde ansøgninger med henblik på at skabe en balanceret konkurrence over året og give et realistisk billede af behandlingstiden. Flere eller færre ansøgninger end forventet kan give forskel i konkurrence og længere ventetid.

Behandling af en ansøgning sættes i gang, når den indsendes. Har du en ansøgning under udarbejdelse i ansøgningssystemet E-grant, der ikke er indsendt, når en periode slutter, kan du indsende den i den efterfølgende periode uden at skulle oprette ansøgningen på ny, undtagen når programmet lukker 12. august kl. 13.00.

Det er ikke muligt at have mere end en ansøgning til samme projekt til bedømmelse ad gangen. Dvs. at du ikke kan indsende samme ansøgning til mere end et tema eller sende i en anden periode, før den først indsendte ansøgning har modtaget et svar

Retningslinjer
Retningslinjer for Innobooster-programmet
Åben sektion, Retningslinjer for Innobooster-programmet
Programmet
Hvem kan søge?
Åben sektion, Hvem kan søge?

Danske små og mellemstore virksomheder, herunder iværksættervirksomheder.Virksomheden skal opfylde EUs SMV-krav, hvilket betyder at din virksomhed har:

  • under 250 ansatte
  • en årlig omsætning på højst 50 mio. EUR, eller en årlig samlet balance på max. 43 mio. EUR.

Desuden skal den ansøgende virksomhed kunne opfylde mindst ét af nedenstående to økonomiske kriterier på ansøgningstidspunktet:

  • Risikovillig kapital eller udviklingstilskud
    Have opnået et samlet indskud af risikovillig kapital eller udviklingstilskud på mindst 100.000 kroner inden for de seneste tre år.
  • Bruttofortjeneste
    Have en bruttofortjeneste på minimum 250.000 kroner i mindst ét af de seneste tre års offentliggjorte årsregnskaber. Regnskaberne skal kunne tilgås på www.cvr.dk. For selskabskonstruktioner, hvor offentliggørelse ikke er påkrævet, skal årsregnskabet være færdigrevideret og underskrevet af selskabets ledelse.

 

Dokumentation for opfyldelse af et økonomisk kriterie skal kunne fremvises på forespørgsel og/eller ved revision.

Risikovillig kapital defineres som egenkapital-finansiering til virksomheder i deres opstarts- og udviklingsfase. Det kan være kontant indskud eller som konvertibelt lån uden krav om pant eller andre sikkerheder. Finansiering skal komme fra en anden juridisk enhed, fx fra ejere (som privatpersoner eller via selskaber), Business Angels, fonde eller andre investorer.

Udviklingstilskud kan komme fra offentlige eller private programmer, hvor disse midler er investeret i specifikke udviklingsaktiviteter i virksomheden. Dette inkluderer tilskud til virksomheden fra Innofounder og andre af Innovationsfondens programmer, samt midler fra Innoexplorer til udvikling af den grundlæggende idé for ansøgningen.

Eksempler på indskud, der ikke kan medregnes til at opfylde kravet om risikovillig kapital eller udviklingstilskud, er lån med krav om forrang, tilbagebetaling og/eller sikkerhedsstillelse, ikke-monetære bidrag (fx goodwill, IP-værdi, ”in-kind”-timer) og tilskud af ikke-finansiel karakter (fx rådgivningstimer eller mulighed for eventdeltagelse).

Innobooster kan ikke give bevilling til:

  • Virksomheder under tvangsopløsning, konkurs, frivillig likvidation eller i betalingsstandsning.
  • Virksomheder, der er ejet med mere end 50 procent af stat, regioner eller kommuner.
  • Virksomheder med driftstilskud fra offentlige institutioner på mere end halvdelen af omsætningen.
  • Virksomheder, der anses for ”kriseramte” som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 18, i Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108, såfremt støtten fra Innobooster er omfattet af gruppefritagelsesforordningen. Denne betingelse gælder dog ikke for virksomheder, der ikke var kriseramte den 31. december 2019, men som blev ramt af en krise mellem den 1. januar 2020 og den 31. december 2021.
  • Virksomheder, som ikke har efterkommet eventuelle tilbagebetalingspåbud udstedt af Europa-Kommissionen i en eller flere afgørelser, hvor statsstøtte ydet af de danske myndigheder er fundet ulovlig og uforenelig med det indre marked, såfremt støtten fra Innobooster er omfattet af gruppefritagelsesforordningen.
Hvad kan jeg søge investering til?
Åben sektion, Hvad kan jeg søge investering til?

Formålet med et Innobooster-projekt skal være udviklingen af en innovativ løsning, der har potentiale til at styrke virksomhedens vækst og skabe værdi for det danske samfund. Løsningen kan være et nyt produkt, en ny service eller procesinnovation i virksomheden, samt andre former for innovation.

Innobooster støtter ikke projekter, hvor løsningen er klar til at blive lanceret på markedet, og hvor de resterende aktiviteter primært relaterer sig til salg, markedsføring, test og dokumentation samt kommerciel produktion. Er løsningen allerede tilgængelig på markedet, og har projektet primært karakter af optimering, videreudvikling, verifikation og dokumentation, er projektet sandsynligvis for langt fremme i sin udvikling til at kunne medfinansieres af Innobooster.

Innobooster kan heller ikke medfinansiere udgifter, der relaterer sig til almindelig drift, udvikling og etablering af virksomheden. Det betyder, at omkostninger til eksempelvis løbende driftsoptimering, husleje, transport, kontorhold, strategi- og forretningsudvikling, salgs‐ og markedsføringstiltag og tiltrækning af investorer ligger uden for rammerne af Innobooster. Yderligere eksempler på aktiviteter, der som udgangspunkt betragtes som almindelig drift og udvikling og etablering af virksomheden er kommunikation og indholdsproduktion, markeds- eller kundeanalyse, manualudarbejdelse, udarbejdelse af uddannelsesmateriale og aftaleindgåelse med leverandører/andre samarbejdspartnere. 

Læs desuden retningslinjer og se puljer og datointervaller for overblik over de politisk bestemte temaer der kan søges projekter inden for.

Hvor mange penge kan jeg søge?
Åben sektion, Hvor mange penge kan jeg søge?

Du kan søge mellem 200.000 DKK og 5 mio. DKK.

Innovationsfonden kan maksimalt medinvestere 35% af virksomhedens relevante udgifter til projektet.

Bemærk: Hver faktura under budgetposten ”Udstyr og Materialer” skal være minimum 10.000 DKK ekskl. moms, for at den kan medtages i budget og regnskab. Dette minimumskrav gælder ikke for fakturaer fra videnleverandører.

Se retningslinjerne for en yderligere beskrivelse af statsstøtteregler for virksomheder.

Hvad kan pengene finansiere?
Åben sektion, Hvad kan pengene finansiere?

En investering fra Innobooster kan medfinansiere:

  • Timer, som nye medarbejdere, eksisterende medarbejdere og virksomhedens ejere anvender på konkrete aktiviteter i projektet.
  • Udgifter til samarbejde med offentlige og private vidensleverandører, både danske og udenlandske (fx universiteter, GTS‐institutter, kontraktforskningsinstitutter, private vidensvirksomheder, specialistvirksomheder og freelancere).
  • Udgifter til indkøb af materialer, eksperimentelt udstyr, udstyrsleje og afskrivningsomkostninger på nyindkøbt udstyr.

Se retningslinjerne for en yderligere beskrivelse af hvad en investering kan finansiere.

Hvor lang tid må projektet tage?
Åben sektion, Hvor lang tid må projektet tage?

Et Innobooster-projekt må maksimalt vare 24 måneder men gerne forløbe over en kortere periode. I skal definere en projektperiode, der er realistisk for projektet, og angive den start- og slutdato, i ønsker.

Ansøgning
Hvordan søger jeg?
Åben sektion, Hvordan søger jeg?

Din ansøgning skal oprettes og indsendes via det elektroniske ansøgningssystem e-grant.

Du skal registrere dig som bruger af systemet med enten brugernavn og kodeord eller med MitID, før du kan oprette en ansøgning.

Du opretter en ny ansøgning ved at finde det korrekte opslag under ”Søgemuligheder” og trykke ”Start din ansøgning”.

Vælg rammen for det beløb, du vil søge:

  • 200.000 – 1 mio. DKK 
  • 1 mio. – 5. mio. DKK

Bemærk, at listen over søgemuligheder er sorteret alfabetisk, og at navnene på alle opslag fra Innovationsfonden starter med ”IF”.

Du må skrive din ansøgning på enten dansk eller engelsk.

Du kan finde en vejledning til e-grant på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside

 

Hvad skal ansøgningen indeholde?
Åben sektion, Hvad skal ansøgningen indeholde?

Det meste af ansøgningen udfyldes direkte i E-grant. Ansøgningen består af dels en administrativ del, hvor der gives forskellige oplysninger og erklæringer, og dels en faglig del, hvor der svares på spørgsmål vedrørende:

  • Virksomheden
  • Idéen
  • Innobooster‐projektet
  • Markedet
  • Den forretningsmæssige gevinst
  • Risikovurdering
  • Teamet
  • Resultater fra evt. tidligere investeringer fra Innovationsfonden (fx Innobooster, Erhvervsforsker, Eurostars, Grand Solutions og Innofounder)

Ud over det, I udfylder direkte i E-grant, skal I uploade et budget og en aktivitetsplan, som laves i skabeloner. Skabelonerne hentes via links undervejs i ansøgningsprocessen i E-grant.

 

Tips til din ansøgning
Åben sektion, Tips til din ansøgning

Når du skriver din ansøgning, er der nogle aspekter, du kan være opmærksom på for at forbedre ansøgningen og få præsenteret projektet mere klart.

I denne video kan du møde Marie Friis Madsen, som er Innovation Officer i fonden. Hun giver her nogle konkrete tips til at undgå nogle af de fejl, som ofte ses i Innobooster-ansøgninger. I løbet af videoen kommer hun ind på, hvordan du kan blive skarpere på:

  • Snitflade mellem virksomhed og projekt
  • Udfoldelse af vidensmæssige udfordringer
  • Konkret sprog og tydelige milepæle
Bedømmelse
Hvordan foregår bedømmelsesprocessen?
Åben sektion, Hvordan foregår bedømmelsesprocessen?

Vurderingsprocessen er opsummeret her:

Sådan foregår ansøgningsprocessen i Innobooster

Hvem bedømmer ansøgningen?
Åben sektion, Hvem bedømmer ansøgningen?

Innovationsfondens medarbejdere vurderer først, om din ansøgning lever op til de formelle krav.

Den efterfølgende faglige vurdering foretages af minimum to personer – en 1. læser og en 2. læser. 1. læser har domænekendskab inden for ansøgningstemaet og kan enten være en ansat i Innovationsfondens sekretariat eller et medlem af Det Faglige Vurderingsudvalg for Innobooster. 2. læser er en medarbejder i Innovationsfondens sekretariat med stort kendskab til Innobooster-programmet. De to bedømmere kommer sammen frem til en indstilling til Innovationsfondens ledelse.

De ansøgninger, der inviteres til at præsentere for Paneludvalget for Innobooster, bedømmes af et panel nedsat med ca. 5 medlemmer fra udvalget. Paneludvalgets medlemmer har ekspertiser og omfattende erfaring inden for bl.a. innovation, iværksætteri, forretningsudvikling og forskellige fagspecifikke områder.

Det er i alle tilfælde Innovationsfondens ledelse, der endeligt afgør en ansøgning med tilsagn, reduceret tilsagn, afslag eller administrativt afslag. Ved et reduceret tilsagn har Innovationsfonden vurderet, at konkrete og identificerbare dele af ansøgningen ikke kan imødekommes inden for Innobooster-programmets retningslinjer, mens de resterende dele af det ansøgte projekt fortsat udgør et støtteværdigt Innobooster-projekt.

Alle, der deltager i bedømmelsen, er underlagt fortrolighed og Innovationsfondens skærpede krav vedrørende habilitet.

Hvordan bliver ansøgningen bedømt?
Åben sektion, Hvordan bliver ansøgningen bedømt?

Jeres ansøgning bliver vurderet ud fra nedenstående tre vurderingskriterier. Vurderingskriterierne er: 

  • Idéens kvalitet
  • Impact
  • Kvalitet i eksekvering

I forbindelse med de tre vurderingskriterier lægger Innovationsfonden vægt på følgende:

Idéens kvalitet

  • At det er tilstrækkeligt klart, hvilken løsning projektet ender ud i, herunder hvilken samlet løsning projektet bidrager til, hvis der er tale om et delprojekt.
  • At løsningen differentierer sig tilstrækkeligt fra eksisterende løsninger på markedet, herunder også virksomhedens eventuelle eksisterende løsninger.
  • At det er tilstrækkeligt tydeligt, hvilke indledende resultater projektet bygger på, og at disse er tilstrækkeligt overbevisende til, at der er grundlag for at igangsætte projektet.
  • At der i tilstrækkelig grad med projektet gennemføres risikofyldte, udfordringsdrevne og vidensbaserede udviklingsaktiviteter.

Impact

  • At det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at virksomheden vil opnå en betydelig forretningsmæssig gevinst på baggrund af projektet.
  • At det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at løsningen opfylder et behov i et marked af en relevant størrelse, og på sigt adresserer et internationalt marked, herunder at der er brugere/kunder til løsningen.
  • At der er tilstrækkelig sammenhæng mellem den gevinst, der forventes opnået på baggrund af projektet, og størrelsen på Innovationsfondens investering.
  • At det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at projektets resultater bidrager til at skabe samfundsmæssigt impact inden for det ansøgte tematiske område, samt vækst og beskæftigelse i Danmark, også efter projektets afslutning.

Kvalitet i eksekveringen

  • At det er tilstrækkeligt konkret og tydeligt, hvad der er projektets formål og hvordan det skal nås, herunder at der er udarbejdet en klar aktivitetsplan med tydelige milepæle og succeskriterier.
  • At teamet, herunder eventuelle vidensleverandører, samarbejdspartnere, og andre tilknyttede, har tilstrækkeligt relevante og specialiserede kompetencer til at gennemføre projektet, samt sikre den efterfølgende implementering.
  • At projektet fremstår tilstrækkeligt realistisk at gennemføre i forhold til både de beskrevne metoder, planer for mitigering af risici og virksomhedens ressourcer til at eksekvere.
  • At projektet er budgetteret rimeligt, realistisk og effektivt i forhold til de opstillede aktiviteter.

 

Der foretages en samlet vurdering på baggrund af de tre vurderingskriterier, hvor hvert kriterie vægtes ligeværdigt. Vurderingen tager højde for investeringens størrelse, dvs. at jo højere et beløb der søges, jo mere skal der til for, at ansøgningen lever op til de pågældende kriterier.

Hvordan får jeg svar på min ansøgning?
Åben sektion, Hvordan får jeg svar på min ansøgning?

I modtager svar på ansøgningen i e-grant.dk. I vil modtage en besked pr. e-mail, når der ligger en afgørelse i e-grant.

Hvornår får jeg svar på min ansøgning?
Åben sektion, Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Den forventede behandlingstid på din ansøgning varierer hen over året. Du kan se estimerede svartider under puljer og datointervaller.

Fra godkendelse til opstart af projekt
Hvad sker der efter min ansøgning bliver godkendt?
Åben sektion, Hvad sker der efter min ansøgning bliver godkendt?

I modtager et tilsagnsbrev i E-grant. I bliver samtidig anmodet om at acceptere bevillingsbetingelserne elektronisk i E-grant inden projektopstart. Accepten af bevillingsbetingelserne er en forudsætning for, at bevillingen er gyldig, og at vi kan godkende jeres første regnskab m.v.

Hvornår kan projektet starte op?
Åben sektion, Hvornår kan projektet starte op?

Projektet kan tidligst starte fra den dato, hvor bevillingen er udstedt. Startdatoen er beskrevet i bevillingsbrevet.

Undervejs i projektet
Hvordan bliver investeringen udbetalt?
Åben sektion, Hvordan bliver investeringen udbetalt?

Innovationsfonden forbeholder sig 30 dages behandlingstid til at gennemgå jeres regnskab. Godkender vi regnskabet, kan der herfra gå op til 10 dage, inden udbetalingen er overført til jeres virksomheds NEMkonto.

Alle midler i et Innobooster-projekt udbetales bagud på basis af de konkrete afholdte udgifter, som dokumenteres gennem de aflagte regnskaber.

Skal jeg aflægge regnskab eller afrapportere undervejs i projektet?
Åben sektion, Skal jeg aflægge regnskab eller afrapportere undervejs i projektet?

Hver tredje måned skal I aflægge regnskab. Det gøres gennem E-grant, hvor der på jeres sag fra start vises et overblik over opgaver i jeres projekt.

For hvert projektår skal I fremsende en revisorerklæring, hvor revisoren erklærer, at de løbende indsendte regnskaber er korrekte, og at Innovationsfondens investering er brugt efter hensigten og de krav, der er opstillet i bevillingsbrevet og disse retningslinjer.

Desuden vil I midtvejs i den godkendte projektperiode blive bedt om at fremsende en fremdriftspræsentation, så Innovationsfonden kan få overblik over udviklingen i projektet. Yderligere krav fremgår af bevillingsbrev og opgavebeskrivelse i E-grant.

Hvad sker der, hvis planen ændrer sig?
Åben sektion, Hvad sker der, hvis planen ændrer sig?

Innovationsprojekter følger ikke altid de oprindelige planer. Derfor er der mulighed for at søge om ændringer, I ser som nødvendige for at realisere projektets potentiale. Det kan fx være ændringer i samarbejdspartnere eller vidensleverandører, sluttidspunkt eller fordeling af budgettet. Førend justeringer kan implementeres i projektet skal dette altid forudgående være godkendt af Innovationsfonden.

Anmodninger om ændringer skal ske via E‐grant.

Sker der væsentlige ændringer med betydning for det samlede Innobooster-forløb, skal det hurtigst muligt meddeles til Innovationsfonden via E-grant. Enkelte gange viser det sig, at projekter ikke længere har det forventede potentiale eller ikke kan lykkedes rent teknisk. I sådanne tilfælde tilstræber fonden i udgangspunktet en dialog med henblik på hensigtsmæssig afslutning af projektet, men fonden kan blive nødsaget til ensidigt at standse projektet. Andre væsentlige ændringer kan fx være konkurs og betalingsstandsning eller salg af virksomheden.

Hvad skal jeg gøre i forbindelse med afslutning af projektet?
Åben sektion, Hvad skal jeg gøre i forbindelse med afslutning af projektet?

Ved afslutningen af projektet skal I udfylde en evaluering af forløbet og udarbejde en kort afslutningsrapport. Disse opgaver skal gennemføres senest en måned efter udløbet af jeres projektperiode. Sammen med det sidste regnskab og revisorerklæringen udgør disse opgaver afslutningen på forløbet.

Når evaluering, afslutningsrapport, revisorerklæring og det sidste regnskab er godkendt af Innovationsfonden, udbetales de sidste anmodede 15% af jeres samlede bevilling.

Kontakt
Innobooster
Åben sektion, Innobooster

Kontakt

T: +45 61 90 50 00

Tirsdag og torsdag 9.00-12.00 

E-mail: Innobooster@innofond.dk

Tekniske spørgsmål til e-grant?

Kontakt e-grant support

T: +45 33 92 91 90
E-mail: Support.e-grant@ufm.dk

Hverdage: 9.00-12.00

Såfremt du har indsendt en ansøgning eller har en bevilling hos fonden bedes du kontakte os via din sag i e-grant.

 

Har du spørgsmål vedr. en ansøgning til Innobooster, kan du kontakte dit lokale erhvervshus, som kender Innovationsfondens programmer. Bemærk dog, at Erhvervshuset ikke kan hjælpe med administrative spørgsmål omkring igangværende projekter.

Erhvervshus Nordjylland
Kun for virksomheder i region Nordjylland
Kontaktinfo Erhvervshus Nordjylland 

Erhvervshus Midtjylland
Kun for virksomheder i region Midtjylland
Telefontid 8 -16: Tlf. 7015 1619

Erhvervshus Sydjylland
Kun for virksomheder i Sydjylland
Allan Clausen, Mail: acl@ehsyd.dk, Tlf. 4188 6641

Erhvervshus Fyn
Kun for virksomheder på Fyn
Mail: innobooster@ehfyn.dk

Erhvervshus Sjælland
Kun for virksomheder i region Sjælland
Anette Høgh Sonnichsen, ahs@ehsj.dk, +45 6188 4621

Erhvervshus Hovedstaden 
Kun for virksomheder i region Hovedstaden
Find kontaktinfo her

Revisorinstruks
Fag- og paneludvalg
Fag- og paneludvalg
Åben sektion, Fag- og paneludvalg

Det Faglige Vurderingsudvalg og Paneludvalget for Innobooster er nedsat Innovationsfondens bestyrelse med det formål at bistå med faglige vurderinger i forbindelse med Fondens investeringer i forskning, teknologi og innovation inden for Innobooster-programmet.

Se medlemmerne i de to udvalg her:

Det Faglige Vurderingsudvalg

Paneludvalget for Innobooster